תמכו בנו

דוד הרטמן ז''ל

מייסד מכון שלום הרטמן

הרב פרופ' דוד הרטמן היה נשיא אמריטוס של מכון שלום הרטמן. הוא היה פילוסוף בכיר וסופר בעל שם עולמי. כחלק מחזונו הייחודי להתמודדות עם אתגרי היהדות בעידן המודרני, ייסד הרב פרופ' הרטמן ב-1976 את מכון שלום הרטמן הקרוי ע"ש אביו.

ראשית דרכו

דוד הרטמן נולד בשנת 1931 בשכונת בראונסביל של רובע ברוקלין בניו-יורק. הוא למד בישיבת חיים ברלין ובישיבת לובביץ', ובשנת 1953, לאחר שלמד יחד עם הגרי"ד סולוביצ'יק, קיבל סמיכה לרבנות מישיבה יוניברסיטי בניו יורק.

הרטמן המשיך ללמוד עם הרב סולוביצ'יק עד שנת 1960, ובמקביל למד לתואר מחקרי בפילוסופיה בהנחיית רוברט סי. פולוק באוניברסיטת פורדהם. ממורו הרב סולוביצ'יק, למד דוד שניתן לשלב בין חיי מעשה יהודיים לבין כבוד עמוק לידע מבלי להתחשב במקור הידע. מפרופסור פולוק הוא למד לחגוג את מנעד הגוונים הרוחניים שאפיינו את החוויה האמריקאית.

הרב פרופסור דוד הרטמן ז"ל

לאחר ששימש בתפקיד רב קהילה ברובע ברונקס בניו יורק בשנים 1955-1960, דוד הרטמן התמנה לרב קהילת תפארת בית דוד ירושלים במונטריאול. במונטריאול היתה להרטמן השפעה עמוקה על רבים מחברי הקהילה, וחלקם אף עלו ארצה בעקבותיו בשנת 1971. בעודו במונטריאול, הוא למד ולימד באוניברסיטת מקגיל, ממנה קיבל תואר דוקטור לפילוסופיה בשנת 1973.

המעבר לישראל

בשנת 1971, פרופ' הרטמן עלה לישראל עם אשתו ברברה וחמשת ילדיהם, במעבר שאותו תפס כמרכיב חיוני בתוך משימתו הגדולה לטפח הבנה גדולה יותר בין יהודים שהשתייכו למסגרות קהילתיות שונות – בישראל ובתפוצות – ולסייע בבניית חברה ישראלית פלורליסטית וסובלנית יותר.

חזון ייחודי זה הוא שהנחה את דוד הרטמן כשהקים את מכון שלום הרטמן בירושלים בשנת 1976, לציון זכר אביו. פרופ' הרטמן בנה במכון צוות של עמיתים שעסקו במחקר ובהוראה של מקורות יהודיים עתיקים ושל סוגיות עכשוויות בחברה הישראלית ובחיים היהודיים.

עבודתו ומורשתו

היצירות של דוד הרטמן הדגישו את מרכזיותה של לידתה מחדש של מדינת ישראל – הן האתגר והן ההזמדנויות שהיא מציעה ליהדות בימינו. רעיונותיו שאבו השראה מתוך המסורות של היהדות האורתודוכסית והם מדגישים פלורליזם דתי, הן בשיח הפנים-יהודי והן ביחסים בין-דתיים.

דוד הרטמן שימש גם כפרופסור למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים, שם לימד במשך יותר משני עשורים. בנוסף, הוא התמנה לפרופסור אורח למחשבת ישראל באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה בשנת 1986/7 ובאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס בשנת 1997/8. מעורבתו חרגה מעבר לאקדמיה, חרף פרסומיו הרבים. השפעתו הורגשה גם בזירות פוליטיות וחינוכיות בישראל: בשנים 1984-1977 הוא ייעץ לזבולון המר, שכיהן בתפקיד שר החינוך, והוא ייעץ גם למספר ראשי ממשלה ישראליים בנוגע לפלורליזם דתי בישראל ויחסי ישראל והתפוצות.

פרסומים ופרסים

הפרסומים של דוד הרטמן במחשבת ישראל זכו להכרה והפכו לקריאת חובה במגוון הקשרים אקדמיים. פעמיים זכה הרטמן בפרס National Jewish Book Award – בפעם הראשונה עבור ספרו "הרמב"ם: הלכה ופילוסופיה" שיצא לאור בשנת 1977 (באנגלית) ובפעם השניה עבור ספרו "מסיני לציון" שיצא לאור בשנת 1986 (באנגלית).

בשנת 1993 פורסם "מסיני לציון" בעברית וזכה בפרס לאה גולדברג. הספר "עשה ליבך חדרי חדרים" פורסם באנגלית בשנת 1999 (ותורגם לעברית מאוחר יותר). הספר נבחר על ידי ארגון המו"לים הלאומי כאחד מעשרת הספרים הטובים ביותר בתחום הדת.

הספר "מורשת במחלוקת" פורסם באנגלית בשנת 2000 ותורגם לעברית בשנת 2002. הספר Love and Terror in the God Encounter: the Theological Legacy of Joseph B. Soloveitchik פורסם בשנת 2001. תרגום איטלקי של הספר "מסיני לציון" פורסם בשנת 2004.

הספר The God Who Hates Lies , שנכתב יחד עם צ'ארלי בקהולץ, פורסם בשנת 2011. הספר From Defender to Critic: The Search for a New Jewish Self פורסם בשנת 2012.

בשנת 2000 זכה פרס אביחי לקידום ההבנה בין דתיים וחילונים בחברה הישראלית, בשנת 2001 הוכר כ"עמית ירושלים". ב-2004 זכה בפרס שמואל רוטברג לחינוך יהודי וב-2012 בפרס מרק והניה ליבהבר לסובלנות דתית.

תואר דוקטור לשם כבוד

2003 – אוניברסיטת ייל
2004 – אוניברסיטת אמריקן
2004 – היברו יוניון קולג'
2008 – מכון ויצמן למדע


היה איש ואיננו עוד

הוגה, מורה ואוהב אדם
מורנו, רבנו וחברנו
דוד הרטמן
הלך לעולמו
ביום ראשון, ל' בשבט תשע"ג, 10 בפברואר 2013
תרצ"ב – תשע"ג

דוד הרטמן ז''ל

הכלכתבות ספרים

12 בפבר׳ 2013

הקמת מדינת ישראל כהמשך ישיר למעמד הר סיני: לא רק שהציונות שחררה את רצונה של האומה להפוך אחראית מבחינה פוליטית, היא הפכה את עם ישראל מעם סביל המקבל את תורתו וממתין לגאולה, לאומה בעלת ברית שווה עם האלוהים.

7 בפבר׳ 2013

אל לנו לתת להלכה להפוך למחסום המונע השתתפות בחיים היהודיים ואת הערכת הייחוד שבהם. ואל לנו לאפשר לממסד דתי מאובן וצר תפיסה למנוע מישראל את עצמתה המוסרית והרוחנית של היהדות

21 בספט׳ 2010

עתידה של ישראל והציונות מחייב אותנו להבין כי לעתים קרובות האויב הגדול ביותר נמצא בתוכנו וכי החיוניות והלגיטימיות של מדינת ישראל ושל הציונות תלויים בכוחנו המוסרי.

15 בספט׳ 2010

בפרוס השנה העברית החדשה, דוד הרטמן מבקש מאיתנו להסתמך על החוכמה הגלומה בכתבי הקודש שלנו, על מנת ליישב את הסתירה בין הערכים הסוערים בקרבנו

17 במאי 2010

לאורך תולדותיה האמינו רבים שהתכלית היסודית של הקמת המדינה היתה לשים קץ לסבל היהודי על ידי הענקת בית לאומי ליהודים. תפיסה זו פגומה. אמנם לסבל שידעו היהודים נודע תפקיד מרכזי בכמיהה לעצמאות, אבל תפיסת המדינה כמקלט מחמיצה את מלוא משמעותה של לידת ישראל

2 בפבר׳ 2010

להוצאה מחודשת של "הרמב"ם - הלכה ופילוסופיה" הוסיף פרופ' דוד הרטמן אחרית דבר, שבה הוא בוחן במבט ביקורתי את ההשקפות בספר, ותוך התפלמסות עם ישעיהו ליבוביץ', מעניק לחיבור התבוננות רעננה ומחודשת

23 באוק׳ 2009

גם אם דחיית ילדי עולים מאתיופיה על ידי בתי ספר לאומיים-דתיים נעשתה בשל מידת דתיותם, ולא מתוך גזענות, תהליכי ההקצנה וההתבדלות בחינוך הציוני-דתי בישראל מעלים שאלות קשות

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics