הפעילות בשיעור זה מבוססת על ספר הלימוד " חיים בתוך סיפור" המיועד לכיתה ז' בתוכנית הלימודים "תרבות יהודית ישראלית" (בהוצאת תוכנית בארי, מכון שלום הרטמן).
מביטים עם התלמידים במפה שעל עטיפת הספר.
מבקשים לזהות: רחובות שמכירים, שמות מוכרים, שמות רחובות שמכירים. אפשר לשאול: על מה לדעתכם הספר מדבר? במה הוא עוסק (ממה שנוכל ללמוד מהעטיפה)?
אפשר להגיע לכך שהעטיפה היא במובן כלשהו ההגדרה של תרבות יהודית-ישראלית: כמו שאנחנו רואים, היא רחבה מאד, מגוונת ועשירה מאד.
המפה הזו מתווה דרך, אבל מאפשרת גם בחירה בדרך.
משימה:
המשימה לתלמידים ליצור מפה שלהם:
אפשר וטוב להציג אחר כך את המפות האישיות בכיתה. זה גם מחבר ומאפשר להכיר זה את זה, וגם נותן לתלמידים להרגיש שהם חלק מהכיתה, והם עצמם נמצאים במקום הלא מוכר הזה שנקרא בית הספר החדש שלהם. יש להם ביטוי ומקום בו.
אם אנחנו כבר כאן, נאמר שכמו שנרמז משמו של הספר, המרכז בו הוא הסיפור. במרכזו של כל פרק עומד סיפור, וממנו נגזר שאר הפרק, וסביבו הוא סובב. אפשר גם לומר שזאת בהזדמנות לתלמידים. אפשר להתחיל בכל פעם הסיפור המרכזי, ולראות איך שאר הלימוד מתקשר אליו.
בהצלחה!