תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

"הדת והאמונה יכולות להיות גשר": התכנסות בינדתית במכון הרטמן

במכון הרטמן נערכה התכנסות בינתדתית בהשתתפות מנהיגים רוחניים מהדתות השונות בארץ - יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים - במטרה לאחד כוחות בתפילה ובתקווה, ולמצוא "מזור לנפש"
ח'אלד אבו ראס, הוא חוקר במרכז קוגוד של מכון שלום הרטמן. בעל תואר דוקטור בלימודי האסלאם ובספרות הערבית באוניברסיטת בר אילן. נושא עבודת הדוקטורט היה השיח' הסוּפִי הירושלמי מוחמד הַאשִׁם אל־בַּעְ'דַאדִי (מ' 1995). ד"ר אבו ראס עבר השכלה דתית וחניכה צוּפית-רוחנית על ידי השיח' הצוּפִי מֻחַמַּד הַאשִׁם אל־בַּעְ'דַאדִי, והשיח' הסוּפי עַבְּד אל־סַּלַאם מַנַאסרַה, שהוא ראש האחווה הצוּפית של טַּרִיקַת אל־סַּלַאם אל־קַאדִרִיַּה בצפון הארץ. ד"ר אבו ראס משמש כמרצה לשפה וספרות הערבית במכללת סכנין להכשרת עובדי

תמר אלעד-אפלבום

בעיתוי המיוחד שבין פורים לפסח, חג הפסחא, חודש רמדאן וחג הנביא שועייב נערך במכון הרטמן מפגש בינדתי תחת הכותרת "מזור לנפש". כ-200 א.נשים הגיעו לכינוס, בהם גם מנהיגים רוחניים מהדתות השונות בארץ – יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים – במטרה לאחד כוחות בתפילה ובתקווה.

במהלך הכנס התקיימו מעגלי לימוד משותפים, מופע ניגונים ופיוטים וסעודת איפטאר למוסלמים שצמים (וכמובן גם לשאר הנוכחים).

מוזמנים ומוזמנות לצפות במושב המרכזי, שכלל ברכות ודברים הנוגעים לימינו אלה:

11

בפתח המפגש אמר השיח' חאלד אבו ראס, חוקר המכון וחבר בארגון "בני אברהם לשלום": "מה נוראים הימים הללו, כאב גדול נפל על כולנו. מה איומה האכזריות. מה רב הסבל. מה רבו הייסורים. והכאב עמנו. אכן. לא חלף הכאב, והאש המְאַכֶּלֶת עודנה בוערת. לא הרחק מכאן, בשדות הקטל, ובתוך ליבנו כולנו, עמוק בחזה.

 

השיח' חאלד אבו ראס
השיח' חאלד אבו ראס

"אך הנה חגים באים. חודש הרמדאן, חג הפורים, באיראן וכורדיסטן חג הנורוז, ואצלנו, עוד מעט עיד אלפטר, הפסח והפסחא. המשפחות מתכנסות, השולחנות ערוכים. איננו שוכחים את הכאב אך גם את האהבה לא נשכח.

"התכנסנו לאירוע זה," אמר אבו ראס, "כדי ללמוד איש את אחיו, אשה את אחותה, לברך האחד את חברו בחגו, ולשבור את צום רמדאן ביחד במעשה חסד ואחריות. הבה ונזכור, בעת צרה לכולנו, שהאמונה והדתות יכולות להיות גשר חזק על פני התהפוכות, הקרעים והפצעים."

לנאומו המלא של השיח' ד"ר אבו ראס

נשיא מכון הרטמן, הרב ד"ר דניאל הרטמן הביע שמחה על כך שההתכנסות מתקיימת דווקא בבית המדרש של המכון וסיפר: "גדלתי בארצות הברית, ושם, כאשר רוצים לבטא כבוד לאחר ולהכיר בכך שהוא בעולמך – שאתה רואה אותו – מדי פעם כל קבוצה חוגגת, או שותפה, לחג או למועד חשוב של קבוצה אחרת."

 

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון

גם ראש עיריית ירושלים, מר משה ליאון השתתף באירוע. "הימים האלו הם ימים של חג לכולנו," אמר. "למוסלמים, יהודים, נוצרים, דרוזים. כמה אבסורדי שמצד אחד כל העולם חוגג,  ומצד שני יש מתח כזה בעולם כולו.

"כל דת ומנהגיה, כל עדה ומסורותיה, והמכנה המשותף שמלכד את כולן נשען על אהבת האדם, אהבת הארץ, וכמובן – האהבה לירושלים, שהיא ביתן הנצחי של שלוש הדתות, והיא סמל לסולבנות, דו-קיום וקבלת האחר."

ראש העיר סיפר כי נפגש עם שורת נכבדים מהשכונות בירושלים ערב הרמדאן. "זו היתה הישיבה הראשונה הגדולה שלאחר שבעה באוקטובר. יכול להיות שהיינו צריכים את התקופה הזאת, כדי שכל אחד יעשה חשבון נפש עם עצמו ונוכל להגיע לפגישה הזאת מתוך רצון לשלום, והבנה שנגזר עלינו לחיות כאן כולנו ביחד."

אחריו דיברו נציגי הארגון Abrahamic Reunion, ובהם מנכ"ל הארגון השיח' ע'סאן מנסרה שקרא ליהודים וערבים "לחזור מיצחק וישמעאל אל אברהם אבינו, ולהבין – אנחנו לא בני דודים, אנחנו אחים."

סגן הפטריארך הלטיני בישראל הבישוף ד״ר רפיק נהרה בירך את הקהל בחגים טובים לכל הנוכחים, ואמר, "יפיה של הארץ הזו שבה אנחנו חיים נובע לא רק ממשאבי הטבע שלה, אלא מיופיה של כל אחת מהדתות הרואות בה את מרכזן.

לנאומו המלא של סגן הפטריארך הלטיני בישראל הבישוף ד"ר רפיק נהרה

"זה עושר גדול שמציב בפנינו אתגרים גדולים. כי אם באמת נרצה לחיות יחד חיים טובים, נהיה חייבים להכיר את האחר. לא רק להכיר אלא לכבד, לא רק לכבד, אלא לאהוב, ולא רק לאהוב, אלא לאחל לו את הטוב שאני מאחל לעצמי. וזה צריך לקרות לא רק במילים, אלא במעשים."

אחרונה דיברה הרבה תמר אלעד אפלבום שהודתה לכל מי שהתכנס יחד לתפילה בעבור ריפוי הלבבות, ודיברה על הפסוק מתהילים קמ"ז: "הרופא לשבורי לב ומחדש לעצבותם" – "המילים 'עצבותם' ו'שבורי' נאמרות ברבים," אמרה, "מפני שכדי שאלוהים יוכל לרפא אותי, לא מספיק שארגיש את הכאב שלי, אלא גם את זה של האחרים."

הרבה תמר אלעד אפלבום
הרבה תמר אלעד אפלבום

לנאומה המלא של הרבה תמר אלעד אפלבום

אפבלום אלעד הזהירה מפני המצב ההפוך לזה של שברון לב, שהוא "גסות הלב. שנקרא לפעמים גם ערלות לב, ולפעמים גם עמלק," והזכירה: "בלב יש מספיק חדרים לכולם: לחטופים שצריכים לחזור הביתה, ולנופלים ומשפחותיהם השכולות, ולילדים והנשים בעזה. הלב יכול להרגיש כאב על כולם, וכל הדתות שאנחנו שייכים אליהן מאמינות באפשרות לריפוי, ומאמינות שזה תלוי באנשים שיושבים פה בערב הזה כאן איתנו."

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics