תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

"הציונות הדתית": זו לא מסורת, זה חידוש – והוא מסוכן

יותר ויותר רווחת התפיסה לפיה - אם נאהב זאת ואם לאו - לאומיות גיזענית היא ביטוי לתפישה יהודית מסורתית. אבל זה לא נכון: מדובר בתרכובת מסוכנת וחדשה שאין בינה לבין היהדות המסורתית דבר
בצלאל סמוטריץ' (צילום: ויקי 4800, מתוך ויקיפדיה)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: ויקי 4800, מתוך ויקיפדיה)
פרופ' ישי רוזן-צבי הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית במכון שלום הרטמן, וראש החוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד באוניברסיטת תל-אביב. בשנת 2019 יצא ספרו בין משנה למדרש: קריאה בספרות התנאית בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה ובשנת 2021 ״מגוי קדוש לגוי של שבת: האחר של היהודים קוים לדמותו״ בהוצאת כרמל.

גם מי שמתנגדים בכל לבם לאידיאולוגיה הגזענית של מפלגת "הציונות הדתית" ולבצלאל סמוטריץ', העומד בראשה, מניחים כעובדה, שמדובר בתפישה יהודית מסורתית. אולם לא כך הוא.

האורתודוקסיה, כפי שלימדנו פרופ' יעקב כ"ץ, היא יצירה של המאה ה–19, שבאה לעולם בתגובה לתהליכי החילון והתנגדות לרפורמה. האורתודוקסיה הלאומית היא יצירה מאוחרת יותר, וזו המשיחית מאוחרת אף ממנה. ראשיתה של האחרונה בחוג הרב אברהם יצחק קוק בראשית המאה ה–20, אך היא נותרה שולית עד 1967, אחריה הפך בנו, הרב צבי יהודה קוק, למנהיג תנועה חדשה, שלאחר מלחמת יום הכיפורים נודעה כ"גוש אמונים".

מדובר בהתפתחות חדשה, בת כמה עשורים, שזרה לא רק לאורתודוקסיה המודרנית אלא גם למפד"ל ההיסטורית. יש לזכור ששר הפנים, משה חיים שפירא, מנהיגה של המפד"ל ב–67', היה מראשי המתנגדים ליציאה למלחמת ששת הימים. במובן האידיאי, הציונות הדתית המשיחית היא צירוף בין תפישות שונות ממקורות שונים, שרק החיבור ביניהם מביא לתמונת העולם המסוימת הזאת. בבסיס העמוק (מעין לא־מודע תרבותי) נמצא מושג הגוי וההבחנה הבינארית בינו לבין היהודי. להבחנה זו שורשים קדומים, וכבר בספרות חז"ל אנו מוצאים תפישה שלפיה יהודי וגוי הם ניגודים מוציאים ושהעולם מחולק ביניהם באופן דיכוטומי.

ואולם, הגוי הוא מושג ריק, שמתמלא בתכנים וסטריאוטיפים שונים בתקופות היסטוריות שונות. במדינת ישראל התחבר הגוי ל"אחרים" שונים: לפליטים ומהגרי עבודה, לעולים מחבר המדינות לשעבר שאינם יהודים על פי ההלכה, וכמובן לפלסטינים ו"סכנותיהם" הדמוגרפיות. החיבור בין קבוצות אלה לבין קטגוריית הגוי העצימה את הסכנה שבהם והפכה אותה למוחלטת.

לכאן מצטרף בסוף המאה ה–19 ובראשית המאה ה–20 סוג של לאומיות רומנטית, שרואה את הלאום כיחידת הזהות הבסיסית ואת היחיד כמגויס כולו ללאום. מרכיב נוסף שנכנס לקלחת הציונית־דתית הוא זה המשיחי, שתופש את מדינת ישראל כמהלך מטפיזי גאולי, על פי משנת הרב קוק. מהלך זה קיבל ממדים פרקטיים לאחר 1973, כאשר ההתנחלות הפכה לחוד החנית של התהליך המשיחי — הן כדרך להביאו והן כהוכחה שהוא אכן מתקדם.

החרד"ל כציבור מובחן גם הוא תופעה חברתית חדשה. החרדיות הלאומית צמחה עם הישיבות, שאימצו את תורת הרב קוק (מרכז הרב ובנותיה) החל בשנות ה–70 וה–80, כאשר אלה מאסו ב"פשרנות" של הציונות הדתית והקימו מסגרות שונות (ישיבות תיכוניות, אולפנות, תנועות נוער), שבהן המוקד היה דחייה הולכת וגוברת של עולם הערכים הליברלי והקפדה על מצוות, ובראש ובראשונה "צניעות". ההפרדה בין המינים, שלא היתה מוכרת בבני עקיבא, הפכה פתאום לתנאי סף לדתיות "אותנטית".

מעבר לכך, הישיבות הלכו ודחקו את לימודי החול ועמם את המודרנה. יש כאן למעשה ניסיון לקחת את המרכיב הלאומי של הציונות בלי היסוד המודרני שמובנה בו, ולייסד סוג חדש של דתיות. ההתקרבות של החרדים ללאומיות הביאה לכך שמבחינה אידיאית המרחק בין חרדים לחרד"לים קטן מאוד, וזהו הרקע לחיבור בין "הציונות הדתית" לבין "נעם" החרד"לית ו"עוצמה יהודית" הכהניסטית, שלא מעט צעירים חרדים מצביעים לה.

כך, מה שנראה לנו כמסורת ישראל סבא הוא למעשה יצירה חדשה לגמרי. במיתולוגיה היוונית הכימרה היא מפלצת בעלת ראש של אריה, גוף של עז וזנב מנחש. סמוטריץ' הוא מעין כימרה, תרכובת חדשה של תפישות עתיקות וחדשות: שוביניזם דתי עתיק, שהתחבר עם סוג של לאומיות רומנטית ועם משיחיות, ועל אלה הורכבו מגמות אנטי מודרניות. מה שמתקבל הוא הלאומנות הדתית הספציפית של מפלגת "הציונות הדתית". אפשר לדקדק עוד בכל מרכיב, אך ראשית יש להכיר בכך שזו תרכובת חדשה לגמרי.

ויותר מכך, יש להכיר בסכנותיה חסרות התקדים, שנובעות מכך שכשהלאומיות מקבלת מעמד מטאפיזי, יחד עם ממדים גזעניים מובהקים, מלווה בשוביניזם עתיק, ואין עליה שום רסן של מודרניות — היא מביאה לעמדות מחרידות, כגון הטפה להפרדה בין יולדות ושאיפה למחיקת כפרים. כך יכולה להיוולד "תוכנית ההכרעה" של סמוטריץ', שלמרות ההכחשות, הוצגה כתוכנית של מלחמה טוטלית בכל הפלסטינים, שלא יקבלו את מעמדם הנחות כגרים תושבים, וכלשונו: "צה״ל כבר יידע מה לעשות".

לא תפישותיו המעוותות של סמוטריץ' כשלעצמן הן האיום, אלא התקבלותן בקרב ציבורים שלמים שהולכים ומאמצים את הכימרה הזאת, דרך מערכות החינוך ותנועות הנוער החרד"ליות. במקום להתבטל בפני התרכובות החדשות הללו, יש לראותן כפי שהן – חידוש, חיבור בין יסודות שונים, שתוצאותיו מסוכנות, ושאת משמעותן אנו מתחילים להבין בימים אלה.
  • המאמר פורסם לראשונה בעיתון "הארץ"

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics