תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

"שבויים" – פרקים ראשונים בסדרת הראיונות: "דילמות של מלחמה"

אלכס צייטלין מארח בערוץ "באים אל הפרופסורים" את פרופ' אבי שגיא ואת פרופ' ישי רוזן צבי על הדילמות הגדולות בשעת מלחמה, ושואל: מה צריך לעשות כאשר יש אזרחים שבויים בעזה?
אבי שגיא, ישי רוזן-צבי, אלכס צייטלין
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

ישי רוזן-צבי

אלכס צייטלין

11

אלכס צייטלין מארח בשני פרקים מיוחדים את פרופ' אבי שגיא ואת פרופ' ישי רוזן צבי לדיון בדילמת המלחמה הגדולה: מה עושים כשיש השבויים.

בפרק הראשון שוחח צייטלין עם רוזן צבי, שדיבר על עמדת המסורת היהודית לאורך הדורות לשאלת פידיון השבויים.

"בחוק הרומי מי שנלקח בשבי מפסיק להיות אזרח. כנגד זה, מתפתחת ביהדות תפיסה אלטנרנטיבית שאומרת: הקהילה היא קהילה דתית. אנחנו בני ברית, אחים – והדבר הזה לא מוגבלת לגבולות גיאוגרפיים, וזה לא בטל בשבע. אדרבה, זה המבחן של הקהילה. הוא נייר הלקמוס שמראה עד כמה פרושה האחריות שלנו. זה הפך להיות הסמל של קהילה שאיננה מוגבלת על ידי גבולות גיאוגרפיים, לשוניים, וחוקיים."

 

כל פתרון יהיה טראגי

11

בפרק השני התארח פרופ' אבי שגיא דן בסוגייה מנקודת ראות פילוסופית, ומבחין קודם כל בין שני סוגי דילמות:

"יש דילמות רבות שבהן ההכרעה היא בין טוב לרע." אמר. "ברגע שנבחר הצד הנכון, לא נותרה לך ברירה אלא להתייצב בצד הנכון. זו בעצם דילמה רק כל זמן שאינך יודע את הנימוקים.

"אבל מה קורה כשאי אפשר להכריע בין רע לטוב, אלא בין שתי דרישות בעלות תוקף זהה? וביניהן צריך להכריע.

"מה אני עושה מול החובה להצלת השבויים, לבין החובה להציל את מדינת ישראל?

"זה הופך להיות דילמה כאשר האחד סותר את האחר."

בדילמות מהסוג הזה לא מדובר על הכרעה בין טוב לרע, ולכן תמיד יהיה מחיר מוסרי גבוה. גם בשאלת פידיון השבויים, כמו בכל שאלה אחרת, אסור לוותר על השיקול המוסרי בכל החלטה שנגיע אליה: "זה מה שמבחין בינינו לבין חמאס – אנחנו לעולם לא רואים את עצמנו משוחרררים מן המוסר."

אבל גם בדילמות מהסוג הזה, יש דילמות שהן פתירות. מפני שמה שקובע אם דילמה היא פתירה הוא קיומו של עיקרון שעל פיו אפשר להכריע אותה.

פרופ' שגיא סבור שדילמת השבויים בעזה היא דילמה פתירה, מפני שיש עיקרון שעל פיו צריך לפעול, והוא גודל הנזק, ואחריותה של הממשלה היא לאמוד את גודל הנזק בכל החלטה, ולהכריע בלי להתחשב ברצון ה"עם", שאותו קשה מאוד להגדיר. "מוטל עליה להכריע את ההכרעה המוסרית הנכונה, וגם במחיר של אובדן השלטון," אמר שגיא. "גם דילמה פתירה היא טראגית," הוסיף, "מפני שתמיד יהיה צד שמשלם מחיר כבד. לכן גם אחרי ש'פתרה' אותה, על המדינה לדאוג לצד שנפגע מהפתרון שנקטה."

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics