תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

"מגילת אסתר מספרת באופן ייחודי את סיפורה של היהדות בגולה"

על אף הצהרת כורש, בחרו יהודי פרס להישאר בגלות, שם נטמעו בתרבות, נקראו בשמות נכריים, ולא הזכירו את שם אלוהיהם. אז איך זה שהסולידריות ביניהם נשמרה? ראיון עם ד"ר אורית אבנרי על מגילת אסתר
ד"ר אורית אבנרי היא מנהלת מיזם התנ"ך ועמיתת מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. ד"ר אבנרי מרצה למקרא במרכז האקדמי שלם. קיבלה תואר ראשון ותואר שני מהאוניברסיטה העברית בירושלים. את עבודת התיזה לתואר שני עשתה בהנחייתו של פרופ' יאיר זקוביץ. את הדוקטורט כתבה בחוג לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן בהנחייתו של פרופ' אד גרינשטיין. מחקריה נוגעים לניתוח ספרותי אינטרטקסטואלי, תוך שימוש בתיאוריות פמיניסטיות לחקר המקרא. בעבר חינכה בפלך ולימדה תנ"ך שנים

11

"בכל שנה סיפור המגילה נשמע כל כך משונה, והשנה – המגילה כל כך שייכת לחוויה העכשווית שלנו." בראיון לתכנית "בחצי היום" ביום שישי (22.3.24)  דיברה ד"ר אורית אבנרי עם ליאת רגב על ההזדהות שאנו חשים היום, כיהודים בישראל, עם סיפורם הקשה של יהודי שושן, ועל הציפייה שגם היום יקרה הרגע של "ונהפוך הוא" ונגלה שהסיפור נפתר לטובה.

"אחד הדברים המיוחדים במגילה, שתואמים את מה שקורה לנו היום, הוא העיסוק בזיכרון ושיכחה. מה כדאי לשכוח, לא להזכיר, כדי להמשיך הלאה, ומה חייבים לזכור."

אבנרי הזכירה בהקשר הזה שגם מרדכי ואסתר היו למעשה "יהודים שכחנים" שבחרו, על אף הצהרת כורש, להישאר בשושן, להיטמע שם בתרבות, אפילו לא להזכיר את שם האל שלהם.

אבל יחד עם הוויתור על הזהות היהודית, אבנרי מציינת כי עדיין נותר הרעיון של הסולידריות, והוא שעומד בבסיס הבקשה של אסתר מהיהודים להתכנס יחד שלושה ימים, ולצום עליה. "אסתר ידעה שהיא ככל הנראה תישאר כלואה בארמון המלך לתמיד, אבל היא רוצה לדעת שהעם מאחוריה," אמרה אבנרי.

גם בסוף המגילה אין מחשבה על "יציאת פרס", ציינה אבנרי ואמרה: "מגילת אסתר היא ספר יחיד ומיוחד בתנ"ך – שכולו 'פרו-ישראל', געגועים וכמיהה לארץ, כי הוא מספר את סיפורם של יהודי חוץ לארץ, את האתגרים, הפחדים וההצלחות שלהם, וגם את הסכנות האורבות להם שם, וכל זה, בלי להתחייב שהסיפור ייגמר בשיבת ציון."

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

עוד בנושא
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics