שיעור החינוך מבוסס על גליונות "עין לציון" – דפי לימוד צבעוניים, הבנויים במתכונת בית מדרשית, כדי לאפשר שיחה ודיון בשאלות של זהות וערכים, לכבוד 70 שנה למדינת ישראל.
את הגליונות, כמו גם מידע נוסף ומדריכים למורה ניתן למצוא באתר תרבות יהודית-ישראלית של משרד החינוך.
תכנית "עין לציון" היוצאת לכבוד שנת השבעים למדינה, היא פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, הפיקוח על הוראת תרבות יהודית-ישראלית, ותכנית בארי, מכון הרטמן.
חלק א': שַרַלִיָה / חוה אלברשטיין
את השיעור נפתח בהאזנה לשירה של חוה אלברשטיין "שרליה" שמופיע בצד שמאל של הדף הראשון בגיליון
(קישור ישיר לשיר: https://youtu.be/2cCNM5LSl_I).
בזמן ההאזנה לשיר, נבקש מהתלמידים לסמן את השורות שבהן ישנה התייחסות לאתגרים שעמם נאלצו להתמודד העולים החדשים למדינת ישראל, בשנותיה הראשונות. לאחר ההאזנה, נאסוף במליאה את רשימת האתגרים, ונרשום אותם על הלוח.
חלק ב': המעברות
כעת נקרא כיצד מתאר אחד העולים את החוויות הקשות במעברות, בגוף ראשון. זהו הקטע המרכזי בדף: "המעברות: שער-העלייה, 1951". לאחר הקריאה, נדון במליאה בשאלות הבאות:
לסיום החלק הזה ניתן לצפות בסצנה מתוך הסרט "סאלח שבתי", שמתאר בצורה פארודית את החיים במעברה ואת היחס המתנשא כלפי חלק מהיהודים שעלו לישראל ממדינות ערב.
(הסרט סאלח שבתי יצא לאקרנים בשנת 1964, והיה הסרט הישראלי הראשון שזכה בפרס "גלובוס הזהב" ואף היה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר.
קישור ישיר לסרטון: https://youtu.be/NHhEpbkLCJ8)
חלק ג': ישראל ויהדות העולם
מדינת ישראל אמנם קלטה מאות אלפי יהודים בשנים הראשונות לקיומה, ועל פי חוק השבות יכול כל יהודי באשר הוא להתאזרח במדינת ישראל במידה ויבחר בכך. אולם חשוב לזכור כי לצד מדינת ישראל, ישנן קהילות יהודיות רבות נוספות בעולם.
לסיכום השיעור נבקש מהתלמידים לקרוא בקבוצות את שני הקטעים המרכזיים המופיעים בדף השני בגיליון: "החופש והאחריות של היותך בבית שלך" מאת א"ב יהושע, ו"בין שתי התקומות של המאה העשרים" מאת דניאל הרטמן.
לאחר הקריאה, נבקש מהתלמידים להשיב לשאלות הבאות:
חלק ד': סיכום במליאה
לסיכום השיעור, נדון במליאה בשתי השאלות הבאות: