תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

הפרשה והשבוע – משפטים: מה לומדים מטראומה?

אל מול הטראומה של עבדות מצרים, התורה הציבה שתי תגובות אפשריות. האחת: התבצרות וערבות בתוך הקהילה פנימה, אבל לא כלפי האחר, והאחרת: מחוייבות מוסרית אוניברסלית. מה נלמד אנחנו מ-7.10?
ד"ר רננה רביצקי פילזר היא המנהלת החינוכית של המרכז לזהות ישראלית יהודית במכון הרטמן, עמיתת מחקר, ראש בית המדרש במדרשיית הבנות ומרצה בתוכניות המכון השונות. בתפקיד קודם במכון שימשה כמנהלת שותפה של תוכנית "מלמדים" – תוכנית תואר שני להכשרת מורים למדעי היהדות מהארץ ומארה"ב, בשיתוף מכון הרטמן ואוניברסיטת תל אביב. בעבר מילאה תפקידי הוראה, ניהול וריכוז תכניות בבית מדרש "אלול". תחום עיסוקה האקדמי של רביצקי-פילזר הוא מחשבת ישראל ומדרש, והיא בוגרת האוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת

@shalomhartmaninst

איך מגיבים לטראומה לאומית? הפרשה והשבוע - "משפטים" #הרטמן #מכוןהרטמן#פרשתשבוע #פרשתמשפטים

♬ צליל מקורי - מכון הרטמן

סבתא שלי, שורדת שואה, נשאה איתה את הטראומה כל החיים ולימדה אותי לפחד מהזר. אבא שלי למד מהשואה שעלינו להיבדל ככל האפשר מהתנהגותם של רודפינו.

הטראומה של העם היהודי בתורה הייתה העבדות במצרים. בספר "ויקרא" נאסר לקחת יהודי לעבד, "כִּי עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" אבל "מֵאֵת הַגּוֹיִם … תִּקְנוּ עֶבֶד וְאָמָה". הקושי והסבל יצרו חובות כלפי הקהילה שלנו, אבל לא כלפי האחרים. אבל יכולה להיות גם תגובה הפוכה לטראומה: פרשת "משפטים" למדה מעבדות מצרים התנהגות מוסרית לאחר: 'גר לא תונה… כי גרים הייתם בארץ מצרים". אנחנו, שמבינים מה זה להיות מיעוט ויודעים את נפש הגר, לא נתעמר באחרים. במקום הסתגרות ודאגה לדומים, ערכים של מוסריות ואוניברסליות. אז מה לומדים מצריבה בבשר של חווייות עבדות, עינוי, רדיפה והשמדה? ומה נלמד אנחנו משבעה באוקטובר?

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics