תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

נשים ימשיכו לרקוד עם ספרי התורה | תגובה לרב יעקב אריאל

החוברת "שמחות בתורה" של הרב אריאל, שבה הוא פוסק שעדיף שנשים לא ירקדו עם ספרי תורה, מנסה להדיר את הנשים מהמרחב הציבורי. אבל הוא מאחר, הרכבת הזו כבר מזמן יצאה מהתחנה
"מציע לנשים להימנע בכלל מלקחת ספר תורה". מתוך החוברת של הרב יעקב אריאל (צילום: מארק ניימן, לע"מ)
"מציע לנשים להימנע בכלל מלקחת ספר תורה". מתוך החוברת של הרב יעקב אריאל (צילום: מארק ניימן, לע"מ)
ד"ר חנה פנחסי היא עמיתת מחקר במרכז קוגוד למחשבה יהודית ולהגות עכשווית במכון שלום הרטמן במסגרתו היא מובילה יחד עם גבריאל אבן צור סמינר העוסק ביהודי ארצות האסלם והשאלה הקולוניאלית. בנוסף, חנה מנהלת את תכנית משכילות ומנחה קבוצות חשיבה במרכז ליהדות ומדינה. ב2022 סיימה חנה שבע שנים של ניהול בית הספר להוראת תרבות-ישראל של תוכנית בארי, ושותפות בהנהלת התכנית. פנחסי יזמה והובילה את התוכנית 'חידר משלך' במכון שלום הרטמן שבה למדו נשים בעלות השפעה בחברה

אנו בעיצומם של ימים שבהם ניצבת השאלה מה יהיה צביונה של היהדות במרחב הציבורי – האם תהיה פלורליסטית ומכילה או מדירה ומחמירה? בעיתוי הזה, כאישה דתיה ופמיניסטית, אני מבקשת להתנער מדבריו של רבה של העיר רמת גן, הרב יעקב אריאל, שמבקשים להסיג אותנו שנים רבות לאחור.

החוברת "שמחות בתורה" של הרב אריאל, שהופצה לקראת החג, עוסקת במקומן של נשים בשמחת תורה, ודרכה נחשפת (שוב) אפליית הנשים שאת השלכותיה על נשים אנחנו רואים במציאות הפוליטית והציבורית היום.

החוברת פותחת בנקודת מוצא של הכרה בתפקיד הגברי ללמוד תורה, לעומת האישה שתהיה לצידו בטיפול בילדים, וממשיך באפולוגטיקה שפמיניסטיות דתיות כבר עייפו ממנה, הטוענת כי מבנה הנפש של נשים פוטר אותן ממצוות ולכן עליהן האחריות לבית. זהו "תפקידן הייחודי בלידת הילדים ובבניית המשפחה".

לזה מצטרף עיסוק אינטנסיבי בשאלת "טוהר המניע", תוך האשמת פמיניסטיות שהן לא דתיות ואינן נאמנות לריבונו של עולם, אלא "עובדות את עצמן ולא את הקב"ה", ויש גם  טיעונים על אינטלקט מסוג אחר שהופך את הלימוד הנשי לייחודי .

אבל כל זה הוא הקדמה לדיון בשמחת תורה שמרכזו ריקוד במעגל עם ספרי התורה. אז מה עם הנשים? ובכן, כאן ממליצה החוברת להמיר ריקודי נשים בלימוד. כלומר, עדיף למנוע מנשים חוויה דתית שיש בה נוכחות לגוף, בוודאי במרחב הציבורי.

בסוף הדברים מובאים דברי הרב אריאל: "אני מציע לנשים להימנע בכלל מלקחת ספר תורה, בגלל שחלק גדול מהן לבושות שלא כהלכה" ועל אף שהלכתית ברור שאין שום בעיה הלכתית עם נשיאת ספר תורה על ידי נשים (זה יותר דומה לשאלה האם מותר לנשים להחזיק תנ"ך) קובע הרב אריאל כי ריקוד כזה "אין זה כבודה של תורה… התורה לא שמחה בהן, בלשון המעטה" ושוב מצומצמות הנשים לגופן, והפעם עם הקביעה שהתורה לא שמחה בהן. האמנם?!

הרב אריאל מבדל בין נשים "טובות" ו"רעות" על פי לבושן, ובמהלך של "הפרד ומשול" הוא מדמיין את הנשים רָבוֹת אלה עם אלה, וכדי להימנע מ"מריבות בין הנשים, אם לבושן ראוי או לא, יש למנוע מכל הנשים ריקוד עם ספר תורה בידן". הרב אריאל לא יכול לדמיין עולם בו נשים במרחב הציבורי אינן מצומצמות לגופן. הוא אינו מעלה בדעתו אפשרות שנשים יקבלו זו את זו באהבה ויראו זו את נשמתה של חברתה.

מותרין לכן

אין מנוס מלשוב אל הדברים הידועים: פוסקים רבים מתירים לנשים לשאת ספר תורה, בכל שנה יש יותר ויותר מניינים אורתודוקסים משותפים לגברים ונשים שבהם נשים רוקדות עם ספר התורה, עולות לתורה וקוראות בה.

דברי הרב אריאל מנותקים מהמציאות הרחבה. הרכבת כבר יצאה מן התחנה, והוא נלחם בקרב אבוד ומבקש לגדר את קהילתו מפני רוחות התיקון שנושבות בעולם הדתי כבר כמה עשורים ובתפקידו הרשמי כרב עיר מסורתית וליברלית מתיימר להשפיע על הישראליות כולה.

מצער שהדברים נאמרים דווקא על שמחת תורה, שהוא חג המזמין יצירה של מרחב ציבורי רך, מקבל ופלורליסטי. זה דווקא איננו חג של לימוד ועיון, של התפלפלות וחידוד מחלוקות אלא חג המזמין אותנו להתמלא בשמחת השייכות שלנו לתורה ושל התורה אלינו – תהא פרשנותה אשר תהא: הלכתית או תרבותית, מסורתית או מחדשת, לעומתית או חומלת. כל המתפללים יוצאים מבית הכנסת החוצה כדי לרקוד ולשמוח ברחובה של עיר, ואני נזכרת במילים בהן מסתיימת התורה בסוף חומש דברים "לְעֵינֵי כׇּל יִשְׂרָאֵל" כאילו לומר שורו הביטו וראו – זאת התורה שניתה לכל מי שעומדים סביבה.

  • המאמר פורסם לראשונה באתר "סרוגים"

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics