/ תוכנית בארי

עליה ותפוצה – עין לציון – עשור ראשון

שיעור חינוך לגליון העשור הראשון מתוך גליונות עין לציון

עין לציון עשור ראשון


שיעור החינוך מבוסס על גליונות "עין לציון" – דפי לימוד צבעוניים, הבנויים במתכונת בית מדרשית, כדי לאפשר שיחה ודיון בשאלות של זהות וערכים, לכבוד 70 שנה למדינת ישראל.

את הגליונות, כמו גם מידע נוסף ומדריכים למורה  ניתן למצוא באתר תרבות יהודית-ישראלית של משרד החינוך.

תכנית "עין לציון" היוצאת לכבוד שנת השבעים למדינה, היא פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, הפיקוח על הוראת תרבות יהודית-ישראלית, ותכנית בארי, מכון הרטמן.


חלק א': שַרַלִיָה / חוה אלברשטיין

את השיעור נפתח בהאזנה לשירה של חוה אלברשטיין "שרליה" שמופיע בצד שמאל של הדף הראשון בגיליון
(קישור ישיר לשיר: https://youtu.be/2cCNM5LSl_I).

בזמן ההאזנה לשיר, נבקש מהתלמידים לסמן את השורות שבהן ישנה התייחסות לאתגרים שעמם נאלצו להתמודד העולים החדשים למדינת ישראל, בשנותיה הראשונות. לאחר ההאזנה, נאסוף במליאה את רשימת האתגרים, ונרשום אותם על הלוח.

חלק ב': המעברות

כעת נקרא כיצד מתאר אחד העולים את החוויות הקשות במעברות, בגוף ראשון. זהו הקטע המרכזי בדף: "המעברות: שער-העלייה, 1951". לאחר הקריאה, נדון במליאה בשאלות הבאות:

  • במה היתה שונה ילדותם של ילדי המעברה הישראליים, מהילדות שלכם בימינו?
  • הקטע שקראנו זה עתה מסתיים במילים "הילדות שלי הייתה גם שמחה וגם עצובה"; נסו להסביר מדוע.
  • למיטב ידיעתכם וזכרונכם, עם איזה אתגרים נוספים – נוסף על קליטת העלייה – נדרשה להתמודד מדינת ישראל בעשור הראשון לקיומה?

לסיום החלק הזה ניתן לצפות בסצנה מתוך הסרט "סאלח שבתי", שמתאר בצורה פארודית את החיים במעברה ואת היחס המתנשא כלפי חלק מהיהודים שעלו לישראל ממדינות ערב.

(הסרט סאלח שבתי יצא לאקרנים בשנת 1964, והיה הסרט הישראלי הראשון שזכה בפרס "גלובוס הזהב" ואף היה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר.
קישור ישיר לסרטון: https://youtu.be/NHhEpbkLCJ8)

חלק ג': ישראל ויהדות העולם

מדינת ישראל אמנם קלטה מאות אלפי יהודים בשנים הראשונות לקיומה, ועל פי חוק השבות יכול כל יהודי באשר הוא להתאזרח במדינת ישראל במידה ויבחר בכך. אולם חשוב לזכור כי לצד מדינת ישראל, ישנן קהילות יהודיות רבות נוספות בעולם.

לסיכום השיעור נבקש מהתלמידים לקרוא בקבוצות את שני הקטעים המרכזיים המופיעים בדף השני בגיליון: "החופש והאחריות של היותך בבית שלך" מאת א"ב יהושע, ו"בין שתי התקומות של המאה העשרים" מאת דניאל הרטמן.

לאחר הקריאה, נבקש מהתלמידים להשיב לשאלות הבאות:

  • מה חשיבותה של מדינת ישראל עבור יהודי התפוצות?
  • מה חשיבותן של התפוצות עבור היהודים בישראל?
  • האם תוכלו לדמיין מצב שבו יש יהודים רק בישראל או רק בתפוצות? במה היתה המציאות הזו שונה מהמציאות המוכרת לנו כיום?

חלק ד': סיכום במליאה

לסיכום השיעור, נדון במליאה בשתי השאלות הבאות:

  1. אילו הייתם חיים בתפוצות, האם הייתם עולים לישראל? אילו נסיבות היו עשויות להוביל אתכם לקבל החלטה שכזו?
    .
  2. האם יש סיכוי שתעזבו ביום מן הימים את מדינת ישראל, ותהגרו לחו"ל? אילו נסיבות עשויים להוביל אתכם לקבל החלטה שכזו?
עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics