/ תוכנית בארי

דור האינטרנט – עין לציון – עשור שישי

שיעור חינוך לגליון העשור השישי מתוך גליונות עין לציון

עין לציון עשור שישי


שיעור החינוך מבוסס על גליונות "עין לציון" – דפי לימוד צבעוניים, הבנויים במתכונת בית מדרשית, כדי לאפשר שיחה ודיון בשאלות של זהות וערכים, לכבוד 70 שנה למדינת ישראל.

את הגליונות, כמו גם מידע נוסף ומדריכים למורה ניתן למצוא באתר תרבות יהודית-ישראלית של משרד החינוך.

תכנית "עין לציון" היוצאת לכבוד שנת השבעים למדינה, היא פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, הפיקוח על הוראת תרבות יהודית-ישראלית, ותכנית בארי, מכון הרטמן.


חלק א: השימוש באינטרנט בקרב ילדים בישראל

את השיעור נפתח בהצגת כמה נתונים שנאספו במחקר שנערך לאחרונה, במסגרת השנתון הסטטיסטי של המועצה לשלום הילד (פורסם באתר האינטרנט של איגוד האינטרנט הישראלי):

השנתון הסטטיסטי של המועצה לשלום הילד כולל נתונים אודות חיי הילדים הישראלים ב-2016, ביניהם נתונים אודות הרגלי הגלישה שלהם ופגיעות באינטרנט:

  • לפי הדוח 2,851,911 ילדים חיים בישראל. מספר הילדים הממוצע במשפחה הוא 2.4, וב-2016 יש 1,156,952 משפחות עם ילדים. הילדים מהווים 33% מהאוכלוסייה.
  • 87% מהילדים בגיל 7-17 גולשים באינטרנט שעתיים ומעלה ביום. כ-60% מהם גולשים 4 שעות ומעלה.
  • שליש גולשים 4-6 שעות ורבע ויותר גולשים 6 שעות ומעלה.
  • השימושים השכיחים ביותר של ילדים בגיל 7-17 באינטרנט הם יצירת קשר עם חברים, 77%, צפייה בסרטים/סדרות, 64%, חיפוש מידע ברשת, 44%, ומשחק, 40%.
  • יותר מ-77% מהילדים (7-17) דיווחו שנפגעו מעלבון ברשת.
  • 34% מהילדים שהשתתפו בסקר דיווחו שנתקלו שלא במכוון בתוכן פורנוגרפי.

לאחר הצגת נתוני הסקר, נערוך סקר פנימי בקרב תלמידי הכיתה:

  • האם/מדוע אתם זקוקים לטלפון חכם?
  • כמה שעות ביום אתם גולשים במצטבר?
  • איזה שימושים אתם נוהגים לעשות ברשת האינטרנט: רשתות חברתיות/משחקים/צפיה בסרטים וסדרות/חיפש מידע/אחר?
  • האם נפגעתם מעלבון או בריונות רשת?

חלק ב: מהו שיימינג?

כעת נחלק לתלמידים את דפי המקורות ונקרא יחד במליאה שני קטעים שנוגעים למושג "שיימינג" שנולד בעידן הרשת החברתית:

ה"שיימינג" באינטרנט — בושה ברשת

ואולי שיימינג אינו דבר רע?

לאחר הקריאה, נערוך דיון במליאה בשאלה הבאה:

איזה הזדמנויות מזמנות הרשתות החברתיות, ומהן הסכנות הטמונות בהן?
(במהלך הדיון ניתן להעזר גם במקורות נוספים שמופיעים בדף הלימוד, ובראש ובראשונה בקטעים שכותרתם "הרשת החברתית מעצימה את הבדידות", ו-"פייסבוק — חברות מסוג חדש?".

חלק ג: כללי שימוש

כעת, נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם לנסח כללי שימוש נאותים ברשתות החברתיות שיאפשרו להם להנות מהיתרונות החשובים שמציעות הרשתות ובמקביל גם ישמור עליהם מפני הסכנות שעלולות להילוות אליהן. מכל קבוצה נבקש לנסח לפחות 2 "מצוות עשה" ו-2 "מצוות לא-תעשה" בנוגע לדרכי השימוש הרצויות ברשת החברתית.

חלק ד: אמנה כיתתית

לסיכום השיעור נזמין את התלמידים לשתף את חבריהם לכיתה במצוות "עשה/לא-תעשה" שניסחו הזוגות. נאסוף את כל ההנחיות על הלוח, ונערוך מו"מ כיתתי שבמסגרתו ננסה להגיע ל"עשרת הדברות" הכיתתיים. את עשרת הדברות של השימוש ברשתות החברתיות כדאי לרשום על בריסטול ולתלות על אחד הקירות במקום בולט.

למורים: חפשו בגוגל "עשר הדיברות לגלישה ברשת" ותמצאו רעיונות רבים לרשימות כללים דומים.

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics