"אלוהים נוכח-נעדר במגילת אסתר, והמגילה עושה הכול כדי שנרגיש בזה," – כך אמרה ד"ר אבנרי בהרצאת הפתיחה של ערב הסיכום החגיגי של הפודקאסט "קיצור תולדות האלוהים".
"יש במגילה הקבלות לסיפוריהם של משה רבנו, יוסף, וכמובן שאול המלך, שמרדכי ואסתר הם צאציו, אבל מגילת אסתר מספרת סיפור העשוי מאלמנטים הפכיים לסיפורים הקדומים שהיו רוויים בקדושה ונוכחות אלוהית."
אבנרי מביאה דוגמאות רבות להוכיח את טענותיה: אסתר קוראת לצום, אבל לא לזעקה לאלוהים. גזירת השמד מתרחשת בחודש ניסן, אבל אין זכר לחג הפסח, וגם כשהגאולה מגיעה, אין איזכור של חלום שיבת ציון.
מדוע נמנעת המגילה מלתת נוכחות לאלוהים? אבנרי חושבת שמגילת אסתר מזמינה אותנו לחפש את אלוהים דווקא במקומות שבהם קשה למצוא אותו. אפשר לקרוא את סיפורם של אסתר ומרדכי – ואת סיפור החיים האישי של כל אחד מאיתנו – כרצף של צירופי מקרים, של הגרלות "פור", או של תוצאות של כשרונות וכשלונות אנושיים.
אבל אפשר גם להחליט אם איך ומתי מכניסים את אלוהים לסיפור. גם אם אלוהים כבר לא מציץ ומתערב כמו בימי האבות הקדמונים, האדם יכול, וגם מחויב, להכריע האם הוא רוצה להכניס את אלוהים לעולם שלו.
מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?
מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו