תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

עשרת הדברות: למה "לא תגנוב" כן, ו"לא לאנוס" לא?

מה מאפיין את עשר המצוות שהן "עשרת הדברות"? זו השאלה הפשוטה ששואל דב אלבוים, והוא מציע גם תשובה: אלו מצוות שנועדו להנחות עם מצולק שעתיד לבנות חברה שתשמור על חירותה וחירות הפרטים בה
דב אלבוים הוא עמית מחקר במכון שלום הרטמן. אלבוים הוא סופר ועורך, חוקר יהדות בתחומים: מקרא, קבלה וחסידות. ממייסדי ה"ישיבות החילוניות" בישראל והיוזם והעורך הראשי של "תלמוד ישראלי על מגילת העצמאות". אלבוים הוא בוגר התכנית הבין-תחומית באוניברסיטת תל-אביב, והתמחותו האקדמית היא בפילוסופיה, בקבלה ובחסידות. הוא הוסמך לרבנות ישראלית מטעם בית המדרש לרבנות ישראלית של מכון הרטמן והמדרשה באורנים. אלבוים ערך והנחה במשך שנים ארוכות את תוכניות הטלויזיה " חוצה ישראל", "מקבלים שבת" ו"בין השמשות" ששודרו

11

מה מייחד את עשרת הדברות? ומדוע דווקא אלה ולא אחרות זכו למעמד הזה, של "עשרת הגדולים" שבכל המצוות? מדוע, למשל, "לא תחמוד" מופיעה בין המצוות שניתנו באירוע המכונן של העם, ואילו איסור הלוואה בריבית לא מופיע שם? איך "לא תענה ברעך עד שקר" גבר על איסור אונס?

מה בעצם מצדיק את הופעתן של המצוות המסוימות הללו באירוע המרכזי בתולדות עם ישראל, באירוע שמגדיר אותו כעם? דב אלבוים לא חש שמצא לכך תשובה ממצה בפירושים ההיסטוריים למעמד הר סיני, ומציע מפתח אחר להבנת האירוע, שנעוץ דווקא בהתגלות שקדמה לו. הוא מכנה זאת: מפתח האש.

לקראת שבועות, שני שיעורים על צדדים שונים של מעמד הר סיני. את השיעור השני, מאת ד"ר מלילה הלנר-אשד, תמצאו כאן.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics