/ תוכנית בארי

מחלוקת ואחדות – עין לציון – עשור חמישי

שיעור חינוך לגליון העשור החמישי מתוך גליונות עין לציון

עין לציון עשור חמישי


שיעור החינוך מבוסס על גליונות "עין לציון" – דפי לימוד צבעוניים, הבנויים במתכונת בית מדרשית, כדי לאפשר שיחה ודיון בשאלות של זהות וערכים, לכבוד 70 שנה למדינת ישראל.

את הגליונות, כמו גם מידע נוסף ומדריכים למורה ניתן למצוא באתר תרבות יהודית-ישראלית של משרד החינוך.

תכנית "עין לציון" היוצאת לכבוד שנת השבעים למדינה, היא פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, הפיקוח על הוראת תרבות יהודית-ישראלית, ותכנית בארי, מכון הרטמן.


חלק א: ויקיפדיה

את השיעור נתחיל בדיון בהאזנה לשיר "ויקיפדיה" שמופיע בפינה הימנית-תחתונה של העמוד הראשון בגיליון. במהלך ההאזנה לשיר, נבקש מהתלמידים לסמן את הסטריאוטיפים שמופיעים בשיר.

לאחר ההאזנה לשיר, נבקש מהתלמידים להתייחס לשאלות הבאות:

  • האם יש סטריאוטיפ שהפתיע אתכם? שלא הכרתם? (אם כן, אפשר לבקש ממישהו אחר להסביר).
  • האם אתם משתייכים לאחת הקבוצות המתוארות בשיר? כיצד התיאור של הקבוצה שלכם גרם לכם להרגיש?
  • מהי הסכנה הגדולה בחברה ששולטים בה סטריאוטיפים כאלה? כיצד ניתן לדעתכם להתגבר על סכנה זו?

חלק ב: רצח רבין

כעת נדון באחד האירועים החשובים ביותר שאירעו בישראל בשנות התשעים, שנצרבו בזיכרון הלאומי: רצח רבין. ניתן להזכר ברגעי הרצח ובאירועים שהובילו להם באמצעות קריאה של קטע הקריאה המופיע במרכז העמוד השני של הגיליון תחת הכותרת "הסכמי אוסלו ורצח ראש הממשלה יצחק רבין, 1995", וגם באמצעות הסרטון שלהלן, ובו לקט מתוך שידורי החדשות ששודרו בליל הרצח:

חלק ג: עבודה בקבוצות

כעת נחלק את התלמידים לקבוצות של 3-4. בכל קבוצה נבקש מהתלמידים לקרוא שני מקורות:

בעמוד הראשון:
"ישראלים" ו"יהודים" — שתי תרבויות?

בעמוד השני:
בזכות המורכבות

במהלך הקריאה, ישיבו התלמידים יחד לשאלות הבאות:

  • כיצד – אם בכלל – מציינים את יום רבין בבית הספר שלכם ובסביבתכם הקרובה?
  • איזה לקח ניתן ללמוד מרצח רבין?

חלק ד: סיכום במליאה

לסיכום השיעור נדון במליאה בתובנות שעלו בקרב התלמידים ביחס לרצח רבין וללקחים שניתן ללמוד ממנו. לאחר מכן נקשור בין התובנות הללו לבין הדיון הראשון שקיימנו בשיר "ויקיפדיה" בתחילת השיעור, ונעמוד על הסכנה שבתיוג קבוצות מסוימות באוכלוסיה באמצעות סטריאוטיפים רדודים.

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics