/ תוכנית בארי

שיעור 1: יהדות כדת פרשנית – מבוא קונספטואלי

הרב ד"ר דניאל הרטמן הוא נשיא מכון שלום הרטמן, ומנהל פרויקט iEngage. הוא בנה וייסד תוכניות לימוד מקיפות בתחומי החינוך, ההכשרה וההעשרה לחוקרים, מחנכים, רבנים ומנהיגים דתיים וחילוניים בישראל ובצפון אמריקה. הוא מסאי, בלוגר, ומרצה בעל שם, שעוסק, בין היתר,  בפוליטיקה הישראלית, ביהדות, ובקהילה היהודית. להרטמן תואר דוקטור לפילוסופיה יהודית מהאוניברסיטה העברית, תואר שני לפילוסופיה מדינית מאוניברסיטת ניו יורק, תואר שני בלימודי דתות מ-Philadelphia, Temple University והסמכה לרבנות ממכון שלום הרטמן. הוא מחברו של הספר

שיעור זה הוא חלק מהקורס "יהדות כדת פרשנית" בהנחיית הרב ד"ר דניאל הרטמן. לחזרה לקורס לחצו כאן.

לחזרה לסדרת הקורסים המצולמים של תוכנית בארי לחצו כאן.


קישור לשיעור

תקציר

האם פרשנות החוק הדתי מערערת על הסמכות האלוהית? בשיעור זה עומד הרטמן על הכרחיותה של הפעולה הפרשנית לקיומה של המסורת הדתית היהודית. באמצעות ניתוח טקסטואלי של סיפורי בראשית (בריאת העולם, סיפור סדום, סיפור עקדת יצחק, עשרת הדברות ומהות השבת, ומצוות השבת אבידה), והשלכותיו על שאלות אתיות (דת ומדע, הגדרת מושג הטוב, שוויון, עיצוב המרחב הציבורי), הוא מדגים כיצד התורה מלאה מיסודה סתירות וניגודים הנזקקים לפעולה פרשנית על מנת להבינם. השיעור מוביל להבנה כי פעולת פרשנות אקטיבית הינה תנאי הכרחי לקיומה של המסורת היהודית וכי משמעותה של נאמנות להתגלות האלוהית, הינה לשאת בחובת הפרשנות.


מקורות נלווים:

  1. שני סיפורי הבריאה:
    [בתורה מוצגים שני סיפורי בריאה וכל אחד מהם מבטא נרטיב שונה. בפרק א האדם נברא בצלם אלוהים ומצווה לשלוט בעולם. לעומת זאת בפרק ב, אלוהים יוצר את האדם עפר מן האדמה, הוא אינו אדון הארץ כולה. השוואת הפרקים מהווה דוגמא לכך שהמסורת הדתית מלאה סתירות וניגודים]

    1. בראשית א
    2. בראשית ב: ד-ט
  2. מי קובע את הטוב?
    [מסיפור סדום עולה כי ישנה מערכת מוסר אוטונמית המנותקת מרצון אלוהים. לכן אלוהים מקבל את חובתו לפעול על פי הגדרות הטוב והצדק כפי שאברהם מבין אותם. לעומת זאת מסיפור עקדת יצחק משתמעת תמונה הפוכה: אברהם מצווה לפעול על פי חוקי אלוהים ומקבל את ברכתו בשל מוכנתו להתעלם מהגדרת הטוב כפי שהוא עצמו מבין אותה]

    1. בראשית יח: טז-כה (הפיכת סדם)
    2. בראשית כב (עקדת יצחק)
  3. עשרת הדברות – תפיסת השבת
    [בספר שמות מקושרת השבת לבריאת העולם והיא מבטאת אקט תודעתי הבא לידי ביטוי במצוות "זכור" את יום השבת. לעומת זאת בספר דברים המוטיב המרכזי הוא "שמור" את יום השבת. השבת מקושרת ליציאת מצרים ותכליתה היא מנוחה לעבדים]

    1. שמות כ: א-יד (השבת)
    2. דברים ה: ו-יט (השבת)
  4. השבת אבידה – עיצוב המרחב הציבורי
    [בספר שמות חובת השבת אבידה חלה כלפי כל אדם באשר הוא אדם. לעומת זאת בספר דברים מצוות השבת אבידה מתוארת כפרטיקולרית, לפיה חובת השבת אבידה חלה רק כלפי אחי ואחיותי]

    1. שמות כג: ד (השבת אבידה)
    2. דברים כב: א-ג (השבת אבידה)
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics