תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

הפרשה והשבוע – כי תישא: העונש על אלילות הוא שזה עובד

הבעיה עם אלילות היא שברוב המקרים קשה לבטל אותה כזיוף. בעידן של תִּפְלוּת והתלהבות מכוח, רבנים ומנהיגים רוחניים מתלהבים מיצירי כפיהם האידיאלוגיים ולא שמים לב שהם עובדים עגל משכנע במיוחד
ד"ר תומר פרסיקו הוא עמית מחקר במכון שלום הרטמן, עמית רובינשטיין באוניברסיטת רייכמן, ועמית בכיר במרכז ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. תחומי התמחותו כוללים רוחניות עכשווית, זהות יהודית מודרנית, התחדשות יהודית וצורות של חילון ודתיות בישראל. ספרו 'מדיטציה יהודית: התפתחותן של תרגולות רוחניות ביהדות זמננו' יצא בהוצאת אוניברסיטת תל אביב ב-2016. ספרו 'אדם בצלם אלוהים: הרעיון ששינה את העולם ואת היהדות' יצא ב-2021 בהוצאת ידיעות ספרים, ועתיד לצאת לאור באנגלית בהוצאת NYU Press. ספרו

@shalomhartmaninst

הבעיה עם אלילות - מחטא העגל ועד מה שקורה היום בישראל, היא שקשה מאוד להתווכח עם ההצלחה שלה | "הפרשה והשבוע" - @Tomer על "כי תישא" #פרשתשבוע #הרטמן #מכוןהרטמן #פרשתכיתישא

♬ צליל מקורי - מכון הרטמן

העונש על אלילות זה שהיא מצליחה. כשהאהרן נכנע לבקשת היהודים ובונה למענם את עגל הזהב, הוא מתפלא לראות שהעגל חי, שנכנסה בו רוח.

הפרשה והשבוע – תצוה: כשהכהן הגדול עולה על מדים
הפרשה והשבוע – תרומה: למה לשאת את השברים לשדה הקרב?

רש"י מפרש את המילים “וַיַּרְא אַהֲרֹן” בפרק ל”ב כך:

וַיַּרְא אַהֲרֹן – שהיתה בו רוח חיים, וראה שהצליח מעשה שטן, ולא היה לו פה לדחותם.

אהרן קיווה שהפסל שבנה יתגלה כזיוף, כבדיה, כמעשה רמייה דתי. אבל לא! הפלא ופלא, נכנסה בו רוח, והוא חי, ואהרן לא יכול לדחות בקלות את בקשת העם לאלילות.

העונש על האלילות – זה שהיא מצליחה.

כך קבע התיאולוג הפרוטסנטי המבריק, קרל בארת. עובדי האלילים מרגישים שהם עובדי אלוהים, אבל בהתלהבותם הם רק מתרחקים יותר ויותר מעבודת השם האמיתית, מתרחקים יותר ויותר מאלוהים.

אנחנו חיים בתקופה שבה התפלות, הזיוף, ההתלהבות הריקה מכוח מרימים את ראשם. רבים הרבנים והמנהיגים הדתיים שמאוד מתלהבים מיצירי כפיהם הפוליטיים, האידיאולוגיים, המשיחיים. הם לעולם לא יידעו כי הם עובדים עגל ובו רוח, שהם הולכים ומתרחקים מאלוהים.

העונש על האלילות – זה שהיא מצליחה.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics