הקדמה למורה:
מטרת השיעור היא לנסות ולפתוח לתלמידים את החשיבה על הנושא החדש הזה שהם עומדים ללמוד השנה. חשוב מאוד להדגיש כי לא מדובר בשיעור מורשת או בשיעור מסורת ואנחנו לא מתמקדים בחגים ומועדים או בשמירת מצוות. מטרת המקצוע היא ללמד את התלמידים בכיתה על התרבות היהודית-ישראלית מתוך מטרה לתת לתלמידים חוויה וגם ידע היסטורי ותרבותי, לעורר דיונים ולהעלות שאלות.
אנחנו מלמדים בבית ספר ממלכתי וצריכים לתת מקום לכלל התלמידים להרגיש בנוח במרחב הכיתתי.
על הלוח נכתוב את המילים: "תרבות", "יהודית", "ישראלית"
נבקש מהתלמידים לעזור לנו ולפענח את המושג הזה:
אופציה:
דיון בכיתה על בסיס האמירות שנאמרו:
משימה בכיתה / לבית (תלוי כמה זמן יש):
התבקשתם לבחור שלושה מושגים בלבד שמייצגים את המושג "תרבות יהודית ישראלית" בשביל להציג אותו בפני אנשים שמעולם לא היו בארץ או פגשו יהודים. אלו שלושה מושגים הייתם בוחרים, מה הכי חשוב? ולמה?
את הפעילות ניתן לעשות בתחילה בזוגות, אחר בקבוצות של 4-5 ואחר כך דיון בכיתה.
סיכום:
ראינו בשני השיעורים האחרונים שלמושג "תרבות יהודית ישראלית" יש הרבה משמעויות שונות שנוגעות בכל מיני תחומים, חלק מהמשמעויות קשורות יותר לתרבות היהודית, חלק לתרבות הישראלית.
בתוך התרבות הישראלית יש לנו תרבות שאינה יהודית ובתוך התרבות היהודית ישנה תרבות שאינה ישראלית.
חשוב שנזכור כשאנחנו מתחילים את השנה הזאת, כשלכל אחד בכיתה יש נגיעה למושג הזה, גם אם נקודת החיבור שלכם שונה מזאת של מי שיושב לידכם.
אנחנו נתייחס השנה לחלק מהדברים שאמרתם פה ובנוסף תהייה לכם הזדמנות להתעסק בנושאים שאליהם אתם יותר מתחברים בהמשך השנה כאשר נעשה פרויקטים שונים בקבוצות.
בשיעור הבא נדבר על איך אנחנו לומדים בכיתה ונלמד מושג חשוב מאוד להמשך השנה שנקרא "חברותא".