/ תוכנית בארי

האדם והטבע: סדנת צילום

סדנת צילום ולימוד מקורות לט"ו בשבט

סדנת צילום היא מתודת הוראה המאפשרת דיון משמעותי בכיתה סביב נושא נבחר, באמצעות תמונות שמצלמים התלמידים. עוד על סדנאות צילום ראו בפעילות "השיחה והעדשה".

השיר "כי האדם עץ השדה" / מילים: נתן זך. לחן: שלום חנוך.

  • מה תפקיד האדם מול הטבע?

לפניכם חמש תמונות. לחצו על כל תמונה להגדלה.
(להורדת התמונה: לחצן עכבר ימני -> שמירת תמונה בשם)

עולם בוער בכף יד
עולם בוער בכף יד.
מקור: http://www.linfield.edu
האסטרונאוט באז אולדרין
האסטרונאוט באז אולדרין (אפולו 11) על הירח. צילום: NASA.
הטייל מעל הערפילים
האדם והמקרוקוסמוס. איור מימי הביניים.

"הטייל מעל לים הערפילים" \ קספר דוד פרידריך, 1818 (ויקיפדיה)
הרס הספינה מינוטאורהרס הספינה 'המינוטאור' \ ג'וזף מאלורד ויליאם טרנר, 1810 (ויקיפדיה)

התבוננו היטב בתמונות.

  • איך מוצגים היחסים שבין האדם לעולם בכל אחת מן התמונות?
  • לפניכם מספר כותרות. בחרו מתוכן כותרת לכל תמונה, נמקו את בחירתכם.
    • "בצלם אלוהים ברא אותם"
    • נצחון האדם על הטבע
    • אין העולם אלא ביתו רחב הידים של האדם.
    • טעות היא ביד האדם המבקש ודאות בעולם הזה שכולו משולל ודאות. (גנדי)
    • כל העולם כולו שלך הוא, מה שאתה רוצה לעשות בעולמך עשה. (תלמוד בבלי, סנהדרין ל"ח ע"ב)
    • גם לאחר ששעבד את כוחות הטבע, נשאר האדם עבד.
    • האדם הוא מרכז היקום
    • האדם אינו יותר מעוד חיה
    • אפסותו של האדם אל מול הטבע
    • צעד קטן לאדם צעד גדול לאנושות

לימוד מקורות – וכבשוה \ לעבדה ולשמרה

כבר עם סיפור בריאת האדם נדרש המקרא לנסח את היחסים שבין האדם והעולם שלתוכו נברא. למעשה, שני סיפורי הבריאה – בפרק א של ספר בראשית ובפרק ב – מתארים יחסים מעט שונים בין השניים.

לפניכם שני התיאורים:

תיאור א

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ, הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ:  וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם:  וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ:בראשית א, כו-כח

תיאור ב

אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם: וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ וְכָל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר ה' אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה: וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה: וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם, לְנֶפֶשׁ חַיָּה. וַיִּטַּע ה' אֱלֹהִים, גַּן-בְּעֵדֶן–מִקֶּדֶם; וַיָּשֶׂם שָׁם, אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר… וַיִּקַּח ה' אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ.בראשית ב, ד-ח, טו

משימות:

  • סמנו את המילים המתארות את הפעולות שהאדם נדרש לבצע בעולם בפסוקים בפרק א של בראשית. מה תפקידו של האדם בעולם על פי מילים אלו?
  • סמנו את המילים המתארות את הפעולות שהאדם נדרש לבצע בעולם בפסוקים בפרק ב של בראשית. מה תפקידו של האדם בעולם על פי מילים אלו?
  • איך יראה עולם מתוקן בו תפקיד האדם הוא על פי פרק א' ואיך יראה עולם מתוקן שבו תפקיד האדם הוא על פי פרק ב'?
  • מהו לדעתכם התפקיד הראוי לאדם בעולם?
  • "וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ". לאור המציאות בעולם היום האם ברכה זאת רלונטית גם לימינו?

קראו את המקור הבא:

בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון נְטלו והחזירו על כל אילני גן-עדן, ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחים הם!  וכל מה שבראתי – בשבילך בראתי.  תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך.קהלת רבה ט

ענו על השאלות:

  • עם איזה פרק מספר בראשית משוחח המדרש?
  • המדרש מסתיים במשפט: "אם קלקלת אין מי שיתקן אחריך". האם אנו רק מקלקלים או שמא מתקנים מהדורות הקודמים?
  • איך ניתן ליישב לדעתכם את המתח: "בשבילך בראתי" ומצד שני "תן דעתך…"

משימת צילום

הורידו את המצגת על אדם וטבע והציגו אותה בכיתה. המצגת מכילה טקסטים להתיחסות ומספר דוגמאות לצילומים בהם מופיעים קשרים בין האדם והטבע.

פעילות בעקבות המצגת (ניתן לעשות בכיתה או לתת כעבודת בית)
צאו עם הילדים ובקשו מהם לחפש זווית צילום בה הם מוצאים את המפגש של תיקון וקלקול: "אם קלקלת אין מי שיתקן אחריך". עליהם לצלם את התמונות (מצלמת הטלפון מתאימה מאד) ולשלוח את התמונות בהודעת מייל / במסרון או בהורדה למחשב מרכזי. ניתן כמובן גם ליצור קבוצה ייחודית למשימה בשימוש באפליקציית וואטסאפ / אינסטגרם.

הציגו את התמונות בכיתה ובקשו מהצלמים לתאר את התמונה וכיצד היא מתקשרת לנושא הפעילות.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics