תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

האפיפיור לחוקרת הרטמן: "מתפלל לחזרת החטופים ולסיום המלחמה"

ד"ר כרמה בן יוחנן הובילה את הפנייה של מנהיגים רוחניים יהודים לאפיפיור, והוא נענה באיגרת הממוענת "לאחינו היהודים בישראל" שבה גינה את "העלייה במתקפות נגד יהודים ברחבי העולם"
האפיפיור פרנציסקוס. צילום: Flickr. Koreanet
האפיפיור פרנציסקוס. צילום: Flickr. Koreanet
כרמה בן יוחנן היא עמיתת מחקר במרכז קוגוד. חוקרת נצרות, חילון ויחסים בין-דתיים. מרצה בכירה בחוג למדע הדתות באוניברסיטה העברית בירושלים.

ב-12 בנובמבר שלחה קבוצה של חוקרי יחסי יהודים-ונוצרים, פעילים ופעילות יהודים בדיאלוג היהודי-נוצרי, רבנים ורבות מרחבי העולם מכתב לאפיפיור פרנציסקוס ולמאמיני הכנסייה הקתולית. המכתב נחתם בידי כארבע מאות חמישים איש. הוא נכתב מתוך תחושה עמוקה של משבר בעולם היהודי בעקבות טבח השבעה באוקטובר, כמו גם מתוך מתח הולך וגובר בין הכנסייה לבין קהילות וארגונים יהודיים ברחבי העולם סביב המלחמה בין ישראל לחמאס.

ד"ר כרמה בן יוחנן, ממובילי המכתב, מספרת כי "המכתב מבקש לחדש את הדיאלוג עם הכנסייה הקתולית כפי שנבנה בששת העשורים האחרונים, ולספר לאפיפיור ולמאמינים הקתולים כיצד יהודים ברחבי העולם חווים את המשבר."

יחד עם בן יוחנן, חיברו את המכתב מלכה סימקוביץ׳ משיקגו, הרב ייץ גרינברג מניו יורק/ירושלים, הרב יהושע אהרנס מברן, הרב דוד מאייר מרומא/פריז. תגובת האפיפיור, הממוענת ל״אחיי ואחיותיי היהודים בישראל״ הגיעה לידיהם ביום שישי, 2.2.2024.

זו הפעם הראשונה אי-פעם שאפיפיור שולח מכתב ליהודים בישראל. לדברי בן יוחנן: "אפשר להיווכח שזהו מכתב מתון ושקול, ועם זאת חם וידידותי, המעיד על קירבה ועל מחשבה רבה." המכתב מזהה בתקופה האחרונה ״מלחמת עולם בחלקים״, מביא מחשבות על העיסוק העולמי האינטנסיבי במה שמתרחש כאן, בארץ הקודש, מתנגד נחרצות לאנטישמיות, מביע תקווה לשלום וקורא לעבודה משותפת למען תיקון עולמנו השבור.

להלן תרגום הנוסח המלא של איגרת האפיפיור

לאחיי ולאחיותיי היהודים בישראל

אחים ואחיות יקרים, אנו חווים רגע של קושי עצום. מלחמות ושסעים מתעצמים בכל רחבי העולם. כפי שאמרתי לפני זמן מה, אנו באמת ובתמים בעיצומה של מעין ״מלחמת עולם בחלקים״, בעלת השלכות חמורות על חייהן של אוכלוסיות רבות.

למרבה הצער, הכאב הזה לא נחסך אפילו מארץ הקודש, ומאז השבעה באוקטובר גם היא הושלכה לתוך מעגל של אלימות חסרת תקדים. לבי נקרע למראה מה שמחולל בארץ הקודש כוח של קיטוב כה גדול ושנאה כה רבה.

העולם כולו מתבונן על מה שמתרחש בארץ הזאת בבעתה ובכאב. רגשות אלו נובעים מקרבה מיוחדת וחיבה כלפי אלו המיישבים את הארץ שהיתה עדה להיסטוריית ההתגלות.

ואולם, למרבה הצער, יש הכרח לציין כי מלחמה זו חוללה גם גישות מקטבות בדעת הציבור ברחבי העולם ועמדות מקטבות, שלעיתים לובשות צורה של אנטי-שמיות ואנטי-יהדות. אני יכול רק לשוב ולחזור על מה שאמרו גם קודמיי [האפיפיורים] באופן ברור פעמים רבות: מערכת היחסים הקושרת אותנו אליכם היא ייחודית וסינגולרית, מבלי לטשטש לעולם, כמובן, את מערכת היחסים שיש לכנסייה עם אחרים ואת מחויבותה גם כלפיהם. הדרך בה הלכה הכנסייה עמכם, עַם הברית העתיק, דוחה כל צורה של אנטי-יהדות ואנטי-שמיות, מגנה באופן שאינו משתמע לשתי פנים ביטויי שנאה כלפי יהודים ויהדות כחטא כלפי אלוהים. אנו, הקתולים, מודאגים מאוד יחד איתכם מהעלייה הנוראה בהתקפות נגד יהודים בכל העולם. קיווינו שהקביעה ״לעולם לא עוד״ תהווה אזהרה אותה ישמעו דורות חדשים, אך כעת אנו רואים כי הדרך שלפנינו מחייבת שיתוף פעולה הדוק עוד יותר על מנת לעקור מן השורש תופעות שכאלה.

לבי קרוב אליכם, לארץ הקודש, לכל העמים היושבים בה, ישראלים ופלסטינים, ואני מתפלל שהתשוקה לשלום תנצח בכל. אני רוצה שתדעו שאתם קרובים ללבי וללב הכנסייה. לאור הפניות הרבות שנשלחו אלי על ידי חברים וארגונים יהודיים רבים מכל רחבי העולם, ולאור המכתב שלכם, שאותו אני מעריך מאוד, אני חש רצון עז להבטיח לכם את קרבתי וחיבתי. אני מחבק כל אחד מכם, בייחוד את אלו שהוכו בצער, כאב, פחד ואפילו כעס. קשה כל כך להתנסח במילים אל מול טרגדיה כמו זו שהתרחשה בחודשים האחרונים. יחד איתכם, אנו מתאבלים על המתים, על הפצועים, על מוכי הטראומה, ומתחננים לאל האב שיתערב וישים קץ למלחמה ולשנאה, למעגלים הבלתי פוסקים הללו, המסכנים את העולם כולו. אנו מתפללים באופן מיוחד להשבת בני הערובה, שמחים על אלו שכבר שבו הביתה, ומתפללים שכל האחרים יצטרפו אליהם במהרה.

אני רוצה להוסיף שאנו מוכרחים לא לאבד תקווה לשלום אפשרי אף פעם. עלינו לעשות כל שביכולתנו לקדמו ולדחות כל סוג של תבוסתנות וחוסר אמון. עלינו לבקש את האל, המקור היחיד לתקווה בטוחה. כפי שאמרתי לפני עשור: ״ההיסטוריה מלמדת שאין די בכוחות שלנו. יותר מפעם אחת עמדנו על סיפו של שלום, אך השטן הצליח לחסום זאת באמצעות שלל אמצעים. לכן אנחנו כאן, משום שאנו יודעים ומאמינים שאנו זקוקים לעזרת האל. איננו מתנערים מאחריותנו, אך אנו קוראים לאל מתוך אחריות עילאית כלפי מצפוננו וכלפי עמינו. שמענו קריאה ועלינו להגיב – קריאה לשבור את מעגל השנאה והאלימות, ולשבור אותו באמצעות מילה אחת בלבד: המילה ״אח״. ואולם בכדי להיות מסוגלים לבטא את המילה הזו עלינו להרים מבטינו לשמים ולהכיר זה בזה כילדיו של אב אחד״ (גן הוותיקן, ה-8 ביוני 2014).

בזמנים של חורבן, אנו מתקשים מאוד לראות אופק עתידי שבו אור מחליף את החושך, שבו ידידות מחליפה שנאה, שבו שיתוף פעולה מחליף מלחמה. אולם כיהודים וקתולים אנו עדים בדיוק לאופק כזה. עלינו לפעול ולהתחיל בראש ובראשונה מארץ הקודש – המקום בו אנו מבקשים לעמול יחד למען שלום וצדק – ולעשות כל שניתן כדי ליצור מערכות יחסים שבכוחן להציע אופקים חדשים של אור עבור כולם, ישראלים ופלסטינים. יחד, יהודים וקתולים, עלינו להתחייב לדרך זו של ידידות, סולידריות ושיתוף פעולה בחיפוש דרכים לתקן עולם שבור; עלינו לעמול יחד בכל קצוות העולם, ובמיוחד בארץ הקודש, כדי לרפא את היכולת לראות בפניו של כל אדם את צלם האל, שבו נבראנו. יש לנו עוד הרבה לעשות על מנת להבטיח שהעולם שאנו משאירים לאלו שיבואו אחרינו יהיה מקום טוב יותר, אך אני משוכנע שנוכל להמשיך לעבוד יחד למען מטרה זו.

אני מחבק אתכם באחווה,

פרנציסקוס.

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics