תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

מהפכת התשובה – שיעור שלישי: התשובה כתיקון עצמי, לפי חז"ל

המהפכה המקראית, שבמקום לראות בחטא פגם חסר תקנה בסדר העולם, התוותה דרכים אנושיות ואישיות לתיקון, העומקה עוד בספרות חז"ל: עתה האדם עומד במוקד ותיקונו העצמי הוא תכלית התשובה
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

11

 

מסורת חז"ל מניחה כי תשובה היא לא רק תשובה על חטא ספציפי אלא היא תיקון חיי האדם ועיצובם מחדש. תיקון זה נעשה לא על ידי מחיקת חטאי העבר באמצעות כפרה, אלא על ידי אימוץ שלם של קיום האדם, כיש חוטא המתקן את דרכיו. במוקד התשובה מצוי עיצוב תודעת האדם כיש האחראי על חייו, על עברו ועל עתידו.

את זאת הוא עושה באמצעות הווידוי, שמצוי כבר במקרא, אבל עובר עכשיו תמורה. אם במקרא תכלית הווידוי היה ליידע על החטא שאותו יש למחוק על ידי הכפרה, מעתה הוא הדרך להתייחסות תודעתית מובהקת אל העבר, שתכליתה להציב את האדם בפני עצמו ולפתוח במסלול תיקון חייו.

התשובה במסורת זאת היא מעשה תיקון מתמשך, המשקף את מסע האדם בכל ימי חייו: תמיד על האדם לעשות תשובה, ולא רק במועדים מיוחדים שבהם סדר העולם מאפשר זאת.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics