בשיעור זה נכיר את המושג "תיקון עולם",ואת הזיקה בינו ובין הרעיונות הגלומים בשמיטה, ומהווים בסיס מצוין להיכרות עם שאלת יחסינו לסביבה ושימורה.
תיקון עולם הוא מושג יהודי עתיק שהשתנה והתגוון במהלך הדורות. בימינו רעיון תיקון עולם מציין את תפקידה של היהדות בהובלת שינוי בתחומים רבים (כמו צדק חברתי, אקולוגיה, מידות אישיות).
אחת המשמעויות הרלוונטיות של תיקון עולם מתבטאת בהובלת תהליכים לשמירה על הסביבה. התיעוש המואץ, הצריכה המוגברת של חברת השפע שאנו חיים בה – מכלים את משאבי העולם ומציבים לנו אתגר עצום ביחס לסביבה ולדורות הבאים. מה נשאיר אחרינו? כיצד לא נכלה את המשאבים המוגבלים של העולם? וכיצד נדע לאזן בין הצרכים החומריים שלנו לבין שימורו של העולם והסביבה גם לדורות הבאים? זהו האתגר המרכזי היום, העומד ביסוד הערך של "תיקון עולם" ("עולם" במובן של סביבה).
תיקון עולם פרץ את גבולות המסורת היהודית, וכיום הוא רעיון אוניברסלי, אך ניתן למצוא את מקורותיו במצוות השמיטה המופיעה במסורת היהודית (שמות כג, י–יא; ויקרא כה, א–ז).
רעיון השמיטה, המצווה על האדם להרפות אחת לשבע שנים מעיבוד האדמה ולהבין כי הוא אינו בעל הבית על משאבי הטבע בעולם, עשוי להוות מקור השראה לפעולות שתכליתן לגרום לאיזון אקולוגי ולדאוג למשאבי הסביבה. השמיטה מאפשרת יחס של כבוד אל משאבי הקרקע, אותם אנו מנצלים לאורך שנים, היא קוראת לריסון ואיפוק בכל הנוגע ליחסינו ותפקודנו כלפי הקרקע, היא מתייחסת לעניים ולחלשים בחברה באופן שווה, ובאותה מידה מאפשרת יחס כזה גם כלפי בעלי החיים.
נראה כי אם נצליח להבין, להפנים ולהתאים את הרעיונות הגלומים במצוות השמיטה, נוכל למצוא מענה רלוונטי לצורך ההכרחי שלנו לפעול לתיקונו של עולם.
ברעיונות אלה עוסק השיעור שלפניכם. תחילה נאפשר לתלמידים להתוודע לקלקול ולהרס הסביבתיים, באמצעות נאום מרגש של ילדה צעירה, ובה במידה להתוודע להכרח הקולקטיבי לתקן. בהמשך נאיר שתי משמעויות שונות של תיקון, וננסה להבחין בין מצבים שבהם ראוי להתערב במעשי הבריאה, לבין מצבים בהם לא נכון להתערב. בשלב הבא נבהיר את המושג 'תיקון עולם' (היהודי) בהקשרו החברתי-הסביבתי, וננסה להבהיר מדוע רעיון השמיטה מהווה בסיס מצוין לרעיונות אקולוגיים-סביבתיים, שתכליתם עידוד תיקון עולם. ולסיום, נעודד ביטוי מעשי של רעיונות סביבתיים ברוח השמיטה.
צפו בנאומה המרשים של סוורן סוזוקי, ילדה בת 12, בוועידת "פסגת כדור הארץ" של האו"ם בברזיל ב 1992, (ניתן לקרוא את הנאום במקום לצפות בו).
כ
דף הלימוד – עת לשמוט ולתקן
לחצו כאן לדף הלימוד
בשנים תשע"ה ותשפ"א יחולו שנות שמיטה. יש בשנה זו הזדמנות של ממש המאפשרת לנו לרתום את רעיון השמיטה לטובת עשייה סביבתית המקדמת תיקון עולם.
א. התמקדו בערך אחד הנובע מרעיון השמיטה, וחשבו כיצד ניתן לממשו באופן מעשי.
לדוגמה:
ב. הכינו 'דף פרויקט' לרעיון הנבחר ובו התייחסו לשם הפרויקט הנבחר, לערכים העומדים בבסיס הרעיון, לשלושה-ארבעה שלבים שיניעו את מימושו ולמסגרת תקציבית.
הסרטון הבא, שאותו הכינה תלמידת כיתה ז, עשוי לתת לכם רעיונות פעולה אפשריים.