תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

פרק חמישי בהסכת "למען השם": הנישאר מאוחדים גם אחרי המלחמה?

בפרק החמישי בהסכת שלהם, שואלים הרב ד"ר דניאל הרטמן ודב אלבוים איך נוכל לפתח שיח בסוגיות הקורעות את העם - שמושתקות בעת המלחמה - מבלי ליצור פירוד מחודש בתוכנו?
דב אלבוים הוא עמית מחקר במכון שלום הרטמן. אלבוים הוא סופר ועורך, חוקר יהדות בתחומים: מקרא, קבלה וחסידות. ממייסדי ה"ישיבות החילוניות" בישראל והיוזם והעורך הראשי של "תלמוד ישראלי על מגילת העצמאות". אלבוים הוא בוגר התכנית הבין-תחומית באוניברסיטת תל-אביב, והתמחותו האקדמית היא בפילוסופיה, בקבלה ובחסידות. הוא הוסמך לרבנות ישראלית מטעם בית המדרש לרבנות ישראלית של מכון הרטמן והמדרשה באורנים. אלבוים ערך והנחה במשך שנים ארוכות את תוכניות הטלויזיה " חוצה ישראל", "מקבלים שבת" ו"בין השמשות" ששודרו

דניאל הרטמן

להאזנה בספוטיפיי:להאזנה באפל:

האויב החיצוני לא ימשיך לאורך זמן לקיים למעננו את הלכידות שאנחנו עדים לה היום בישראל. כאשר תסתיים המלחמה, אנחנו צריכים לחשוב היטב איך לא חוזרים לפירוד ולשנאת האחים שהייתה כאן. בפרק החמישי בפודקאסט שלנו, דב אלבוים והרב ד"ר דניאל הרטמן שאולים מהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת?

בפתח דבריו הזכיר הרטמן עד כמה הזדעזע למקרא סקר שנערך לאחרונה ומעלה כי 30 אחוז בחברה הישראלית בעד המשך שלטון ישראלי בעזה. "הססמה של המלחמה היא 'ביחד ננצח'," אמר הרטמן, אבל הביע חשש שהמחלוקות הפוליטיות יחזרו, וחוזרות כבר עכשיו: "מתחת יש משהו שמתחיל לבצבץ."

אלבוים דווקא הרגיש שמול האויב, הציבור השראלי לא עומד לחוות פירוד בזמן הקרוב, מפני ש"הציבור בישראל איבד אמון בפרטנר שלנו בצד השני."

"אבל השאלות הגדולות על האופי של היהדות של המדינה עוד יצוצו:  מערכת היחסים בין דתיים לחילונים והשותפות או אי שותפות שהחברה הישראלית יכולה לאפשר לחברה החרדית. שאלות בתחומים האלה עוד יצוצו ויאיימו לקרוע את החברה הישראלית."

הרטמן הזכיר את מודל ה"אחדות" של ממשלת בנט לפיד: כאשר האחדות עצמה היא ערך מעשי שחותרים אליו, במחיר של לא לדבר על כל הסוגיות הנתונות במחלוקת. אבל גם הוא וגם אלבוים טענו שאין כבר אפשרות שלא לדון אחרי המלחמה בכל הסוגיות העומדות בלב השסע בחברה הישראלית.

"צל המלחמה דורש מאיתנו אחדות, אבל הקריאה לאחדות לא תתרום לפתרון הסוגיות העומדות בפנינו. הלוואי שנדע לטפל במחלוקות שעוד יחזרו. אפילו שהן מקטבות."

אז איך אפשר לפעול אחרת, כדי לאפשר שיח בכל הסוגיות – גם אלה של יהדות ומדינה, וגם אלה של מדיניות וביטחון – מבלי ליצור פירוד בתוכנו?

 

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics