/ תוכנית בארי

קהילת המורים של מרחב-נגב

על קהילת מורי מרחב נגב בהנחיית ערנ שפיר ויורם גלילי

דקה קלה על קהילה
והפעם על קהילת מרחב נגב – קהילת מורים הפועלת בבאר-שבע ומשתתפים בה מורים לתרבות ישראל ולמדעי הרוח מהעיר באר שבע ומרחבי הנגב המערבי, בהנחיית ערנ שפיר ויורם גלילי.


קהילת המורים של מרחב נגב מתחילה את שנתה החמישית, ומונה 22 חברות וחברים ותיקים ומצטרפים חדשים. הקהילה מהווה מרחב ייחודי למפגש וללימוד, שבו ניתן "לדבר חינוך" ו-"לדבר יהדות" בדיבור אחד.

כל השנים אנחנו משלבים בין למידה והנאה (שהרי אלו היינו הך), לבין התייחסות למיומנויות ההוראה והעבודה החינוכית בשטח, ולמעורבות ואחריות של המשתתפים/ות בקהילה.

קהילת מרחב נגב בביקור במרכז המבקרים "שער לנגב" בבאר שבע
קהילת מרחב נגב בביקור במרכז המבקרים "שער לנגב" בבאר שבע

הנושא המרכז שלנו בשנת הלימודים תשפ"ג הוא "הדילמות והמחלוקות בעם היהודי". אנחנו לומדים על מחלוקות בית הלל ובית שמאי, מחלוקות החסידים והמתנגדים, רמב"ם וריה"ל, וכן הזרמים השונים ביהדות כיום.  דברים אילו מתחברים להקניית כלים סדנאיים לבירור מחלוקת ודילמה, שבאים לשאול ארבע שאלות עיקריות:

  • מהם הערכים בליבהּ של המחלוקת?
  • איפה המחלוקת פוגשת את ערכי בית הספר?
  • איפה המחלוקת פוגשת את ערכי הקהילה הרחבה של ביה"ס?
  • איפה המחלוקת פוגשת את ערכי המורה?

לצד כלים אלו המשתתפים לומדים להכיר "כלים יהודיים" לפתרון מחלוקות, תוך שימוש במושגי הלימוד התלמודי. למשל הכלי "הא מה אני מקיים" בא לשאול: למעשה מה רצינו פה? ומכאן: אולי אפשר אחרת?

הכלי "משל ל…" בא להמשיל את תיאור המקרה לסיפור אגדה. האם מתוך ההמשלה הזו נוכל למצוא פתרון?

את המקרה הראשון הבאנו אנו, המנחים. אבל מהמפגש השני ואילך המשתתפים הם שהביאו דילמות חינוכיות, ואנו נעזרים בהן כדי לדבר על הערכים המובילים אותנו כמורים למקצועות היהדות, ועל הדילמות הערכיות הנובעות מהם. לדוגמה: כיצד מתייחסים לסוגיות כגון כשרות האוכל באירועים פנים כיתתיים, כאשר בכיתה ישנם תלמידים בעלי תפיסות שונות ביחס לסוגייה של שמירת כשרות?

קהילת מרחב נגב - דיון בחברותות - תשפ"ב
קהילת מרחב נגב – דיון בחברותות – תשפ"ב

הדיון במקרים כאלו, שבאים מתוך השדה החינוכי של המורים, נותנים כלים להתמודדות עם סוגיות חברתיות, ועל הדרך מחדדים גם אצל המורים שאלות של זהות ויחס למקורות היהודיים ולרלוונטיות שלהם לעבודה החינוכית.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics