/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשייה – סיון תשפ"א

Image by Ronny Overhate from Pixabay
Image by Ronny Overhate from Pixabay

שלום וברכה!

אנו שמחות להמשיך לכתוב לכם ולשתף במתרחש במדרשיה בחודש האחרון. אתם מוזמנים לקרוא, להתעדכן ולהיות שותפים במפעלים החינוכיים שלנו.

יום השואה-

ביום השואה שכבת י"ב קיימה מסע בין חדרים לכל השכבות. המסע נוצר מתוך הרצון לקיים מפגש אמיתי ולא בזום, בזמן שעדיין היו הגבלות על התכנסויות.

הרעיון של הבנות היה לקיים מפגש פנים מול פנים ומשהו יותר חווייתי, ולכן הן החליטו לקיים מסע בין חדרים. המסע עסק בדרכי התמודדות של הנוער בתקופת השואה,  וכל בת עברה בין ארבעה חדרים, שכל חדר עסק בנושא אחר: תנועות נוער, קידוש החיים (תיאטרון, חתונות, ברית מילה, תרבות) שירים ויומנים.

הייתה פעילות משמעותית מאוד, הבנות היו קשובות ועברו מסע משמעותי.

כיתה ט2 שמעה שיחה מרתקת ומחברת ליום השואה, מפי אמא של עינב, (נעה אור) דרך סיפורי חפצים. זכות גדולה. "בזכירה סוד הגאולה".

 

טקס יום הזיכרון וחלוקת עציצים למשפחות שכולות-

שכבת י"א הובילה את טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. החוט שקישר בין חלקי הטקס הוא שירים. דרך השירים נחשפו הבנות לסיפורי החללים והמלחמות, לכאב המשפחות ולניצחון הרוח. היה טקס מרגש מאוד. זה היה הטקס הראשון מזה יותר משנה שהתקיים פנים מול פנים ברוב עם. שמחנו לראות את הבוגרות והחיילות שלנו, שהיה להן חשוב לבוא ולהיות איתנו ביום כואב וקשה זה.

במסגרת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, בחרו בנות שכבת י"א להוביל מיזם של חלוקת עציץ למשפחות שכולות. כל בת בבית הספר שיש לה קשר למשפחה שכולה, העניקה לה עציץ בערב יום הזיכרון לנחמה ותמיכה במשפחה.

אירועי יום ירושלים במדרשייה-

את יום ירושלים פתחנו בתפילה חגיגית של כל המדרשייה יחד, בליווי נגינה ושירה.

אנו מצרפות את דברי הברכה של המנהלת מירב בדיחי:

בגמרא במסכת תענית מופיעה אמרתו של ר' יוחנן:  "הכי אמר רבי יוחנן: אמר הקדוש ברוך הוא לא אבוא בירושלים של מעלה עד שאבוא לירושלים של מטה".

אלפי שנים חלמו יהודים ברחבי העולם לשוב לציון- ירושלים ולזכות לראות בבניינה. ירושלים היא עיר של מבנים, אנשים ושווקים, והיא גם חלום, רעיון וערכים. היום כאשר אנו חוגגות את האיחוד של ירושלים אנחנו עדות לפער שקיים בין ירושלים של מטה לירושלים של מעלה. אנחנו שומעות בכאב גדול על המהומות ברחבי העיר ועל חוסר השקט בין עמים ודתות במקום עליו הנביא ישעיהו ניבא "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים".

יש לנו הרבה על מה להודות היום ולשמוח על איחוד ירושלים של מטה, ועם זאת יש לנו הרבה למה לצפות, להתפלל, ולפעול לאיחוד בין ירושלים של מטה לירושלים של מעלה.

העיר שלנו היום פצועה ומדממת, וכולנו צריכות להתפלל עליה ועלינו. ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך.

אני רוצה לקרוא את מזמור קכ"ב בתהילים, מזמור העלייה לירושלים על אחדות וחיבור, על שלטון משפט, על שלווה ושלום, ואני רוצה לאחל לכולנו שנוכל לעמוד יחד בשערי העיר ולתרום את חלקנו לכך.

תהילים פרק קכב

א  שִׁיר הַמַּעֲלוֹת, לְדָוִד:
שָׂמַחְתִּי, בְּאֹמְרִים לִי–    בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ.
ב  עֹמְדוֹת, הָיוּ רַגְלֵינוּ–    בִּשְׁעָרַיִךְ, יְרוּשָׁלִָם.
ג  יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה–    כְּעִיר, שֶׁחֻבְּרָה-לָּהּ יַחְדָּו.
ד  שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים, שִׁבְטֵי-יָהּ–עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל:    לְהֹדוֹת, לְשֵׁם יְהוָה.
ה  כִּי שָׁמָּה, יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט:    כִּסְאוֹת, לְבֵית דָּוִד.
ו  שַׁאֲלוּ, שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם;    יִשְׁלָיוּ, אֹהֲבָיִךְ.
ז  יְהִי-שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ;    שַׁלְוָה, בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ.
ח  לְמַעַן, אַחַי וְרֵעָי–    אֲדַבְּרָה-נָּא שָׁלוֹם בָּךְ.
ט  לְמַעַן, בֵּית-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ–    אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ.

 

לאחר התפילה בנות מועצת התלמידות ארגנו משחק קאהוט מרשים, מעניין  ומסקרן על ירושלים, וכן לימוד בחברותות ליום ירושלים.

בהמשך, התקיימה שיחה על סיפורים וירושלים אותה העביר אביתר ליכטר, מדריך טיולים. הבנות יצאו למסע בין סיפורים ירושלמים, בין חורבן לבניין, בין תש"ח לששת הימים, בין שכונות ונחלאות. אנשים ואבנים מיוחדות. בין ירושלים של מעלה, לירושלים של מטה. הייתה שיחה מרתקת!

כיתות ז' בסיור לכבוד יום ירושלים-שכבת ז' יצאה לסיור לכבוד יום ירושלים בנושא הקו העירוני, בשכונת ימין משה ומשכנות שאננים. ההדרכה הייתה נפלאה! הבנות סיימו את היום עם קרטיבים מרעננים ופיקניק כיתתי משותף והאווירה הייתה נהדרת!

לכבוד חג השבועות וכהכנה רוחנית לחג, בחרנו לעסוק בנושא גרות. התלמידות פתחו את בוקר הלימוד בחברותות, בקריאה והבנת המגילה יחד. במהלך החברותות הבנות התפנקו במוצרי חלב, שוקו ומאפה.  לאחר החברותות קיימנו שיחה מרגשת עם הגיורת חיה שרה שסיפרה את סיפורה האישי והמרגש, על בחירתה להיכנס לעולם היהדות. סיימנו את ההכנות לחג במעשה של חסד, בהכנת ערכות הפעלה לילדים בעוטף.

הכנה ליום המא"ה שכבה י"א מטעם אלומה-

בשכבת י"א אנחנו כבר מתכוננות לקראת העתיד, וכחלק מהכנה זו הייתה לבנות פגישת הכנה עם עמותת אלומה לקראת יום המא"ה. אנחנו בטוחות בהצלחת הבנות.

טיול שנתי י"א באילת-

בתזמון מושלם, בין הסגר לבגרויות, שכבת י"א זכתה לצאת לטיול שנתי לאילת. הטיול היה מותאם לעומס החום בתקופה זו, והבנות נהנו ממסלול בעין בוקק, טיול זריחה להר צפחות ושנורקלים בחוף אלמוג. אום רשרש וערב חופשי בטיילת. הבנות גם עשו את המסלול של הקניון האדום ונהנו במצפה התת ימי.

מעורבות חברתית-

שכבת י' ממשיכה בתנופת המעורבות החברתית עם שני מיזמים חברתיים נפלאים:

משחקים מהלב- השכבה אספה בתקופת הסגרים משחקים לכל הגילאים מבני משפחה וחברים. השכבה מארגנת יריד משחקים מהמם עבור ילדי מועדונית בתלפיות. נמשיך ונעדכן אתכם בגיליון הבא…

מנערות לנערות- תלמידות השכבה אספו הרבה מאוד תמרוקים ותכשיטים חדשים ונפלאים. הן ארזו אותן בערכות אישיות מפנקות ומתכננות להעביר אותן לנערות בסיכון. עדיין אפשר להעביר מוצרי טיפוח ותכשיטים לבית הספר. מוזמנים לקחת חלק.

יום  מעורבות חברתית לשכבה ט'-  יום זה כלל לימוד, שיחה ופעילות סיכום של העבודה השנתית שבנות עשו במסגרת מעורבות חברתית. מדהים לראות שגם בשנה מורכבת כמו שהייתה לנו בנות פעלו והתנדבו במסגרות שונות והשיבו לשאלה ששאלנו לאורך היום. כמה המעשים שאנחנו עושות ופועלות משמעותיים "לא עליך המלכה לגמור ואין את בין חורין להיבטל ממנה".

במדרשייה, גם במסגרת השיעורים "השוטפים" אנו נרתמות ללמידה משמעותית ומאתגרת, ואנחנו שמחות לשתף אתכם במספר דוגמאות מעניינות:

תלמידות מגמת היסטוריה ביב' כתבו בחינה עם חומר פתוח שעושה שימוש בקטע וידאו ומקורות – גם חדשים וגם כאלה שנלמדו. היו הרבה משימות חשיבה –  דממה בכיתה, אבל שמעו את גלגלי השיניים עובדים חזק.

במסגרת שיעורי אומנות, בנות ז-ח יצרו קולאז' של העיר ירושלים. כל אחת חשבה על אזור שהיא אוהבת בעיר, מה נשקף מחלון ביתה, מה היא רואה בדרך.. לאחר תכנון הבנות יצרו קולאז' – ייחודי וצבעוני.

מגמת ערבית– במסגרת הערכה חלופית במגמת ערבית בשכבת י' , כל אחת מהבנות בחרה מדינה ערבית מסוימת ובמסגרת העבודה הן כתבו תעודת זהות על המדינה בערבית. חלקן עשו זאת באמצעות מצגת והוסיפו סרטון מעניין על המדינה וחלקן עשו זאת בצורה ידנית. לאחר בדיקה של המורה, הבנות עשו פרזנטציות והציגו את עבודתן מול כל  הכיתה והפגינו בקיאות בפרטים . היה תהליך מאוד מעניין ומלמד.

בנות כיתה י' השתתפו השנה במסגרת שיעורי לשון בתוכנית מיזם הכתיבה. במסגרת התוכנית הן למדו על הכוח של צעירים לשנות. כל אחת בחרה נושא שחשוב לה שיקרה בו שינוי. לאחר לימוד מעמיק על כתיבת טיעון, כל אחת מצאה מקורות וכתבה טיעון על השינוי שחשוב לה. התלמידות עברו תהליך משמעותי של כתיבה, שכתוב והגעה לתוצרים איכותיים. לסיום התהליך כל תלמידה יצרה סרטון על נושא השינוי שלה.

מבין כל הסרטונים האיכותיים נבחר הסרטון של יערה המל מכיתה י2 לעלות לתחרות הארצית בין כל בתי הספר בארץ המשתתפים במיזם הכתיבה. הסרטון עוסק בהוספת ערכים לתנועות הנוער. ולא רק זה, אלא הסרטון עלה כבר לשלב הבא בתחרות ונבחר בין 8 הטובים ביותר בארץ!!!! אנו גאות ביערה מאוד ומאחלות לה בהצלחה!!!!

מצורף קישור לסרטון. https://youtu.be/XDZk6UI1cos

בעקבות אסון מירון-

לאחר אסון מירון ערכה שכבת י' מעגלי שיח סביב הסולידריות שהחברה הישראלית. דברנו סביב המשנה שכל אדם הוא עולם, ולפיכך כל המציל נפש בישראל כאילו הציל עולם מלא.  השיח היה מפרה וחשוב, והבנות הרשימו אותנו בבגרות ובהסתכלות שלהן על מה ניתן לעשות היום כדי שיהיה לנו כאן נעים וטוב לחיות יחד בשלום.

תפילה משותפת-

עם החזרה לשגרה הברוכה, חזרנו למסורת ביה"ס ובימים שני וחמישי אנו מקיימות תפילה משותפת עם קריאה בתורה ודבר תורה, ואנחנו שמחות לחזור ולשמוע את קולן של הבנות קוראות בטעמים שונים ולוקחות על עצמן את כל תפקידי הובלת התפילה.

קצת מההוואי…-

בנות כיתה ז'2 קיימו בוקר כיתה בבית של רוני קרויזר. חבילה עוברת, דמיון מודרך, שירים וארוחת בוקר כיתתית.

בנוסף, הבנות חוו סדנת פסיכודרמה עם ציפי סידר סבתא של הלל סידר. סיימנו סדרה של 4 מפגשים, שניים בזום, שניים פנים אל פנים. הבנות הנפלאות עברו תהליך משמעותי של הפיכה ללהקת ג'אז שבה לכל אחת יש מקום ובה כל אחת משמיעה את קולה ומביעה את עצמה בכל מיני דרכים. בסוף התלמידות ייצרו את הכיתה באמצעות צעיפים ובחרו בייצוג של פרח.

תודה לציפי שנתנה לנו מתנה כה גדולה !

בנות כיתה ז2 חוגגות עם פיצה את הזכייה בחידון פסח, וכיתה ט1 חוגגת עם הפיצה של חידון פסח בתיכון!

כיתה ט2 יצאה ליום גיבוש כיתתי אחרי תקופה ארוכה של מסכים וללא טיולים. זמן מחבר לבבות.

כדי לציין את סיום הלימודים של מגמת היסטוריה בכיתה יב', הבנות ארגנו וערכו מסיבה מרגשת בסימן הנושא של השנה: העשור השני של מדינת ישראל. המסיבה כללה כמובן פלאפל ופינוקים שונים, משחקי חברה בנושא דמויות ופרשות שלמדנו עליהן השנה, צפייה בסרט ישראלי והרבה הרבה צחוק ושמחה של ביחד. תודה רבה למשפחת בצלאל על האירוח!

נשתמע בחודש הבא….. 

עוד בנושא
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics