תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

אתיקה בשעת מלחמה היא לא מותרות: בלא מידות טובות, נהפוך למפלצות

למרות המתקפה הנוראה שעברנו - ודווקא משום שהיא הוכיחה את היכולת האנושית לרוע - חשוב לדבר על מוסר גם בזמן מלחמה. אלכס צייטלין ופרופ' אבי שגיא בערוץ "באים אל הפרופסורים"
אבי שגיא, אלכס צייטלין
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

אלכס צייטלין

11

מדינת ישראל נתונה בעיצומו של אירוע נורא, וכולנו נלחמים ממש על חיינו. האם זה הזמן לדבר על מוסר?

בשיחה אמר שגיא שדווקא הזמן הזה הוא הזמן לדבר על מוסר.

כשהרוע משתולל, ואנו רואים את ביטויו בצד השני – אנו נוכחים שבני אדם יכולים לפעול רע, ולגייס מתהומות הנפש את הרוע הלא ישוער – אז אין לנו אלא להבין שיש דבר כזה רוע אנושי.

לכן חשוב לדבר על תפקיד המוסר בהתמודדות עם שאלת הרע.

שגיא דיבר על כך שהתרבות היא רק שכבת דקה, דקה מדי, על נטיית האדם לרוע, ואין לנו על מה להישען מלבד על ההכרעה האנושית לבחור בטוב.

הבעיה היא שהרוע מתחפש ומתחכם לא אחת – ומדבר בשפות של צדק: "מעטים הם בני האדם שיגידו שאנחנו רוצים לרצוח מפני שאנחנו רוצים לרצוח. הם יתנו למעשיהם נימוק. אבל הנימוק איננו נימוק, ולא עומד בסטנדרטים הבסיסיים של רציונליות. הוא ביטוי להתפרצות אלימה של התהום: אותו כוח כאוטי שמתפרץ."

בשיחה עם צייטלין סקר שגיא כיצד מתייחסות פילוסופיות של המוסר לשאלת הרוע, והוא הבחין גם בין תורות מוסר שנובעות מן הנצרות, לבין תורות מהמסורת היהודית, הרבנית, ההלכתית והאגדית: "המסורת הנוצרית, שדרשה מהאדם שיתעלם מרוע, וייתן שיכו אותו, מובילה להשחתה," אמר שגיא. "במקום שאדם יזניח את המידות הטובות, הוא לא נעשה לבהמה, הוא נעשה למפלצת. ברוע צריך להיאבק.

"אנשי חמאס הם בני מוות. השאלה היסודית היא -עם איזה רוח אתה נכנס לקרב – האם אתה נכנס עם מטען של האדם הטוב, או מוותר עליה?"

שגיא מחה כנגד מי שטוען שכל מי שממשיך לשאול שאלות של מוסר בשעת קרב הוא בוגד, לא מבין, ולא יודע. "מי שאומר את האמירות הללו פותח את הדלת למפלצת האנושית."

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics