לכיתה ז'
חיים בתוך סיפור
בעקבות דמויות מופת, שנת ההתבגרות ומועדי ישראל

הספר חיים בתוך סיפור מיועד לכיתות ז' בבתי הספר הממלכתיים.

חיים בתוך סיפור

מחברים:
נגה בינג
יפה בניה
יוחאי עדן

הוצאה לאור:
תוכנית בארי, מכון שלום הרטמן

שנת הוצאה:
תשע"ח, 2017

 

הספר קיבל את אישור משרד החינוך.

לרכישה:
לוני כהן הוצאה-לאור, טלפון: 03-9518418, [email protected]
מחיר הספר (כפי שנקבע על ידי משרד החינוך): 51.5 ₪ (כולל מע"מ).

לפרטים ומידע:
יוחאי עדן, ‎050-6593161‏, [email protected]


פתח דבר

כיתה ז' היא השנה הראשונה בחטיבת הביניים. מחד גיסא, יש בה המשכיות לכיתה ו' מבחינת אתגרי גיל ההתבגרות, כשתלמידים נוספים (בעיקר הבנים) מציינים בה את בר-המצווה שלהם, ומאידך גיסא, היא מהווה כניסה אל שלב החינוך העל-יסודי על האתגרים האישיים, הלימודיים והחברתיים שבו. בתקופה זו עסוקים התלמידים בשאלות שונות הנוגעות לזהותם כבוגרים וכאחראים יותר לחייהם כפרטים וכחלק מחברה.

בספר זה, אנו מבקשים להתמודד בשאלות הזהות והאחריות ולעובדה שגיל ההתבגרות במסורת היהודית מסמל את ההצטרפות לחברה כבוגרים. כפי ששמו מעיד עליו, הספר מבוסס על סוגת הסיפור המהווה את הציר הטקסטואלי של מרבית השיעורים שבו.

האדם הוא יצור המספר סיפורים. מעשה הסיפור אוצר בתוכו מתנה יקרה מכול: מפגש סולידרי בין בני אדם המבקשים לשמר את הסיפור ואת הזיכרון ולהעבירם מדור לדור. סיפורים סובבים אותנו מיום לידתנו ומוסיפים להתקיים גם אחרי לכתנו. סיפורים אחדים משמשים לנו מקור השפעה, השראה והזדהות לצד כאלו שמספקים לו בידור ופנאי. סיפורים משמשים כפרקטיקה הבסיסית והספונטנית ביותר של ארגון המציאות וייצוגה בסדר נתון. כל סיפור הוא "סיפור חיים", מתכונת מסוימת שבאמצעותה אפשר לקרוא (לברוא) את העולם. לא במקרה קראו היוונים הקדמונים לסיפור בשם מיתוס. הסיפורים המיתולוגיים סיפרו על אלים. באמצעותם יכול היה המאזין המרותק להבין לעומק את משמעות חייו; מניין באתי, לאן אני הולך, מה היה בהתחלה, מה למעלה ומה למטה. או כפי שניסח זאת עמנואל קאנט: מה אני יכול לדעת, מה עלי לעשות ולמה עלי לקוות.

מבחינה אוריינית טקסטואלית נבקש להתחקות אחרי סיפורי מופת של דמויות חשובות מהמסורת היהודית והישראלית דרך מגוון מקורות וסוגות. אנו מאמינים שהלימוד עשוי להוות מקור השראה לעיצוב הערכי ולהזדהות של התלמיד עם מערכת הערכים והאתגרים שהדמויות מציבות בפניו.

המטרה האוריינית היא להקנות לתלמידים את הכלים לקרא במקורות אלה, להפיק מהם מידע רב-ערך, להתחבר לדמות בצורה בלתי-אמצעית ככל הניתן ולהעריך את פועלה. בתוך כך התלמידים ירכשו כלים שיאפשרו גם להם לבטא את עצמם, ולספר גם את סיפורם האישי.

התחזקות נקודת המבט האישית והאחריות שבצדה באות לידי ביטוי הן במוקד נוסף – הוא מעגלי החיים שעניינו התבגרות והתגברות – על מובניה השונים. לנושא זה מוקדשת החטיבה השנייה של הספר. כאן נעסוק באתגרי גיל ההתבגרות, והפעם בדגש רחב יותר הקשור לכניסה לעולם הבוגרים מבחינה חברתית ולאומית כאחד. אתגרי בניין הזהות בגיל זה קשורים בראש ובראשונה בקשר העמוק שבין תהליך ההתבגרות ופיתוח העצמאות האישית והצורך להתגבר על המכשולים שבדרך, הספקות השונים וסימני השאלה.

בשנה זו עסוקים מרבית בתי הספר בכתיבת עבודת חקר-שורשים. הספר מציע לתלמידים לכתוב את עבודת השורשים בהתאמה לשיעורים הנלמדים סביב נושא ההתבגרות וההתגברות ובכך להפך את כתיבת העבודה לחלק אורגני של תכני השיעור.

חלק בלתי נפרד מהוראת תרבות יהודית-ישראלית הוא לוח השנה העברי. במסגרת תכנית הלמודים הרב-שנתית במקצוע תרבות יהודית-ישראלית נקבע כי בכיתה ז ילמדו ארבעת המועדים: יום הכיפורים, יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה, שבת, ספירת העומר. ארבעה מועדים אלו יילמדו בהרחבה סמוך לזמנם, בזיקה ערכית ואוריינית לשני הצירים הקודמים, וכחלק בלתי נפרד ממהלכם.

אנו מאחלים לכם הצלחה ולימוד פורה ומהנה
צוות הפיתוח
תכנית בארי, מכון שלום הרטמן