תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

למען השם – פרק 18: מי מפחד מהרמדאן?

רוב היהודים בישראל מתייחסים לחודש הרמדאן כאל איום, אבל למיליוני מוסלמים זו חוויה דתית - מעין שילוב של ראש השנה, יום כיפור ושבועות. דניאל הרטמן ודב אלבוים מציעים דרך אחרת להתייחס לחג הזה
דב אלבוים הוא עמית מחקר במכון שלום הרטמן. אלבוים הוא סופר ועורך, חוקר יהדות בתחומים: מקרא, קבלה וחסידות. ממייסדי ה"ישיבות החילוניות" בישראל והיוזם והעורך הראשי של "תלמוד ישראלי על מגילת העצמאות". אלבוים הוא בוגר התכנית הבין-תחומית באוניברסיטת תל-אביב, והתמחותו האקדמית היא בפילוסופיה, בקבלה ובחסידות. הוא הוסמך לרבנות ישראלית מטעם בית המדרש לרבנות ישראלית של מכון הרטמן והמדרשה באורנים. אלבוים ערך והנחה במשך שנים ארוכות את תוכניות הטלויזיה " חוצה ישראל", "מקבלים שבת" ו"בין השמשות" ששודרו

דניאל הרטמן

להאזנה בספוטיפיי:להאזנה באפל:

מהו הרמדאן, ואיך צריך להתייחס לחודש זה? לנוכח המתיחות במדינה והמלחמה בדקום ובצפון, השר איתמר בן גביר הכריז כי בכוונתו להגביל , ואולי אפילו לאסור, עליית מוסלמים להר הבית  ברמדאן, ובכללם גם ערביי ישראל. זאת למרות שבשב״כ ובצה"ל טוענים ששצעד כזה דווקא מסייע בידי חמאס לאיחוד הזירות בין יהודה ושומרון, ערביי ישראל ועזה.

ובכל זאת, יותר מאשר לפן הביטחוני של הרמדאן, הרב ד"ר דניאל הרטמן ודב אלבוים הקדישו את הפרק החדש של "למען השם" דווקא ליחסים שבין שתי המסורות הגדולות שסובבות אותנו – המוסלמית והיהודית.

"מה אנחנו בכלל יודעים על הרמדאן?" שאל אלבוים, "בישראל החג הזה נשמע ליהודים כמו פצצה."

"כולנו גדלנו על המסורת היהודית שבה הדתות האחרות – האיסלאם, הנצרות – הן תמיד בעיה," אמר הרטמן, "היינו רגילים להתבצר מאחורי החומה שלנו, להילחם מלחמות דת, ולא להכיר את הדתות האחרות."

לדבריו, מאזור הנוחות הזה נאלצנו לצאת מרגע שהפכנו לריבונים בארצנו: "במגילת העצמאות התחייבנו שהמדינה הזו תאפשר חופש דת, ועכשיו החוויה הדתית של מיליוני אנשים היא האחריות שלנו. הם כבר לא יכולים להיות מוגדרים כבעיה. הם האזרחים שלך."

 

למען השם – פרק 17: "למה הם לא מתגייסים?"
למען השם – פרק 16: "על הקצה"
למען השם – פרק 15: "ארץ ישראל כולה שלי?"

הרטמן המשיך ותיאר את משמעות הרמדאן לגבי המוסלמי. "באיסלאם, החלק העמוק הוא דווקא של 'נעשה ונשמע' – של כניעה לאל. עכשיו במשך חודש שלם, המוסלמי הוא רק איש דתי. אי אפשר שלא להתרשם מהעומק של המחויבות הדתית."

"מי שלא מתרשם בכך אולי מתכחש לאותם ערכים שקיימים גם ביהדות," אמר אלבוים. "צדקה, צום, תפילה, גמילות חסד בתוך קשרים משפחתיים. כשאתה מתכחש לערכים של חודש רמדאן, אתה מתכחש גם לערכים מאוד יסודיים שלך כיהודי."

השניים הביעו צער על כך שלא נשמעים קולות בציבוריות ובהנהגה הישראלית היהודית, שבמקום להתמקד אך ורק באתגרים הבטחוניים הכרוכים בחג, ישמיעו ברכת "רמדאן מבורך" מתוך כבוד לרבבות האזרחים המוסלמים שחוגגים אותו.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics