תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

למען השם – פרק 22: מגילת אסתר 2024

השאיפה להשמיד להרוג ולאבד את העם היהודי, התהייה הכואבת האם אנחנו עם מפוזר ומפורד, והשאלה מי לוקח אחריות בשעת צרה ועושה מעשה. השנה, יותר מכל שנה, מגילת אסתר מזכירה לנו את המציאות בחוץ
הרב ד"ר דניאל הרטמן הוא נשיא מכון שלום הרטמן, ומנהל פרויקט iEngage. הוא בנה וייסד תוכניות לימוד מקיפות בתחומי החינוך, ההכשרה וההעשרה לחוקרים, מחנכים, רבנים ומנהיגים דתיים וחילוניים בישראל ובצפון אמריקה. הוא מסאי, בלוגר, ומרצה בעל שם, שעוסק, בין היתר,  בפוליטיקה הישראלית, ביהדות, ובקהילה היהודית. להרטמן תואר דוקטור לפילוסופיה יהודית מהאוניברסיטה העברית, תואר שני לפילוסופיה מדינית מאוניברסיטת ניו יורק, תואר שני בלימודי דתות מ-Philadelphia, Temple University והסמכה לרבנות ממכון שלום הרטמן. הוא מחברו של הספר

דב אלבוים

להאזנה בספוטיפיי:

להאזנה באפל:

"חג הפורים השנה הוא החג הכי אקטואלי בלוח השנה העברי," כך פתח דב אלבוים את הפרק החדש בהסכת "למען השם" עם הרב ד"ר דניאל הרטמן. "סיפור מגילת אסתר הוא סיפור שנאת ישראל ההסטורי בהתגלמותו."

"בשבעה באוקטובר ממש חווינו את השנאה הזו, של המן נגדנו," אמר הרטמן, והתפעל מהאופן שבו המציאות פוגשת את לוח השנה.

למען השם – פרק 21: – "לך תוכיח"
למען השם – פרק 20: "לא אשמים, כן אחראים"
למען השם – פרק 19: "מה כדאי ללמוד מהחרדים?"

בניגוד לחגים יהודיים אחרים, שחוגגים את האידואולוגיה היהודית, אמר אלבוים, "פורים הוא החג של הגורל היהודי", ובנקודה הזו – של הגדרת גורלו של העם היהודי כעם נרדף, היתה מחלוקת בין אלבוים להרטמן.

"התפיסה שכולם רוצים להשמיד אותנו, נהפכה לסם," אמר הרטמן. "אלה משקפיים שנוח לנו להרכיב כל הזמן. נוח לנו להגדיר כל מי שמבקר אותנו כאויב, ולראות את עצמנו כעם מבודד."

אלבוים הביא את הפסוק "ישנו עם אחד מפורד ומפוזר בין העמים" כעמדה האנטישמית המזוקקת: "זו לא שנאה בגלל דבר ספציפי. זו אמירה שאי אפשר להסתדר עם העם היהודי, והוא תמיד יהיה יוצא דופן."

על כך השיב הרטמן כי מעבר למחלוקת בדבר העובדות, הוא מתנגד לעצם תודעת הנרדפות – "הלוא האנטישמיות מסוכנת מספיק. אני רוצה לטעון שהתודעה הזו, כאילו כל מי שמבקר אותי רודף אותי, וכאילו שאני מוקף אויבים – מסכנת אותנו."

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics