ציוד דרוש: טקסט, יצירתיות וסמרטפון עם מצלמה.
הסדנה נועדה לאפשר פיתוח דיון משמעותי בכיתה סביב נושא נבחר, באמצעות תמונות שמצלמים התלמידים.
חלק א' – בכיתה (25 דקות)
לימוד טקסט לבחירה (למשל: – "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם")
התבוננות במספר תמונות (במקרה זה – סדרת תמונות של אלכס ליבק) וחילוץ עקרונות בצילום מתוך התמונות דרך שאלות מנחות:
לאחר מכן ייבחר נושא מסוים לצילום בו נעסוק (בהתאם לטקסט הנבחר) והם יתבקשו לצאת ולצלם לא יותר משלוש תמונות בנושא, כאשר הבחירות האומנותיות צריכות להיות מושכלות.
טרם היציאה לצילום – קריאה של הטקסט מתוך הספר של מאיר שלו "שתיים דובים":
"איתן צילם כמה צילומים במצלמה הישנה שלו, את האוהל ואת העץ ואת נטע ואותו, ביחד ולחוד. כבר היו אז מצלמות דיגיטליות ואיתן דווקא אהב כל מיני חידושים ושכלולים, אבל התעקש על ה'פנטקס' הענתיקה שלו.
הוא אמר שהוא אוהב את צליל הגיליוטינה שיש לה ולאחיותיה הישנות, ולא אוהב שבמצלמות הדיגיטליות תיכף רואים את התוצאה ואפשר לנסות שוב ושוב. צילום צריך להיות כמו ירייה של צלף, הוא אמר, עם כל התכנון ועם כל הכוונה ובמלוא האחריות והנשיאה בתוצאות".
חלק ב' – יציאה לצילום בחוץ (25 דקות)
המשתתפים יצאו לצלם בסביבתם הקרובה מדרש תמונה בעקבות הטקסט.
חלק ג' – טכני (10 דקות)
בסיום הצילום ישלחו את התמונות בהודעת מייל /במסרון או יורידו אותן למחשב מרכזי. ניתן כמובן גם ליצור קבוצה ייחודית למשימה בשימוש באפליקציית וואטסאפ / אינסטגראם.
חלק ד' – הצגת התמונות ודיון בכיתה (25 דקות)
בשלב ראשון – התייחסות כללית של המשתתפים לחוויה באמצעות שאלות מנחות:
בשלב שני – תוצג כל פעם תמונה במצגת. והמצלם יתבקש להסביר מה בחר לצלם, מדוע בחר בכך ומה ניסה לתפוס בצילום וכיצד הדבר בא לידי ביטוי. אפשרות מתקדמת יותר היא להציג את התמונות ולפתוח להתייחסות פרשנית ואומנותית לפני שהצלם מזדהה. אפשר להדגים זאת באמצעות 1-2 תמונות ראשונות.
רצוי לרשום נושאים שעולים מהתמונות על הלוח במקביל להמשך דיון עתידי.
שימושים נוספים:
ניתן ליצור בעקבות המשימה תערוכת תמונות שבהם התלמידים מציגים את היצירה בליווי הסבר קצר לבחירה שעשו וכמובן ליצור מצגת שניתנת לשליחה להורים.
אהיה אשר אהיה – דיוקן עצמי כמדרש