/ מרכז קוגוד

אורית

אבנרי

מנהלת מיזם התנ"ך ועמיתת מחקר, מרכז קוגוד

ד"ר אורית אבנרי היא מנהלת מיזם התנ"ך ועמיתת מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן.

ד"ר אבנרי מרצה למקרא במרכז האקדמי שלם. קיבלה תואר ראשון ותואר שני מהאוניברסיטה העברית בירושלים. את עבודת התיזה לתואר שני עשתה בהנחייתו של פרופ' יאיר זקוביץ. את הדוקטורט כתבה בחוג לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן בהנחייתו של פרופ' אד גרינשטיין. מחקריה נוגעים לניתוח ספרותי אינטרטקסטואלי, תוך שימוש בתיאוריות פמיניסטיות לחקר המקרא.

בעבר חינכה בפלך ולימדה תנ"ך שנים רבות במדרשת לינדנבאום ובמת"ן.

ספרה "עומדות על הסף: שייכות וזרות במגילות רות ואסתר" יצא בשנת 2015 בהוצאת מכון הרטמן וכתר.

אורית אבנרי

הכלכתבות וידאוספריםהסכתים

4 באפר׳ 2024

האם אפשר לחזור לשיגרה אחרי מוות ואבדן? האם זה מוסרי? ד"ר אורית אבנרי בוחנת את כוחה של שיגרה, לעומת כוחה של פגיעות ואנושיות

24 במרץ 2024

על אף הצהרת כורש, בחרו יהודי פרס להישאר בגלות, שם נטמעו בתרבות, נקראו בשמות נכריים, ולא הזכירו את שם אלוהיהם. אז איך זה שהסולידריות ביניהם נשמרה? ראיון עם ד"ר אורית אבנרי על מגילת אסתר

17 בינו׳ 2024

אורית אבנרי, אלכס צייטלין

על כולנו מוטלת היום משימה ליצור נרטיב שייתן פשר, תקווה ואור, כדי להוביל את העם אל מעבר לשעת החורבן, במלחמת הקוממיות השנייה העוברת עלינו מאז השבעה באוקטובר

30 באוק׳ 2023

הנביא זכריה ראה עיר חרבה, והתנבא על גאולה. ד"ר אורית אבנרי על התקווה הגלומה בכך שהנביא בחר לדבר לא רק על "הזקנים" שעוד ישבו ברחובות ירושלים, אלא גם על "הזקנות"

23 בפבר׳ 2023

במפגש של חוג התנ"ך בבית הנשיא עסקו הדוברים במלחמות אחים שהוזכרו במקרא - והסכנה הגדולה שבהן. הנשיא הרצוג אמר: "ניתן להגיע להסכמות תוך פרק זמן קצר יחסית, אפילו מספר ימים"

7 בספט׳ 2022

הפטרת ראש השנה מספרת על אישה שעמדה על שלה בתפילה אישית במיוחד, ודווקא ממנה בחרו חז"ל ללמוד הלכות תפילה. האם זה משום שבחרה לקחת את תפילתה האינטימית ביותר אל המרחב המשותף?

2 באוג׳ 2022

אורית אבנרי, אלכס צייטלין

מאז כתיבתה ועד היום משמשת מגילת איכה כיצירה מכוננת לעיבוד או להתייחסות לאסונות שאירעו לעם ישראל במהלך ההיסטוריה. ד"ר אורית אבנרי התארחה ב"באים אל הפרופסורים", לקראת ט' באב

30 במרץ 2022

אורית אבנרי, אלכס צייטלין

אפילו הנביא ירמיה עודד את הגולים לבבל להשתקע שלא בארץ ישראל - אז למה בכל זאת זלזלו בהם תושבי ירושלים? ד"ר אורית אבנרי בוחנת את תפקידן של הגלויות בהתפתחות העם היהודי

14 במרץ 2022

מגילת אסתר זרועה מוטיבים ופסוקים המזכירים סיפורי מקרא אחרים, אבל לעומתם היא לא מזכירה את אלוהים. ד"ר אורית אבנרי חושבת שיש סיבה טובה להסתיר אותו בצורה כל כך גלויה

10 במרץ 2022

צום בלי זעקה לאלוהים, תחנונים לפני מלך בשר ודם, ואירועים שמתגלגלים לפי "פור": היעדרו של אלוהים ממגילת אסתר "זועק לשמיים". ייתכן שהמגילה קוראת לכל אחד מאיתנו להכריע האם יש אלוהים בחיים שלו

13 במאי 2021

לכאורה אין שני סיפורים רחוקים יותר ברוחם ממגילת רות וסיפור פילגש בגבעה. אולם קריאה מדוקדקת מגלה נקודות דימיון משמעותיות בין שתי העלילות, כשסיפורה של רות הוא החלופה הראויה למה שהתרחש בבנימין

6 במאי 2021

דיון בהשתתפות ד"ר אורית אבנרי על ההדגשה שעם ישראל צריך לזכור את גרותו באופן מתמיד, ובשאלה מהי המשמעות של תודעת הגרות ומה ההבדלים בין הישראלי לגוי

6 במאי 2021

כיצד מצטרפים לעם היהודי. דיון לאור מקרי הבוחן: עזרא ונחמיה והמצאת המושג "זרע הקודש" למול סיפור מגילת רות

5 במאי 2021

אחרי שהיה שותף בעצמו למשימת הריגול הכושלת בארץ ישראל, יהושע מחליט לשלוח שני מרגלים לפני כיבוש יריחו. בהתחשב בהיסטוריה, ובכך שחומות העיר נפלו בדרך ניסית, זו נראית החלטה תמוהה למדי

24 בפבר׳ 2021

האם אסתר היא אישה כנועה וצייתנית, או מנהיגה מתחוכמת וממזרית? והאם העם היהודי בתפוצות פרס ומדי משתלב בתפקידי מפתח, או שהוא חי תחת פחד מתמיד? שני מתחים - ובכל אחד שתי קריאות שונות

2 באפר׳ 2020

שיר השירים מנסה לארוג עולם בו מתקיימות התשוקה והאינטימיות יחד. המגילה כמו מתעקשת לשוב ולתפור חזרה את כל הקשרים שנפרמו במהלך סיפור גן העדן. חומר למחשבה, בפתח הפסח האינטימי שלפנינו

4 במרץ 2020

משה בפרשת תצוה, ולהבדיל – הקב"ה בכבודו ובעצמו במגילת אסתר, עמדו על סוד הצמצום: הם זזו הצידה כדי לאפשר לאחרים את יכולת הפעולה וההנהגה

19 בינו׳ 2020

ספר שמות נפתח בהדגשת העוצמה הנשית, ובהצגה של מגוון נשים שרוקמות את קיומו של העם. איזכורן שוב בסוף הספר מייצר מסגרת לאמירה: בזכות נשים נגאלו ישראל ממצרים ובזכותן גם הוקם המשכן

17 במרץ 2019

את הסיפור על עם ישראל ששכח את זהותו מספרת מגילת אסתר דווקא באמצעות מוטיב הזיכרון. בכך היא מעצבת יחס מורכב לעבר, הדורש מאתנו לזכרו אך גם לדעת לשלבו בהווה

ראו עוד
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics