תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

"לך כנוס את כל היהודים" – מגילת אסתר קרויה על שם האישה שקראה לאחדות

המן זיהה עם מפוזר ומפורד"' ואסתר ציוותה על מרדכי "לך כנוס את כל היהודים" ותיקנה את המצב. אפשר לשאוב מכך השראה גם לימינו. סרטון לכבוד פורים ויום האישה
בתיה אריאל כהן היא ראשת מטה למנכ"לית מכון שלום הרטמן. היא מילאה במשך למעלה מעשור מגוון תפקידים חינוכיים וניהוליים בתוכניות ארוכות טווח לסטודנטים מחו"ל, כשבתפקידה האחרון שימשה כעוזרת מנהל של תוכנית "כיוונים". לכהן תואר שני בלימודי יהדות ארה"ב מאוניברסיטת חיפה במסגרת תוכנית רודרמן, תואר ראשון בהצטיינות במחשבת ישראל ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית, והיא בוגרת המדרשה הישראלית למנהיגות חברתית עין פרת. ילידת ירושלים וכיום גרה עם בן זוגה וארבעת ילדיהם ביישוב הקהילתי כפר אדומים.

מדוע מגילת אסתר נקראת על שם אסתר?

מדוע, לדוגמא, המגילה לא קרויה על שמו של מרדכי, ששיחק תפקיד מרכזי בהצלת היהודים? הרי מרדכי הוא זה שסירב להשתחוות להמן וייעץ ודחק באסתר להציל את היהודים במילים – "וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת" (אסתר ד, יד)

ובסוף המגילה אף עלה מרדכי לגדולה בבית המלך: "כִּי-גָדוֹל מָרְדֳּכַי בְּבֵית הַמֶּלֶךְ, וְשָׁמְעוֹ הוֹלֵךְ בְּכָל-הַמְּדִינוֹת" (אסתר ט, ד).

אם כן, מה יש בדמותה של אסתר שבזכותה המגילה קרויה דווקא על שמה? אני רוצה להציע פרשנות אחת.

בפרק ג' המן מתאר את מזימתו להשמיד את כל היהודים:

וַיֹּאמֶר הָמָן, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ–יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ; וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם, וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים, וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם.
אסתר ג, ח

המן ביקש להשמיד עם "מְפֻזָּר וּמְפֹרָד". וכאשר המזימה של המן נודעת ברבים, כיצד מגיבים אנשי העיר? וְהַדָּת נִתְּנָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וְהַמֶּלֶךְ וְהָמָן יָשְׁבוּ לִשְׁתּוֹת וְהָעִיר שׁוּשָׁן נָבוֹכָה. (פסוק טו).

יש מבוכה.

ומה אסתר עושה נוכח אותה מבוכה וגזירה הקשה? היא פונה אל מרדכי:

לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי:אסתר ד', פס' טז

אל מול מציאות של "עם מפוזר ומפורד", אסתר מבקשת לכנס את העם.
סוג של נהפוך הוא. יתכן שבאותה העת היהודים באמת היו עם מפוזר ומפורד, כפי שתיאר המן. אולי הוא אף ביקש לנצל את החולשה הזו.

המעשה של אסתר – אותו "כינוס" של היהודים, אל מול הפיזור והפירוד – אולי בזכותו המגילה קרויה על שמה?

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics