תמכו בנו
חנוך לנער על פי דרכו
השתלמויות בארי תשפ"א

חנוך לנער על פי דרכו
מ
שלי כ"ב, 6

תקציר

שיעורי חינוך או שיעורי חברה הם פעמים רבות "כאב ראש" למחנך הכיתה. בין השאר משום שהם אינם מכילים חומר לבגרות, ואין בהם "שוֹט" של מבחן קרוב, או הערכה לתעודה. אם לא די בכך, הרי שחלק מן המורים מרגישים שהם מוכשרים מבחינה מקצועית למקצוע ההוראה שלהם, אבל פחות מוכשרים בהובלת קבוצה וכיתה לחינוך ערכי.

מצד שני, שיעורי החינוך הם הזדמנות מצוינת לחנך חינוך ערכי לערכים שכולנו רוצים לחנך אליהם, אבל לא תמיד מוצאים את הזמן ואת הדרך לעשות זאת. כדוגמה ניתן לציין ערכים כמו ציונות, יחסים בין אדם לחברו, מנהיגות, אמת וצדק, מעורבות ואכפתיות, ועוד.

אנו מציעים השתלמות שתועבר ע"י בארי, ותביא אל המחנכים אפשרויות, מתודות ומקורות שונים שיוכלו לשמש אותם ולהיות יישומיים בהוראה בשיעורי החינוך.

קהל יעד:
מתאים לכלל המורים, ועיקר למחנכים.

נושאים:

  • כלים לניהול כיתה, שמזמנת לנו התרבות היהודית-ישראלית
  • כוחם של הדיבור והשפה בכיתה
  • דילמות הקשורות לחיים המשותפים במרחב רב-זהותי
  • סוגים שונים של 'אחרות' ודרכי התמודדות איתם
  • הפיכת המחנך/ת ממובל/ת – למוביל/ה .

מהלך הקורס:

  1. שאלה של חזון – שיעור על הדרך שלי כמחנך, החזון שלי ועד כמה הוא מסוגל לעוף.
  2. איך עושים שיעור חינוך טוב? – הדגמה ורפקלציה – מה עשינו כאן? מה היה שונה ומיוחד?
  3. מן הערך אל המתודה – הדגמה של תהליך נכון בחינוך ערכי.
  4. יום עיון במכון הרטמן – חנוכה/פסח.
  5. "היחידה לסילוק מוקשים" –  איך מתמודדים עם "מוקשים" (אירוע אקטואלי או בית ספרי; זכויות להט"ב וזכויות נשים, זרים, טענות קיפוח, וכיו"ב) – האם "דורכים חזק על המוקש", או שמא פשוט לא נכנסים מראש לשדה המוקשים? איזו אפשרות נוספת קיימת?
  6. אילו משאבים עומדים לרשותי כמחנך/ת לבניית שיעור חינוך?
    היכרות עם מקורות יהודים-ישראליים ואחרים ברשת, ובמקומות אחרים: מדרשת, ספריא, מנהל חברה ונוער, תרבות יהודית-ישראלית, שיעורי החברה של תכנית בארי, קאהוט, מנטימטר, ועוד.
  7. מה ההבדל בין הרצאה לדיאלוג? מה היתרונות של הרצאה פרונטאלית ומה חסרונותיה? מה היתרונות של לימוד בקבוצות, ומה חסרונותיו? התנסות ודיון.
  8. איך יוצאים מן הכיתה – סדנאות צילום, סקר רחוב, ראיונות… יציאה להתבוננות וחזרה לשיח, וכן לימוד בחוץ – כיצד עושים זאת נכון?
  9. "העברת השרביט" – מסוגלים לשחרר?
    טכניקות ומתודות של העברת האחריות על שיעורי החינוך לתלמידים. וכן שאלה: מה מרוויחים? מה מפסידים?

מטלת סיום

מטלת סיום הקורס תהיה בניית שיעור חינוך שינוע מן הערך שבו רוצים לעסוק, דרך טקסט רלוונטי מארון הספרים היהודי-ישראלי, ועד למתודה. השיעור יוכל להדגים אחת מהמתודות שבהן עסקנו בהשתלמות, או מתודה אחרת, ויתבסס על תהליך בנייה נכון, כפי שנלמד בהשתלמות.

ביבליוגרפיה נבחרת

  1. ארגלדו, ברדלי וליין "למידה  לכל החיים – מכוונות עצמית בלמידה", 1996
  2. בובר, מרטין, בסוד שיח, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1959
  3. דיואי, ג'ון, דמוקרטיה וחינוך, מוסד ביאליק, ירושלים, 1960
  4. הרפז, יורם, "לקראת הוראה ולמידה בקהילת חשיבה"
  5. ויסבלום, עומר, "השיעור החשוב ביותר", מתוך אתר "הגיע זמן חינוך", 2016 ttps://www.edunow.org.il/edunow-media-story-195486
  6. כץ שרון, (עורכת), קשר עין, "גיליון מיוחד יוזמות בחינוך", גיליון 268, ניסן-אייר תשע"ז 2017.
  7. רוזנווסר, נאוה (עורכת),  "מנחה הקבוצה",  מתוך:"הנחיית קבוצות", בסיוע הקרן לקידום החינוך הקהילתי ע"ש חיים ציפורי ז"ל יער ירושלים.
  8. צדקיהו, ש' (עורך) . אקלים כיתה: מהות ומעשה, משרד החינוך והתרבות, ירושלים, 1988
  9. צימרמן, שוש (עורכת), "דיאלוג מורה תלמיד מתווה לשיחות אישיות בין מורים לתלמידים", משרד החינוך, תשס"ח 2008
  10. שמאק ר' ושמאק פ', תהליכים קבוצתיים בכיתה, הוצאת אח, חיפה, 1978.