יעקב אוסף את ילדיו ומגדיר להם את מטרת השיחה: האספו ואגידה לכם, את אשר יקרא אתכם באחרית הימים. אנחנו הקוראים וסביר להניח גם הבנים, יודעים למה לצפות. כנראה שיעקב ישרטט לבניו מכח חזונו את ההיסטוריה העתידית שלהם. אכן, ביחס לחלק מהם – הציפייה מתאמתת: לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו… זבולון לחוף ימים ישכון… דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל. יהודה יהיה מושל, זבולון סוחר, דן יהיה שופט וגד יהיה איש צבא.
אך ישנם בנים שהדברים שאומר להם יעקב אינם מטרימים את העתיד, אלא מורים על אופיים: יישכר חמור גרם… נפתלי אילה שלוחה… בנימין זאב יטרוף…
יש בנים שהדברים מפתיעים עוד יותר, יעקב מביע כעסו עליהם: ראובן… פחז כמים… שמעון ולוי אחים, כלי חמס מכרותיהם. בסודם אל תבא נפשי, בקהלם אל תחד כבודי, כי באפם הרגו איש וברצונם עקרו שור…
מה פשר הפער הזה בין הגדרת הדברים ובין תוכנם?
התלמוד עמד על הפער הזה והורה: אמר רבי שמעון בן לקיש:
ביקש יעקב לגלות לבניו את קץ הימין, ונסתלקה ממנו שכינה [פסחים נ"ו ע"א].
להורותך – מה שרצה יעקב לעשות – לומר לבניו את אשר יקרה להם בקץ הימים, ובלשון התלמוד: לגלות להם את הקץ – לא התממש. התלמוד תולה את הפער בהסתלקות השכינה, כלומר שבר בעולמו הרוחני של יעקב.
אך אפשר לקרוא את הפרשה באופן אחר, על פיו מטרתו של יעקב מושגת. הוא אכן אומר לבניו מה יקרה להם באחרית הימים, דבריו מקפלים בחובם תמונה חדשה בדבר משמעות הטרמת העתיד. העתיד – אומר יעקב לבניו, הוא תולדה של ההווה. אינני אומר לכם מה יקרה לכם בעתיד מכוח יכולת ראיית העתיד, אלא מכח התבוננות בהווה. מי שהוא חמור גרם, בעל כח התמדה, ישיג את מטרותיו בעתיד צעד אחר צעד. מי שהוא איילה שלוחה, מהיר זריז וגמיש, ישיג מטרות אחרות באופנים אחרים. מי שאופיו פוחז, יגיע למחוזות אסורים, מי שהוא בעל כעס [אף בלשון התנ"ך] יתדרדר לאזורים מסוכנים.
האם התמונה שמצייר יעקב לבניו היא תמונה דטרמיניסטית, גורלם קבוע מראש ללא אפשרות לשנותו? לא. אפשר לשנות את הגורל, אך לא על ידי שינוי העתיד אלא על ידי שינוי ההווה. אם יישכר מתבונן בתמונת החמור שצייר לו אביו והיא איננה מוצאת חן בעיניו – יעמול היום על שינוי אופיו. כך שמעון ולוי וכך ראובן.
דבריו של יעקב לחלק מבניו הם דברים קשים, אך זאת היא מתנה של אהבה. אשרי מי שיש מישהו הרואה אותו, מתבונן בו ורואה את עולמו עד מעמקיו. היות נראה היא היות אהוב, גם אם המראה הוא מראה קשה. רק מי שיש מי שרואה את חסרונותיו ומספרם לו, יש לו סיכוי להשתנות וליצור לעצמו עתיד טוב יותר.
מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?
מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו