/ תוכנית בארי

שיעור פתיחה בתרבות יהודית-ישראלית – לכיתה ז'

שיעור פתיחה ללמוד מקצוע תרבות יהודית ישראלית | כתבה: דפנה ג'ראפי, אשל הנשיא

הקדמה למורה:

מטרת  השיעור היא לנסות ולפתוח לתלמידים את החשיבה על הנושא החדש הזה שהם עומדים ללמוד השנה. חשוב מאוד להדגיש כי לא מדובר בשיעור מורשת או בשיעור מסורת ואנחנו לא מתמקדים בחגים ומועדים או בשמירת מצוות. מטרת המקצוע היא ללמד את התלמידים בכיתה על התרבות היהודית-ישראלית מתוך מטרה לתת לתלמידים חוויה וגם ידע היסטורי ותרבותי, לעורר דיונים ולהעלות שאלות.

אנחנו מלמדים בבית ספר ממלכתי וצריכים לתת מקום לכלל התלמידים להרגיש בנוח במרחב הכיתתי.

אז מה זו בעצם תרבות יהודית ישראלית?

על הלוח נכתוב את המילים: "תרבות", "יהודית", "ישראלית"

נבקש מהתלמידים לעזור לנו ולפענח את המושג הזה:

  • מה משמעות המושג תרבות?
  • מה משמעות המושג תרבות יהודית?
  • מה משמעות המושג תרבות ישראלית?

אופציה:

  1. לבקש מהתלמידים לשלוח הודעה להורים שלהם ולבקש מהם להגיד דבר אחד שקשור לתרבות יהודית ישראלית.
  2. גם המורה יכולה להוסיף מילים נוספות שקשורות או מתנגשות עם המילים שניתנו על ידי התלמידים
  3. אפשר לתת להם כותרות כמו דמויות, היסטוריה ועוד… המטרה היא שיהיו כמה שיותר דברים על הלוח ולא בהכרח עם חוט מקשר ביניהן

דיון בכיתה על בסיס האמירות שנאמרו:

  • ירימו יד תלמידים שיש לפחות 5 מילים שהם מתחברים אליהן.
  • ירימו יד תלמידים שיש לפחות 2 מילים שהם לא מתחברים אליהן (לא צריך להגיד מה המילים כדי לא ליצור עימות בתחילה. אנחנו לוקחים בחשבון שיש תלמידים שאינם יהודים בכיתה וזה חשוב גם כן לדיון שלנו).
  • האם אתם חושבים שהצלתם לתת כאן את כל המילים שקשורות לתרבות יהודית ישראלית? למה?
  • האם אתם חושבים שהלוח של הכיתה שלנו יראה כמו לוח של כל כיתה אחרת בשכבה? למה?
  • אם היינו מעלים את השאלה הזאת במקום אחר בארץ היינו מקבלים תשובות אחרות? אילו?
  • אילו תשובות היינו מקבלים אם היינו שואלים את השאלה הזאת בבית ספר בחו"ל?
  • בואו ננסה לחלק את הדברים שאתם נתתם לתרבות יהודית ולתרבות ישראלית, האם בכלל יש הבדל בין השניים? האם המקף בין יהודית וישראלית הוא מקף מחבר או מפריד?

משימה בכיתה / לבית (תלוי כמה זמן יש):

התבקשתם לבחור שלושה מושגים בלבד שמייצגים את המושג "תרבות יהודית ישראלית" בשביל להציג אותו בפני אנשים שמעולם לא היו בארץ או פגשו יהודים. אלו שלושה מושגים הייתם בוחרים, מה הכי חשוב? ולמה?

את הפעילות ניתן לעשות בתחילה בזוגות, אחר בקבוצות של 4-5 ואחר כך דיון בכיתה.

סיכום:

ראינו בשני השיעורים האחרונים שלמושג "תרבות יהודית ישראלית" יש הרבה משמעויות שונות שנוגעות בכל מיני תחומים, חלק מהמשמעויות קשורות יותר לתרבות היהודית, חלק לתרבות הישראלית.

בתוך התרבות הישראלית יש לנו תרבות שאינה יהודית ובתוך התרבות היהודית ישנה תרבות שאינה ישראלית.

חשוב שנזכור כשאנחנו מתחילים את השנה הזאת, כשלכל אחד בכיתה יש נגיעה למושג הזה, גם אם נקודת החיבור שלכם שונה מזאת של מי שיושב לידכם.

אנחנו נתייחס השנה לחלק מהדברים שאמרתם פה ובנוסף תהייה לכם הזדמנות להתעסק בנושאים שאליהם אתם יותר מתחברים בהמשך השנה כאשר נעשה פרויקטים שונים בקבוצות.

בשיעור הבא נדבר על איך אנחנו לומדים בכיתה ונלמד מושג חשוב מאוד להמשך השנה שנקרא "חברותא".

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics