תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

דילמות של מלחמה: דגמים של מנהיגות צבאית בתנ״ך

המקרא מצייר תמונה מורכבת של מלחמה: מסיפור המלך הרשע שהקריב את עצמו למען הכלל, עבור בצבא המתנדבים של דבורה הנביאה, ועד לסתירות בין מוסר הנביאים לבין מלכים לוחמים שבחרו להתעלם מהם
ישראל קנוהל, אלכס צייטלין
פרופ' ישראל קנוהל הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון הרטמן וכן פרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית. הוא מופקד על הקתדרה למקרא על־שם יחזקאל קויפמן באוניברסיטה העברית, ומרצה אורח באוניברסיטאות הארוורד, ברקלי, סטנפורד ושיקגו. מספריו: רבי המכר "איך נולד התנ"ך" (דביר, 2018) ו"מאין באנו" (דביר, 2008). ספרו האחרון,  "מחלוקת המשיח – למי מחכים היהודים" יצא לאור בהוצאת דביר וזכה להערכה ולתהודה רבה. כמו כן כתב את "אמונות המקרא" (מאגנס, תשס״ו), "בעקבות המשיח"

אלכס צייטלין

 

11

גדולתו של המקרא היא בזה שהוא מכיל קולות שונים ביחס למלחמה.

פרק נוסף בסדרה "דילמות של מלחמה" בערוץ "באים אל הפרופסורים" מוקדש לשאלות של מלחמה בתורה. מה הוא גיבור? מה גדולתו של צבא מתנדבים? ומה הם החוקים המגבילים את המלך, אפילו כאשר הוא עומד בראש הלוחמה?

בתחילת הפרק דיברו צייטלין וקנוהל על המלך אחאב: "אמנם הוא נודע כמלך רשע," אמר קנוהל, "אבל  הוא היה מנהיג צבאי חשוב, אמיץ, דבק במטרה שהיה מוכן להקריב את חייו למען הניצחון הצבאי."

על כן משחך אלוהים, אלוהיך
שמן ששון מחבריך

היתכן שמילים אלה נכתבו במקור על המלך אחאב? ומה הופך דווקא אותו למנהיג הצבאי המרשים ביותר בתנ"ך?

פרופ' ישראל קנוהל שוחח עם אלכס צייטלין על גיבורים, קרבות וצבאות מתנדבים בתנ"ך, על חוקים של מלחמה, ועל הסתירה בין אידיאולוגיות למציאות בשטח, בפרט כשמדובר במזרח התיכון, שלא השתנה כל כך מאז ועד היום. צפו בפרק נוסף בסדרה "דילמות של מלחמה" בערוץ "באים אל הפרופסורים".

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics