שיעור זה הוא חלק מהקורס "הגות יהודית בעת החדשה" בהנחיית ד"ר רננה רביצקי פילזר. לחזרה לקורס לחצו כאן.
לחזרה לסדרת הקורסים המצולמים של תוכנית בארי לחצו כאן.
בשיעור זה מציע דב אלבוים קריאה פרשנית במגילת העצמאות ביחס למשמעות תקומת העם היהודי בארצו. בחלקו הראשון של השיעור הוא עומד על חשיבותה של המגילה כטקסט מכונן שנכנס לקנון היהודי, המבטא את ערכיו של העם היהודי במדינת ישראל. מתוך כך הוא קורא את הפיסקה הראשונה במגילה (מקור 1), המתארת את תקומתו של העם היהודי בארצו ומציב שאלה נוקבת: מדוע בחרו מנסחי המגילה לטעון ש"בארץ ישראל קם העם היהודי"? הרי ידוע לכל שהעם היהודי לא קם בישראל! "הולדת" העם היהודי מתוארת בתנ"ך לכל המוקדם בשיעבוד מצרים (עת מגדיר פרעה לראשונה את בני ישראל כעם) או ביציאת מצרים (שם נאמר "היום הזה נעשית לעם"). אם כן, כיצד נפתחת מגילת העצמאות בהכרזה שהעם היהודי קם בארצו? האם ביקשו מנסחי המגילה לספר סיפור תקומה שאינו נכון היסטורית בכדי להצדיק את זכותו של עם ישראל על הארץ?
אלבוים מציע קריאה של חסד ומפרש את המגילה באופן שמתרגם למשמעות רלוונטית לחיים שלנו. לשם כך הוא מתחקה אחר משמעות המילה "קם" (ו"קוממיות") במסורת היהודית ומצביע על כך שהמסורת מדברת על קוממיות במובן של בניית קומות שונות. בשונה מפעולה חד פעמית של "קימה", מדובר על תהליך מתמשך של בניית קומות רבות (ראו מקורות 2-4 וההסבר המוצע להם). לאור זאת הוא מפרש את כוונת מנסחי מגילת העצמאות באופן הבא: "בארץ ישראל קם העם היהודי" – אמנם עם ישראל לא התחיל את מסעו בארץ ישראל, אולם הוא קם במובן של בניית קומות, רק כשקיבל אחריות וריבונות. אז החל לבנות בסיס איתן לתרבותו שהולכת ונבנית קומות קומות. מנסחי המגילה ביקשו להבהיר שמשימת בניית החירות והעצמאות של העם היהודי החדש שזה עתה קם היא משימה של תקומה תהליכית בעלת קומות רבות. החירות אינה רק פתיחת האזיקים של העבדות, אלא בניית תקומה בעלת רבדים.
ביטוי לרעיון הזה מוצא אלבוים בשירו של אמיר גלבוע, המוצג בסיום השיעור (מקור 5). גלבוע פותח את שירו במילים "פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת, ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום". אלבוים מציע לראות בשיר כמדרש למגילת העצמאות, הדורש שאותו עם ש"קם" והתחיל ללכת, לא יסתפק בכך אלא ימשיך לבנות את הקומות הבאות שלו ויקרא שלום לכל הנפגש בדרכו.