להאזנה באפל:
"המילה רדיקליזם מושתתת על המילה הלטינית ל'שורש' – לכאורה, רדיקליזם מציע לפתור את הבעיה מהשורש. אבל האם זה נכון?"
בשאלת הפיתוי לפנות לפתרונות קיצוניים בשעות משבר פתח דב אלבוים את הפרק החדש בהסכת "למען השם". הרב ד"ר דניאל הרטמן הזכיר כי גם בעברית "קיצוניות" קשורה ב"קץ" – ולכאורה מביאה את הפתרון שישים קץ לספק.
"אני מבין את הכריזמה של הקיצוניות," אמר הרטמן. "בחיים שלי נשרפתי מהקיצוניות. בתור 'הרטמן' הייתי תמיד האויב של הקיצוניים. 'במכון הרטמן שואלים שאלות' הם הטיחו, גם באבא שלי."
"תמיד הייתי ספקן," הוסיף. "מעולם לא אהבתי את קץ השאלות. ומשום כך סבלתי בכל מיני מסגרות."
אלבוים והרטמן התחקו אחרי דמויות קיצוניות בהיסטוריה היהודית, מרשב"י, עבור ברמב"ם ועד לחרדים שבקרבם גדל אלבוים בילדותו.
השניים התעכבו על כך שדווקא אלוהים הוא דמות מתלבטת בהרבה מאוד מהסיפורים בתרבות היהודית. "במקרא, וגם בתלמוד, אנחנו פוגשים אלוהים שיודע שהמציאות היא מורכבת," אמר אלבוים. "ועדיין יש חכמים שלא יכולים לחיות בשלום עם הספקות."
הרטמן סיפר על הדרך שהוא מנסה להוליך בתוך מכון הרטמן כדי להימנע מהיסחפות לקיצוניות.
""הקיצוניות סוגרת את השיח. היא מחפשת מערה, כמו המערה של רשב"י, שבה נפגוש רק אנשים שמסכימים איתנו," הוא אמר. "גם במכון יש לנו רוב דומיננטי. אנשים שכבר יודעים מה יהיה סוף המשפט של זולתם. יודעים את סוף הסיפור, לכאורה. זה בדיוק הזמן לבקש לשמוע דווקא את הקולות שמרגיזים אותנו. אנחנו צריכים לשאוף לקרוא פוסטים שמעצבנים אותנו, דעות שמעצבנות אותנו."