תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

דילמות של מלחמה: על מה אנחנו נלחמים?

אלכס צייטלין מארח בערוצו את ד"ר לילך בן צבי, שמבקשת לאתגר את התפיסה שמלחמה היא תמיד קודם כל מעשה לא מוסרי. "לא יתכן שיפגעו בנו בלי שנקום להגן על עצמנו. ומרגע שאנו עושים זאת, זה מעשה מוסרי"
לילך בן צבי, אלכס צייטלין
ד"ר לילך בן צבי היא עמיתת דוד הרטמן וחוקרת אורחת במכון ללימודי ישראל של אוניברסיטת קונקורדיה. חוקרת הסכמה אזרחית ואת היכולת ליצור שיתוף פעולה אזרחי, תוך התמקדות במתחים השונים המתגלמים ביחסיה של הדמוקרטיה המודרנית עם קבוצות מיעוט, עם הרעיון הלאומי ועם המאמין המודרני. מלמדת בביה"ס למדעי המדינה של אוניברסיטת חיפה ומורה לגיור.

אלכס צייטלין

ד"ר לילך בן צבי מתארחת בערוץ "באים אל הפרופסורים" של אלכס צייטלין במסגרת הסדרה "דילמות של מלחמה", ויוצאת נגד ההנחה הרווחת, לדעתה, בחברה הישראלית, שמלחמה היא תמיד וקודם כל דבר לא מוסרי.

"זה לא רק כי פגעו בנו ועכשיו יש לנו צידוק לפעול בחוסר-מוסריות. אם אנחנו מדינה ריבונית, לא יתכן שיפגעו בנו וזה יעבור בלי שתהיה לנו יכולת להגיב. והתגובה הזאת היא הדבר המוסרי. כי היא באה להגן על העם שנמצא פה, והחברה שנמצאת פה.

"אז קודם כל, היציאה למלחמה היא דבר מוסרי."

צייטלין הזכיר את השיחה שקיים בעבר עם פרופ' אבי שגיא על הקוד האתי של צה"ל, ושאל "עד היכן מלחמה צודקת, ומתי צריך להגיד – עד כאן, ועכשיו צריך לעצור?"

"העובדה שקיים גבול מוסרי למלחמה לא יכולה להיות תנאי המגביל את עצם היציאה למלחמה," אמרה בן צבי.

לשאלתו של צייטלין, האם יש להבחין בין תושבי עזה לבין חמאס, ענתה בן צבי כי יש גבול לאבחנה הזו, מפני שגם כאן, אילו רובנו היינו נגד המלחמה, חיילינו לא היו יכולים להילחם. "התמיכה שלנו בחיילים מציבה את כולנו, כמדינה שלמה, כעם, בעד הלוחמה. וכך הם הדברים גם בעזה. הם עצמם מבקשים שנתייחס אליהם כאל ישות לאומית. הדרישה לאבחנה מתמדת בין הפרטים לבין הכלל שנגדו נלחמים הופכת את הלוחמה לבלתי אפשרית."

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics