תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

למען השם – פרק 26: ליל סדר מלא קושיות

איך נכנסים לליל הסדר כשהלב שבור? כשהמצב מסביב קשה? כשיש משפחות שיש להן כיסא ריק ליד השולחן? דניאל הרטמן ודב אלבוים חושבים על שולחן חג שיש בו הרבה יותר מארבע קושיות
הרב ד"ר דניאל הרטמן הוא נשיא מכון שלום הרטמן, ומנהל פרויקט iEngage. הוא בנה וייסד תוכניות לימוד מקיפות בתחומי החינוך, ההכשרה וההעשרה לחוקרים, מחנכים, רבנים ומנהיגים דתיים וחילוניים בישראל ובצפון אמריקה. הוא מסאי, בלוגר, ומרצה בעל שם, שעוסק, בין היתר,  בפוליטיקה הישראלית, ביהדות, ובקהילה היהודית. להרטמן תואר דוקטור לפילוסופיה יהודית מהאוניברסיטה העברית, תואר שני לפילוסופיה מדינית מאוניברסיטת ניו יורק, תואר שני בלימודי דתות מ-Philadelphia, Temple University והסמכה לרבנות ממכון שלום הרטמן. הוא מחברו של הספר

דב אלבוים

להאזנה בספוטיפיי:

 

להאזנה באפל:

"מה עושים עם הפסח הזה? אחרי חצי שנה של מלחמה, במצב שיש חטופים ומאות אלפי גולים בארצנו – מה עושים עם ליל הסדר הזה?"

שאלה זו, שנשאלה בנימה אישית וכואבת, הפנה דב אלבוים לרב ד"ר דניאל הרטמן בפתיחת הפרק ה-26 של "למען השם".

הרטמן התייחס לשאלה ואמר שגם הוא עצמו היה רוצה להפנות השנה שאלה אישית לבני-ביתו בליל הסדר: "אני רוצה לשאול אותם: איך אתם מרגישים?

"במקום 'להגיד', במקום להיצמד לנוסח ההגדה, צריך לשים על השולחן השנה לא את התשובות, אלא את השאלות."

"להוסיף על ארבע הקושיות עוד שאלות," הסכים אלבוים. "האמונה בצדקת הדרך נשברה. אם מאז הקמת המדינה היינו בקו עלייה לקראת גאולה, היום נראה שאנחנו בתהליך של נסיגה. זה מעלה את השאלה – האם אמנם היינו בדרך הנכונה?"

למען השם – פרק 25: התקווה
למען השם – פרק 24: חצי שנה ל-7.10: מה למדנו?
למען השם – פרק 23 – "כשהמסורת לא מוסרית"

"אבל האמת היא שאנחנו לא בעבדות," הוסיף הרטמן. "צריך פרופורציה. חלק מהלב שלנו בשבי. אבל זו לא שואה. זה לא מצרים. אלה לא החיים שלפני 1967 או 1948. רק שהלב שבור."

בהקשר זה, אלבוים הזכיר את הקושי לשבת ליד שולחן החג "כשנועה ארגמני, ואבינתן בן זוגה, ועוד כל כך הרבה נפשות מישראל נמצאות במקום הכי הפוך מהשולחן הזה." הוא הציע, כאנשי רוח יהודיים, להוסיף משהו לקערת ליל הסדר "כדי להנכיח את המצב הזה, את האנשים האלה."

"בהגדה," אמר אלבוים, "בן זומא שואל: 'איך מזכירים את יציאת מצרים בלילות?' ואני לומד מזה שגם באפילת הלילה צריך להיזכר במסע האינסופי אל הניצחון. לא בניצחון עצמו, אלא במסע אליו. דווקא כשאנחנו בתוך הלילה, צריכים להזכיר את הסיפור של החירות."

"השנה במיוחד, הלילה הוא בעצם לא היוצא מן הכלל," הדגיש הרטמן. "המציאות שלנו היא של לילה." הרטמן ראה במציאות הזו הזדמנות להסתכל באופן שונה זה על זה. "ההגדה מספרת שיש ארבעה ילדים. אולי כי יש הרבה אנשים, והם צריכים תשובות שונות, כי יש להם שאיפות ורצונות שונים.

"בימים של חירות – כל אחד מאיתנו רוצה שהאחר יהיה הרשע. אבל כשכולנו מחוברים, כמו עכשיו, למקום של השיעבוד הקשה, אפשר שהיחס שלך לאחרים ינבע לא מהאמונות שלך, אלא מהמצב שבו האחר נמצא."

"אולי צריך להוסיף השנה מקום – מעבר ל'ארבעה בנים' – לעוד בן או בת שלא נמצאים איתנו," הציע אלבוים.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics