סדנת צילום היא מתודת הוראה המאפשרת דיון משמעותי בכיתה סביב נושא נבחר, באמצעות תמונות שמצלמים התלמידים. עוד על סדנאות צילום ראו בפעילות "השיחה והעדשה".
השיר "כי האדם עץ השדה" / מילים: נתן זך. לחן: שלום חנוך.
לפניכם חמש תמונות. לחצו על כל תמונה להגדלה.
(להורדת התמונה: לחצן עכבר ימני -> שמירת תמונה בשם)
עולם בוער בכף יד. מקור: http://www.linfield.edu |
האסטרונאוט באז אולדרין (אפולו 11) על הירח. צילום: NASA. |
האדם והמקרוקוסמוס. איור מימי הביניים. |
"הטייל מעל לים הערפילים" \ קספר דוד פרידריך, 1818 (ויקיפדיה) |
הרס הספינה 'המינוטאור' \ ג'וזף מאלורד ויליאם טרנר, 1810 (ויקיפדיה) |
התבוננו היטב בתמונות.
כבר עם סיפור בריאת האדם נדרש המקרא לנסח את היחסים שבין האדם והעולם שלתוכו נברא. למעשה, שני סיפורי הבריאה – בפרק א של ספר בראשית ובפרק ב – מתארים יחסים מעט שונים בין השניים.
לפניכם שני התיאורים:
תיאור א
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ, הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ: וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם: וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ:בראשית א, כו-כח
תיאור ב
אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם: וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ וְכָל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר ה' אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה: וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה: וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם, לְנֶפֶשׁ חַיָּה. וַיִּטַּע ה' אֱלֹהִים, גַּן-בְּעֵדֶן–מִקֶּדֶם; וַיָּשֶׂם שָׁם, אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר… וַיִּקַּח ה' אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ.בראשית ב, ד-ח, טו
משימות:
קראו את המקור הבא:
בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון נְטלו והחזירו על כל אילני גן-עדן, ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחים הם! וכל מה שבראתי – בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך.קהלת רבה ט
ענו על השאלות:
הורידו את המצגת על אדם וטבע והציגו אותה בכיתה. המצגת מכילה טקסטים להתיחסות ומספר דוגמאות לצילומים בהם מופיעים קשרים בין האדם והטבע.
פעילות בעקבות המצגת (ניתן לעשות בכיתה או לתת כעבודת בית)
צאו עם הילדים ובקשו מהם לחפש זווית צילום בה הם מוצאים את המפגש של תיקון וקלקול: "אם קלקלת אין מי שיתקן אחריך". עליהם לצלם את התמונות (מצלמת הטלפון מתאימה מאד) ולשלוח את התמונות בהודעת מייל / במסרון או בהורדה למחשב מרכזי. ניתן כמובן גם ליצור קבוצה ייחודית למשימה בשימוש באפליקציית וואטסאפ / אינסטגרם.
הציגו את התמונות בכיתה ובקשו מהצלמים לתאר את התמונה וכיצד היא מתקשרת לנושא הפעילות.