/ מרכז קוגוד

יפה

בניה

עמיתת מחקר, מרכז קוגוד

יפה בניה היא עמיתת מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. היא אשת חינוך, פדגוגית ופעילה חברתית, העוסקת בממשק שבין חינוך תרבות וחברה, וכן בזהות המסורתית ובפמיניזם מזרחי. בנוסף, היא מרצה בקריה האקדמית אונו בחוג לחינוך וחברה ובחוג ליהדות.

בניה הייתה שותפה לייסוד "ממזרח שמש" – בית מדרש למנהיגות חברתית. היא כיהנה כמנהלת פדגוגית של בית המדרש, כמובילת תוכנית "עמיתי צדק" למנהיגות יהודית-חברתית, וכשותפה לעיצוב שיח יהודי-חברתי ולהחזרת המורשת הספרדית-מזרחית לשיח הציבורי ולחינוך.

בעבר שימשה כמנהלת הפיתוח של מכון "אבני ראשה" – המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית, והייתה שותפה לתוכנית "מורים מובילים" במשרד החינוך כמפתחת ומנהלת קורס למנחי מורים מובילים. כמו כן הייתה מנהלת תוכנית "חזון" למנהיגות צעירה במכון שלום הרטמן והייתה מובילה-שותפה בתכנית "מנמיכים חומות" – מנהיגות ירושלמית נאבקת בגזענות, במסגרת שתי"ל.

בניה היא בוגרת תוכנית עמיתי מנדל בבית הספר מנדל למנהיגות חינוכית, בוגרת התוכנית לרבנות ישראלית של מכון שלום הרטמן והמדרשה באורנים.

כיום היא חברה בתנועת "תיקון" לשינוי פני החברה והתרבות בישראל, חברת הנהגה ב"דגל יהודה" – קהילה ספרדית שוויונית, ומייסדת ומובילה בקבוצת "ערבות – נשים מחברות מסורת" מייסודו של המרכז החינוכי הספרדי.

יפה בניה

הכלכתבות וידאוהסכתים

2 ביולי 2023

בימים אלה, כשיש מנהיגים שלא מהססים לתת יד לקריעת המרקם העדין של החברה הישראלית, כדאי להיזכר במנהיגים אחרים, ששותפות הגורל היהודית הניעה אותם למעשים של אומץ וגבורה בזמנים קשים

22 במאי 2023

חברה שאין בה מחסומים בפני התאווה היא חברה שבה הזולת נתפס כאמצעי למטרה, ורק בעלי הכוח שולטים בה. בדיוק בגלל זה צריכים הגבלות על התאווה

17 בפבר׳ 2022

בתיאוריות פסיכולוגיות מבחינים בין שינוי שנוצר מעימות ישיר עם בעיה לבין שינוי שנוצר הודות להתערבות של גורם חדש ולא צפוי. לפעמים דווקא השילוב של שניהם יכול להוביל אותנו לפיתרון הרצוי

23 בדצמ׳ 2021

בזמן שהגברים סביבה מוותרים ומתייאשים, מרים תופסת יוזמה ומציגה מודל אחר של מנהיגות. כזו שלא רק מובילה את העם, אלא גם משתפת אותו ומכינה אותו לעצמאות

13 בספט׳ 2021

אלי ויזל עסק בקושי להמשיך ולהתפלל בתוך אימי השואה ולאחריה. באופן מפתיע, אחד ממאמריו מגלה דמיון לתפיסה המסורתית, הרואה בתפילה הצטרפות לשרשרת הדורות יותר מאשר פנייה לאלוהים

28 ביוני 2021

יאיר שלג, יפה בניה, מאיר בוזגלו

ההתחדשות היהודית עשויה להיראות כגירסה אשכנזית למסורתיות - אבל האם זה אכן כך? יאיר שלג שוחח עם פרופ' מאיר בוזגלו ועם יפה בניה על ההבדלים שבין היהדות הישראלית לבין המזרחיות

22 בספט׳ 2020

בעשרת ימי תשובה קוראים בעדות המזרח "יה שמע אביונך" ומבקשים מחילה, אבל בתהליך התשובה קיים אבסורד מובנה - איך אפשר "למחוק" משהו שכבר קרה? כיצד ניתן להשיב מצב לקדמותו?

27 באוג׳ 2020

בסדרת הכתבות "המרוקאים החדשים" של ד"ר אבישי בן-חיים ובתיאוריית "ישראל הראשונה" מול "ישראל השנייה" יש התעלמות מהמורכבות ומהמגוון של החברה הישראלית בכלל, ושל המזרחית בפרט

9 בינו׳ 2020

היא עמדה בראש חברת מסחר בינלאומית, ניהלה התכתבויות ענפות עם אינטלקטואלים ורבנים, והייתה בקיאה במקורות היהודיים ובהלכה. למרות שהייתה אשת אשכולות פורצת דרך, פַרחָה ששון שנפטרה ב-1936 נותרה אנונימית למדי. לקראת יום הזיכרון למותה בשבוע הבא - מאמר על חייה ופועלה

28 בנוב׳ 2019

התפיסה המסורתית עשויה להפוך למשפיעה ולרלוונטית עבור כל החברה הישראלית, אם נושאיה ומנהיגיה ישכילו להידרש לחמישה אתגרים מרכזיים. חלקו השני של המאמר "הדרך המסורתית

21 בנוב׳ 2019

רבים רואים במסורתיות "זרם רביעי", שונה מחילונים, דתיים לאומיים וחרדים. אבל המסורתיות היא למעשה הצעה להחליף את החלוקה הקשיחה למגזרים במרחב שבו כל הזהויות ניצבות זו לצד זו, ללא הפרדה: מאמר ראשון בסדרה

6 באוק׳ 2019

הסיפור התלמודי על ניסיונו של רב להתפייס עם הקצב בערב יום כיפור התפרש בדרך כלל תוך הנגדה בין הדמות הטובה לרעה. אבל פרשנות זו מחמיצה את פער המעמדות ויחסי הכוחות שבין הצדדים

19 ביולי 2018

בניגוד למסורת הפילוסופית הרואה בפוליטיקה הסדרה של האלימות האנושית הטבעית, בבחינת "אדם לאדם זאב", הציע לוינס כי הפוליטיקה נולדה מתוך האתיקה, מן המחויבות האינסופית לאחר. ערב תשעה באב, עיון באגדות החורבן עשוי לספק תשובה חדשה לשאלה "האם הכל פוליטי?

22 במרץ 2018

הסופרת והמסאית היהודיה ז'קלין כהנוב הגדירה את עצמה כ"לבנטינית", כמי שבזהותה מתערבבים המזרח, ערש הולדתה ותרבותה, והמערב, שאליו נחשפה ולתוכו גדלה. חג הפסח שחגגה במצרים בילדותה מגלם בתוכו את המתחים השוזרים את דמותה וכתיבתה: בין מזרח למערב, בין עבר להווה ובין יהודיות למצריות

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics