/ מיזם התנ"ך

בראשית לח: מדוע "תקוע" סיפור יהודה ותמר באמצע סיפורי יוסף?

מאבקי הנהגה רוחשים מתחת לפני השטח
צוות עצה דעת
מאבקי ההנהגה בין יהודה ליוסף מתחילים כבר כאן. מקור: Michał Parzuchowski מאתר unsplash
מאבקי ההנהגה בין יהודה ליוסף מתחילים כבר כאן. מקור: Michał Parzuchowski מאתר unsplash

צוות עצה דעת

צוות עצה דעת

שאלה

שלום וברכה, אני מבקש להתייעץ כיצד נכון לחבר את בראשית לח לשרשרת סיפורי יוסף.

תודה רבה, חיים.

תשובה:

שלום חיים,

זוהי שאלה מצוינת. למעשה זוהי גם שאלה מסקרנת שניתן לדרוך איתה את השיעור: פרק לז מסתיים במתח עוצר נשימה. יוסף נמכר לעבד במצרים. מה עלה בגורלו? מה עלה בגורל המשפחה? לאכזבת הקורא, הסיפור נקטע על ידי פרק לח שכלל לא עוסק ביוסף ובקורותיו.

פרק לח, אם כן, תקוע כמו "עצם בגרון" באמצע סיפורי יוסף ותעיד על כך החזרה המקשרת המופיעה בסוף פרק לז ובתחילת פרק לט:
לז, (לו): "וְהַמְּדָנִים מָכְרוּ אֹתוֹ אֶל-מִצְרָיִם לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים"
לט, (א): "וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים…"
אז מה למען השם עושה כאן פרק לח? מה תפקידו ברצף הסיפורי של עלילות יוסף?

וכמו שהיטיב לנסח זאת הרב יונתן גרוסמן בביאורו על הפרק: נותרת בעינה השאלה מה תרומת מעשה יהודה ותמר לרצף הסיפורי של סיפור יוסף, מה היה חסר סיפור יוסף ואחיו לולא סיפור יהודה ותמר הנטוע בתוכו?

חשוב לציין שגם אם במקור פרק לח אינו חלק מהרצף הסיפורי ונוסף מאוחר יותר או שובץ כאן בטעות, השאלה בעינה עומדת, שכן העורך המקראי בחר לסדר את הפרקים על הרצף הזה וכך אנו לומדים אותם. אין ספק שלהקשר של פרק יש משמעות רבה לאופן פענוחו ולפרשנות שלו ושל הפרקים הסמוכים לו. בשל כך אנו סבורים ששאלת יחסו של פרק לח לשרשרת סיפורי יוסף היא מכרעת הן להבנת הפרק עצמו והן להבנת הפרקים המקיפים אותו.

באותו המאמר מציע הרב גרוסמן מספר כיוונים להבנת סיפור יהודה ותמר ומתוך כך להבנת הקשר שלו לשרשרת סיפורי יוסף. נציין כמה מהם:              1. העניין המרכזי והמשותף הוא הישרדות משפחת יעקב – גם יהודה (בן לאה) וגם יוסף (בן רחל) מגיעים לסיטואציה בה הם מתנתקים ממשפחת יעקב והמשכיות משפחתם עומדת בסכנה ושניהם מצליחים בדרך מיוחדת להציל את המשך קיומה של משפחת יעקב.

2. הרעיון המרכזי והמשותף בין הסיפורים נוגע לדמויות העוברות תהליך של תיקון בעמדם מול בן משפחה המסתיר את זהותו (תמר מול יהודה ויוסף מול אחיו) ועומד על הערך של מעשה הסתרה הנצרך לעתים לשם קיומה של המשפחה והצלתה.

3. כידוע עובר יהודה התפתחות מעמדתו בפרק לז (כו) ועד עמידתו לפני שליט מצרים בפרק מד (לב–לד) אפשר שרצה המספר להניח את האפשרות להבין מה בחיי יהודה גרם להתפתחותו.

4. אפשר ובתוך סיפור על יוסף – האב הקדום של הממלכה הצפונית (ממלכת ישראל המכונה לא פעם ממלכת אפרים) ביקש המספר לשבץ גם סיפור על האב הקדמון של ממלכת יהודה.

בנוסף לכך, כדאי גם לשים לב שהסמיכות בין הסיפורים מכריחה אותנו להרים את המבט מיוסף כגיבור סיפורו אל מאבק האחים על הבכורה וההנהגה במשפחת יעקב.

תהא הסיבה לתחיבת פרק לח ברצף סיפורי יוסף אשר תהא, עצם הימצאותה כאן מציעה לנו שלא להתפתות אחר יוסף וקורותיו בלבד אלא להרחיב מבט על מארג הכוחות הרוחש במשפחה שמנסה להצמיח מתוכה מנהיג. יעקב, ראובן, יהודה ויוסף, כל אחד בדרכו, מציעים לנו מודלים שונים של מנהיגות שכדאי לתת עליהם את הדעת ולהתבונן דרכם על קורות משפחת יעקב ועם ישראל.


להרחבה כדאי להעמיק במאמרו של הרב יונתן גרוסמן על הפרק באתר יהדות וכן במאמרו של יעקב זילכה באתר דעת.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics