תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

האמנם לפי ה"ליברליזם" החדש לעם ישראל אין זכות קיום?

מה קרה לתפיסה הליברליסטית, שבמקום להגן על זכויות, הפכה את שיח הזכויות לנשק שבעצם מחסל את האפשרות למרחב פלורליסטי? פרופ' אבי שגיא בראיון בערוץ "באים אל הפרופסורים" של אלכס ציילטין
אבי שגיא, אלכס צייטלין
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

אלכס צייטלין

11

בראיון עם אלכס צייטלין בערוץ "באים אל הפרופסורים" פרופ' אבי שגיא הצביע על החולשות והכשלים בתפיסות הליברליות, ובפרט בתיאוריות הקלוניאליסטיות, שהלכו ואיפשרו בהדרגה להפוך את עם ישראל לעם ללא זכויות.

"לפי התיאוריה הקולוניאלסטית, למשל," אמר שגיא. "עם ישראל שחי כאן דומה לצרפתים שכבשו את אלג'יריה. האמנם? בשירות איזו אימפריה פעל העם היהודי?"

שגיא מסביר מה קורה כאשר לתוך הליברליזם ה"אטומיסטי" – אשר רואה לנגד עיניו רק את היחיד ורק את זכויות היחיד – מוסיפים גם את התיאוריה הקולוניאליסטית. אז הופך העם היהודי לכובש שהשתלט על ארץ לא לו:

"אפשר לבקר את הכיבוש, ואפילו להיאבק בו," אמר שגיא. "אבל אסור שהפריזמה היחידה שבה מתבוננים בעם הישראלי שחי במדינת ישראל תהיה זו של הכיבוש."

רק שלפי התפיסה ה"ליברלית" ותיאוריות הקולוניאליזם, לעם ישראל אין מאפיינים אחרים. אין לו זיכרון הסטורי, אין לו זיקה למקום, אין לו יסודות עומק תרבותיים שתמיד קישרו אותו אל המקום הזה… "ויתרה מכך," אמר שגיא. "חלק מה'ליברלים' האלה, שהם בלא מעט מקרים יהודים, גם טוענים שהעם היהודי מעולם לא היה עם עם מולדת ומקום. הוא לא עם ילידי. הוא עם טקסטואלי, שמכונן על ידי אידיאה."

אפילו על התיאוריה הקיצונית הזאת שגיא מקשה ושואל: נניח שמדינת ישראל נולדה מתוך חטא. האם זה מתיר את חיסולה, ואת הריגת העם היושב כאן?

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics