תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

"הפמיניזם הדתי הוא תנועת ההתחדשות היהודית החשובה בדורנו"

שתי סבותיה של פרופ' רונית עיר-שי לא ידעו קרוא וכתוב. "זה עלבון לאנושיות של כולנו," אמרה בתכנית "הולכות בחצות", וסיפרה על הדרך שנשים עשו ועושות מאז, ומה מיוחד כל כך במהפכנות הפמיניסטית
פרופ' רונית עיר-שי היא ראשת התוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן ועמיתת מחקר במכון הרטמן בירושלים. חברה בועד המנהל של מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן וחברה ב"קולך" – פורום נשים דתיות פמיניסטיות. רונית פרסמה שורה של מאמרים העוסקים בהלכה, תיאולוגיה ומגדר, להט"ב ויהדות, פמיניזם דתי ועוד. היא שוקדת כרגע על פרויקט מחקרי חדש שיעסוק שיעסוק באופנים בהם מעצבים פוסקי ההלכה מודרניים מגדר ומיניות בהקשרים של קדושה. ספרה הראשון עסק בסוגיות הקשורות לפריון והלכה

11

"הפמיניזם היהודי מעורר שאלות חדשות על טקסטים עתיקים וגורם להסתכלות חדשה ורעננה עליהם, ומתוך כך ממש לשינויים בפרקטיקות של החיים הדתיים היומיומיים, ובאופנים שבהם נשים מרשות לעצמן לממש את מלוא אישיותן." כך אמרה פרופ' רונית עיר-שי בראיון שקיימה עם נורית יעקבס-יינון בתכנית "הולכות בחצות" בגלי צה"ל. לדעתה, זו תנועת ההתחדשות היהודית החשובה ביותר בדור האחרון.

סבותיה של עיר-שי נולדו באפגניסטן, ולא ידעו קרוא וכתוב. "אין עלבון קשה מזה לאנושיות שלנו," אמרה עיר-שי. "גם לי היה קשה עם התחושה שאני לא מסוגלת להיות שותפה שווה ביצירה הרוחנית התרבותית הדתית של העם שלי. זו היתה כמעט תחושה של השפלה." על כן התיקונים שהתנועה הפמיניסטית, ובפרט זו הדתית, מביאים לעולם חשובים כל כך בעיניה.

"אבל הפמיניזם – ודווקא הפמיניזם הדתי יותר מכל – מצליח דווקא מפני שהוא עושה תיקונים בעולם, ולא מנסה לתקן את העולם. 'תיקון עולם' זו מילה מאוד גדולה, וכשהיא מיתרגמת למהפכות, זה חבל. כי מהפכות האומרות 'עולם ישן עדי יסוד נחריבה' – דינן ברוב המקרים להיכשל.

"אבל הפמיניזם מביא תיקונים הדרגתיים, נחושים וממוקדמים במטרה, ואלה תיקונים שמצליחים להיטמע, להישאר, ומתוכם מתקדמים הלאה."

אז איך קרה שלפמיניזם יצא שם רע כל כך? מדוע קשה לראות נשים נלחמות על הצדק שלהן? ומה כוחו של מושג "מגדר", שהפמניזם הביא לעולם?

מוזמנים ומוזמנות להאזין לראיון המלא.

 

עוד בנושא
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics