/ תוכנית בארי

חולקים: בית מדרש לקראת יום השנה לרצח רבין בראי אירועי המלחמה

לקראת יום הזיכרון לרצח רבין השנה, מתוך רגישות לזמנים הקשים שעוברים על החברה הישראלית - הצעה לשלושה מערכים המתאימים לעת הזו

הקדמה

צוותי חינוך יקרים,

 

כולנו חווים בימים אלה משבר כואב ומטלטל שיש בו אימה ועצב לצד גילויי גבורה, אנושיות ערבות הדדית ובנייה משותפת.  הסיטואציה של מלחמה מעמידה את הערכים שלנו למבחן – כחברה וכפרטים.
לוח השנה ממשיך לנוע על צירו, מזכיר לנו את החשיבות בכך שנקיים שגרת למידה אך נדע לצקת למועדים הקבועים בו, משמעות חדשה ורלוונטית התואמת את המציאות.

יום הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, המתקיים החודש (י"א חשוון, 26.10.23) מציף בחברה הישראלית מחלוקות שונות: פוליטיות, תרבותיות וחינוכיות. אנו בוחרים בעת הזו להתמקד במשותף ובמאחד מבלי לטשטש את המחלוקות הקיימות בחברה שלנו. מטרת מהלך זה הינה לבחון כיצד מקיימים ומנהלים מחלוקת בתוך חברה שיש בה זהויות שונות ותפיסות עולם מגוונות,  מתוך הכרה בכך שהמחלוקת היא חלק בלתי נפרד מחברה דמוקרטית בריאה. ביחידות שנציע להלן אנו רואים הזדמנות להתבונן במחלוקות ולבחון כיצד ביכולתנו להוסיף ולהרבות אחדות ושותפות, אך מבלי לטשטש את הפערים או להקל ראש בעומק חילוקי הדעות.

את השיעור נבסס על יוזמת אוֹת בְּאוֹת – דורשים שפה יהודית דמוקרטית, אשר פותחה במסגרת תוכנית בארי במכון הרטמן בשנים האחרונות. היוזמה מבקשת לקדם את תרבות המחלוקת תוך למידה בית מדרשית, המפרשת ודורשת ערכים דמוקרטים ויהודים. היוזמה נולדה מתוך שאיפה ליצור שפה מחברת בין המציאות הישראלית המאתגרת לבין התרבות היהודית.
יוזמת אות באות מציגה עשרים ושניים ערכים העוקבים אחר עשרים ושתיים אותיות האל"ף- בי"ת העברי. כל אחד מהערכים מזמן התמודדות עם מחלוקת מסוימת, תוך הבנת המתח הערכי הנמצא במרכזה.

יוזמת אות באות, מזמינה אתכם- מורים ותלמידים, "להיות 'הרשות הדורשת'- דהיינו שותפים פעילים בלמידה שמקיימת הן את מצוות המעורבות האזרחית והן את הצו של היות חלק מהקהילה הפרשנית היהודית
מתוך יוזמת אות באות

לקראת יום הזיכרון לרצח רבין השנה, מתוך רגישות לזמנים הקשים שעוברים על החברה הישראלית ורצון לדייק במה אפשרי ונכון לנו לדון עם תלמידינו, הן רגשית והן פדגוגית, בחרנו 3 ערכים שנראים כיותר רלוונטיים לעת הזו, מתוך עשרים ושניים הערכים שיש ביוזמת אות באות המלאה. אתם/ם מוזמנים/ות כמובן לבחור ערכים אחרים שנראים לכם מתאימים יותר לתלמידים:

פתיחה

תלו או פזרו את כותרות שלושת הערכים שלעיל בכיתה. הזמינו את התלמידים להסתובב בין הערכים ולבחור ערך אחד שחשוב בעיניהם, או מסקרן אותם. לאחר מכן התקבצו בקבוצות (חברותות) קטנות לפי תחומי העניין. (אם האירוע מתקיים בלמידה מקוונת אפשר לשתף מסך או לשלוח את הערכים בוואצאפ)

הלימוד בחברותות

הלימוד בחברותות הינו לב בית המדרש. הוא מאפשר להתעמק בשאלות המרכזיות ולרדת לפרטי הסוגיות. פעמים רבות הלימוד בחברותות מוביל ממציאות החיים אל הטקסט ובחזרה אל החיים.

הסבירו בחברותות:

  • מדוע הערך חשוב בעיניכם ?
  • כתבו 'שמש אסוציאציות' על הערך הנבחר- רשמו את כל הדברים שעולים לכם מיידית כשאתם חושבים על הערך הזה.
  • איזו דילמה או הזדמנות קיימות בערך שבחרתם לאור הימים המורכבים שעוברים עלינו כרגע?
  • מצאו תמונה, סיפור, שיר, או סרטון חיוביים ומחזקים, מתוך העשייה והיזמות בחברה הישראלית בימים אלו, המבטאים את כוחו וייחודו של ערך זה. חשבו על כותרת מוסכמת על כולכם, המייצגת את מה שבחרתם.
    (תוכלו לשתף בקבוצת הווטסאפ הכיתתית, או להקרין בכיתה)
  • חשבו על הימים שלפני פרוץ המלחמה – אילו מחלוקות אתם מכירים סביב הערך הזה בחברה הישראלית? הביאו דוגמאות. האם לדעתכם יהיה שינוי באופי המחלוקת בעקבות המלחמה? האם המחלוקת שבחרתם יכולה להסתיים אי פעם? נמקו את דעתכם.

 

לימוד בית מדרשי בקבוצות או בחדרים אם המפגש מתקיים בלמידה מקוונת:
(יש לחלק לכל קבוצה את המערך המודפס של הערך הנבחר שלה או לשלוח לה אותו כקישור)

  • קראו את הפתיחה לשיעור הבית מדרשי והתנסו בפעילות הפתיחה.
  • בתוך החלק 'הזמנה לבית מדרש' בחרו מקור אחד או שניים, קראו אותם והתייחסו לשאלות הנלוות.
  • בסיום הלימוד דונו ביניכם: עד כמה הסכמתם או חלקתם זה על זה במהלך הלימוד? מה תרם יותר ללימוד שלכם המחלוקות או ההסכמות?
  • מה עלינו לעשות כיחידים וכחברה על מנת שהמחלוקות בינינו יקדמו אותנו ולא יקרעו אותנו ?

אסיף

 

שתפו את שאר הקבוצות במליאה בקצרה בדברים שעלו בחברותא שלכם:

  • מהו הערך בו התמקדתם? מהי חשיבותו לתקופה זו בעיניכם?
  • הציגו את המקור שבחרתם (שיר, סיפור, תמונה, סרטון חיוביים)  הנוגע לערך בו עסקתם.
  • לאחר שכל הקבוצות הציגו את המקור הנוגע לערך אותו בחרו – אילו תובנות או שאלות מתחדדות לכם לגבי האופן בו החברה הישראלית יכולה להתמודד עם מחלוקות הקיימות בתוכה ולשמור על חוסן ולכידות? 
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics