תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

פילוסופיית התשובה – סדרת שיעורים עם פרופ' אבי שגיא

מה היא "תשובה"? לאן שבים - לאלוהים, או לעצמנו? האם תיתכן מחיקת חטא מן העבר? ואם הזמן נע מהעבר אל ההווה - איך אפשר "לשוב" בו? פרופ' שגיא מול השאלות הפילוסופיות העולות ממושג התשובה
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

מה היא "תשובה"? לאן שבים? האם זו שיבה לאלוהים? או שיבת האדם אל עצמו? האם תיתכן מחיקת חטא שכבר בוצע? ואם הזמן נע מהעבר אל ההווה – איך אפשר בעצם, "לשוב?"

התשובה מניחה הנחות רבות על האדם ועל העולם. בסדרת שיעורים של פרופ' אבי שגיא בבית אבי חי יוצא פרופ' שגיא מהטקסטים והמקורות היהודיים אל השאלות הפילוסופיות הכבדות העולות ממושג התשובה, והמפרקטיקה שלו.

שיעור ראשון ושני: התשובה כחזרה – חלק א וחלק ב

שני השיעורים הראשונים מתמקדים במושג ה"חזרה" שהגדיר הפילוסוף הדני סירן קירקגור. לפי תפיסתו הקיום האנושי מיוסד על שני צירים אופקיים. האחד – ההינתנות העובדתית הכפויה על האדם: לידה, סביבה ומורשת. האחר – הדמיון המצביע על אפשרויות חדשות שבאמצעותן חורג האדם מהכורח.

שני צירים אלו מותנים בציר האנכי – חירות ותודעת האדם שבאמצעותם האדם מכונן את יחסו אל נתוני חייו הכפויים.  החזרה  היא שיבה של האדם אל עצמו, במסגרתה מאמץ האדם את עברו ומקנה לו משמעות חדשה.

11

11

שעור שלישי:  תשובה ופרדוקס הזמן

לכאורה אי אפשר לחזור אל העבר, שכן תנועת הזמן מהעבר אל ההווה והעתיד. אבל התשובה היא היפוך הזמנים מהווה אל העבר. השעור השלישי זה מתמקד בניתוח הזמן הקיומי, שתנועתו הפוכה לזמן הליניארי: הוא נע מההווה אל העבר, באמצעות התודעה והזיכרון, ומקנה משמעות חדשה לעבר, מתוך ההווה.

11

שעור רביעי: תשובה ובעיית היחס אל הזולת – על הסליחה

התשובה היא תיקון עצמי, אבל היא אמורה לחול גם ביחס למעשי האדם כלפי זולתו. גם כשהאדם מתקן את עצמו, כיצד יוכל לתקן את הכאב שנגרם לזולתו?

ואמנם, תשובה אינה יכולה להתחולל ללא ההיענות הזולת, וכאן נכנס מושג הסליחה, שמייצר את התיווך בין האדם לזולתו: ללא סליחת הזולת הפגיעה אינה נמחקת.

11

שעור חמישי: בין יצירה עצמית לבין הכרה במגבלות האני

שיעור זה מוקדש לשתי תפיסות קלאסיות על אודות התשובה: האחת מעמידה במרכז את האדם היוצר את עצמו, והשנייה מכירה באפסותו של האדם וחולשתו ולפיכך מתמדת בסליחה המבטאת את תלות האדם במה שמעבר לו.

11

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics