בתום חמישה ימים של החזרת השבויים הביתה במסגרת עסקת השבויים שאושרה בכנסת – פתח הרב ד"ר דניאל הרטמן את הפרק השישי בהסכת במחמאה לציונות הדתית וליושב בראשה – השר בצלאל סמוטריץ':
"בארץ, כשפוליטיקאי משנה את דעתו, זה נחשב לו לחטא. הוא חוטא ל'בייס', לכאורה," אמר הרטמן, והמשיך והביע את התפעלותו מכך שסמוטריץ' הקשיב לדעות שונות, לקח בחשבון את מצוות פדיון שבויים – ושינה את עמדתו ביחס לעסקת השבויים. "בעיניי זה ראוי להערכה," הוסיף הרטמן.
דב אלבוים את נושא הפרק: "מאז הטבח בשמחת תורה פונים אליי אנשים, גם דתיים, גם אבלים, ושואלים בעצם את השאלה שנשאלה גם אחרי השואה: איך אלוהים נתן לדבר כזה לקרות? ולמה?
"דווקא בחג הזה, שבו אנחנו חוגגים את התורה ואת קבלתה, איך קרה הדבר הזה?"
"שבעים וחמש השנים האחרונות היו תור הזהב של ה'נס'," אמר הרטמן. "ולא שסמכנו על הנס, סמכנו דווקא על כוחנו ועוצם ידינו, אבל פירשנו את מה שקרה לנו כנס.
"ומאז הקמת מדינת ישראל, נראה שבמקום שעם ישראל יצטרך לתרץ לעצמו את הסתר הפנים האלוהי, כפי שהיה צריך לעשות במשך דורות רבים – דווקא נוצר מצב שעם ישראל רואה במדינת ישראל הוכחה לכך שאלוהים איתנו. ואז בא הטבח הזה. והטבח הזה מחייב שינוי פרדיגמה."
"לאלוהים יש תפקיד כשומר ישראל," אמר אלבוים. "ולא היינו שמורים. זה מעלה אצלי שאלות. אף על פי שיש כאלה שמבקרים אותי ואומרים לי: אלוהים הוא לא כספומט. הוא לא עושה בהכרח כל מה שמבקשים ממנו."
לשאלתו של אלבוים האם זו שאלה לגיטימית ענה הרטמן: "לגמרי. כי בענייני אמונה אין הלכות. אסור שתהיה כפייה דתית. אבל אסור שתהיה גם כפייה אנטי דתית. כל אחד צריך להאמין באלוהים שיעזור לו לקום בבוקר. אישית, מעולם לא שאלתי את עצמי מי הוא אלוהי ההסטוריה. והשבעה באוקטובר לא יצרה אצלי משבר אמוני. אבל זה לא אומר שאצל אחרים השאלה הזאת לא צפה בחריפות."
אלבוים הביע את דאגתו מכך שמדינת ישראל הופכת יותר ויותר דתית, אבל פחות ופחות אמונית: "המקום של האמונה, הרוטט, השואל, המבקש, המעז להעלות שאלות ולהרהר הרהורים – הולך ונעלם."
מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?
מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו