תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

ההתייצבות נגד סגירת שערי המדינה – חובה מוסרית, אזרחית ויהודית

"מי שאינו חומל על זולתו, פוגע לא רק בזולת - הוא פוגע בעצמו, משהו אנושי עמוק נגדע מחייו. סגירת שערי המדינה הופכת אותנו לשותפים לרוע שבאי-ההיענות לסבל ואל לנו לעמוד מנגד"
"לסגור ספרי חשבונות, ולפתוח את הלב" תושבים באוקראינה מסתתרים תחת גשר.  (צילום: משרד הפנים האוקראיני)
"לסגור ספרי חשבונות, ולפתוח את הלב" תושבים באוקראינה מסתתרים תחת גשר. (צילום: משרד הפנים האוקראיני)
פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במרכז קוגוד לחקר המחשבה היהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן. הוא מלמד במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, שבה ייסד וניהל שנים ארוכות את התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות. תוכנית זו היוותה חידוש ופריצת דרך בתחום הלימודים הבין-תחומיים בארץ ובעולם. הוא עורך את סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" ומכהן כעורך של כתב העת תרבות דמוקרטית (עם חנן מנדל וידידיה שטרן). הוא אחד מארבעת מנסחי מסמך רוח צה"ל וחבר אקדמי בוועדות הפטור מטעמי מצפון.

אדם יכול להסב את פניו לנוכח סבל הזולת, ותמיד יימצאו טיעונים המצדיקים נעילת דלתות בפני פליטים. אך יש לדעת כי הרוע האנושי לא תמיד מתממש בביצוע מעשי פלצות, לעיתים הוא יוצא לדרכו באטימות המתלבשת בלבוש מוסרי. אטימות לנוכח סבל הפליט עלולה למשל להיות מנומקת בדאגה לקרוב, לבני המשפחה. זוהי אטימת לב שמתחפשת לטוב ומצדיקה את הרוע.

בעת הזאת, כשפליטים עומדים בפתח שערינו ומתחננים למרגוע מסבלם,  מופעלת מדיניות של סגירת שערים בשם הדאגה למדינה. ברם, סבל וכאב אינם מבחינים בין יהודים למי שאינם יהודים. הסבל מציב בפנינו תביעה שעלינו להתמודד איתה. הפליט מופיע בפנינו רק כפליט, אדם שאיבד את ביתו ועולמו חרב. סבלו מחייב סגירת ספרי החשבונות ופתיחת השערים והלב. סבל אמור להיענות בחמלה ובהתייצבות לימין הסובל כרעיו.

מי שנועל את שעריו נועל את שערי ליבו, הופך את הווייתו לאטומה. מי שאינו חומל על זולתו, פוגע לא רק בזולת – הוא פוגע בעצמו, משהו אנושי עמוק נגדע מחייו. מי שלבו נאטם במקום אחד, פותח את השער לאטימת הלב גם במקום אחר. תכונת הנפש אינן מתגים שניתן לשחק בהם.

סגירת השערים בפני הפליטים אינה פוגעת רק בחמלה האנושית ומנוגדת לחובה המוסרית, היא גם מנוגדת לתורת ישראל התובעת מהאדם להתייצב לימין הגולה וחסר הבית. בלשונו של מחבר "ספר החינוך":

"ויש לנו ללמוד מן המצווה היקרה הזאת לרחם על כל אדם שהוא בעיר שאינה מולדתו ורחקו מעליו עוזריו, והכתוב רמז טעם הציווי באומרו: 'כי גרים הייתם בארץ מצרים'.  והזכיר לנו שכבר נכווינו בצער הגדול הזה, שיש לכל איש הרואה עצמו בתוך אנשים זרים ובארץ נכריה, ובזוכרנו גודל דאגת הלב שיש בדבר […] יכמרו רחמינו על כל אדם שהוא כן".

המדינה אינה רשאית לפגוע בערכי היסוד של הקיום האנושי. מעשה אסור מוסרית אינו נהפך למעשה מותר או ראוי על ידי ריבונות המדינה. סגירת שערי המדינה הופכת אותנו לשותפים לרוע שבאי-ההיענות לסבל. חובה מוסרית, אזרחית ויהודית להתייצב כנגד מעשה זה.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics