תמכו בנו
שנה טובה מבארי – ידיעון תשרי תשפא
על פי הבאר - תשרי תשפ"א - הצעה לשיעורי חינוך ועדכונים מהנעשה בתוכנית בארי

הצעה לשיעורי חינוך | בעיות בצפיה? לחצו כאן

על פי הבאר אלול תשף


שנה טובה ממכון הרטמן

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
פָּרְחָה מַנְגִּינָה שֶׁאִישׁ לֹא הִכִּיר
וְתוֹךְ יְמָמָה הַזֶּמֶר הָמָה
מִכָּל חַלּוֹנוֹת הָעִיר.

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
לִבֵּנוּ עָנָה בִּתְפִלָּה נוֹשָׁנָה
שֶׁיָּפָה ושׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה
אֲשֶׁר מַתְחִילָה לָהּ בְּשִּׁיר

(נעמי שמר)

שותפות ושותפים יקרים שלום וברכה,

לפעמים מילים ספורות מצליחות להחזיק עולמות שלמים.

אני נזכרת במילים "אֲנִי כַּפַּי אָרִימָה" בשיר הידוע לראש השנה שכתב לוין קיפניס, בגרמניה של שנות ה-20. יש בו נוכחות עדינה של ראש השנה שכל כולה כמיהה, ציפייה עטופה חרדה, ותקווה מהולה בחשש.

קיפניס יצר כוריאוגרפיה לילדים (אני מדמיינת את הגננת מראה לילדים כיצד מניפים ידיים מעלה מעלה) אבל המילים הללו, רומזות להוויה אנושית ויהודית מאד. אֲנִי כַּפַּי אָרִימָה.

אחר כך באה גם החריזה: "שָׁנָה טוֹבָה לְךָ, אַבָּא, שָׁנָה טוֹבָה לָךְ, אִמָּא". אמא וארימה. לפתע, בהרמת הכפיים כולנו ילדים שמרימים כפיים כמו תינוקות ומבקשים להיות מוחזקים.

חמישים שנה אח"כ, כותבת נעמי שמר כך:  ב"ְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּנָה/  לִבֵּנוּ עָנָה בִּתְפִלָּה נוֹשָׁנָה/ שֶׁיָּפָה וְשׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה.."  מילות השיר קרובות כל כך זו לזו בצלילן – קרובות, אבל בעצם רחוקות במשמען. שהרי המילה שָּׁנָה שורשה בהִשָׁנוּת, בחזרה של השנה ולעומת זאת התפילה הנושנה, כלומר העתיקה, מתוחה עם התקוה לשנה שׁוֹנָה, כלומר אחרת וחדשה.

והנה, בשיר קצר עם הברות שנשנות שוב ושוב נמצאת כל הווייתנו: הידיעה שחיינו הם מעגל שנשנה, ואנחנו צריכים למצא את המשמעות בין המסורת החוזרת והחידוש שנענה להשתנות.

בימים אלה אנחנו בין התחלות: שנת הלימודים כבר החלה והיא קשה ושונה, ואנחנו רגע לפני ראש השנה.

אני מאחלת לנו שנמצא עוגן ומשמעות בתפילות הנושנות ושיהיו לנו הכוחות להתחדש ולצמוח במעגל הביתי וחינוכי גם יחד.

חנה פנחסי
מנהלת בית הספר להוראת תרבות ישראל.

מערכי שיעור אקטואליים


אות באות – ערבות הדדית
"כל ישראל ערבים זה לזה" – מי הם "ישראל", ומה עם מי שאינו "ישראל"? בעולם המערבי מקובל המונח 'סולידריות' כמאפיין את תחושת האחווה והאחריות שבין בני האדם באשר הם. מכאן עולות שאלות על היחס שבין 'ערבות' ו'סולידריות'. האם אלה רמות מחויבות לקבוצות שונות? בשאלות אלה עוסק השיעור שלפניכם.
למעבר לשיעור


לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל
נראה כי משבר הקורונה העמיק אצל כולנו את תחושת הארעיות, חוסר הקביעות והפגיעות. דומה, כי המשבר ניפץ את האשליה כי חיינו יציבים ובטוחים. מערך שיעור חדש על הקבוע והארעי בחיינו ובחג הסוכות.
למעבר לשיעור


בית הספר להוראת תרבות ישראל

מסע מצפן בית הספר להוראת תרבות ישראל

הזדמנות אחרונה להירשם להכשרות תשפ"א בשלוחות תל אביב וירושלים
אתם מוזמנים ללמוד עם המורות והמורים הכי טובים. החזר שכר לימוד לזכאים.

ניתן להירשם למ

 

סלולים הבאים:

  • התוכנית להרחבת הסמכה – תל אביב
  • מקהילים – הכשרה מתקדמת לרשת בארי – ירושלים
  • רקיע – התוכנית למנהלות ומנהלים – ירושלים

הלימודים מציעים מפגש ולימוד מעמיק עם ארון הספרים היהודי, היכרות עם סוגיות של זהות יהודית-ישראלית בדגש על פלורליזם וחיים משותפים במדינה יהודית ודמוקרטית, והקניית כלים פדגוגיים להוראת תחום הדעת.

הלימודים מתקיימים

 

בתל אביב בימי שני, ובירושלים בימי רביעי.
התוכנית גמישה ומותאמת ללמידה מרחוק ולמפגשי פנים-אל-פנים בהתאם להנחיות.

לפרטים נוספים לחצו כאן
מכירים אנשים מתאימים? העבירו גם להם.


על פי הבאר זרקור על

מפגש פתיחת שנה
בשבוע החולף התכנס צוות תוכנית בארי למפגש פתיחת שנה בו התארח  ד"ר ניסים אבישר, פסיכולוג המתמחה S.E.L  (Social Emotional Learning) המפגש עסק בהעמקת ההיכרות עם התחום של למידה רגשית-חברתית ודיון ביישומים שלה בהקשר של העיסוק בזהות ותרבות בכלל ובהקשר של למידה בתקופת הקורונה בפרט.


על פי הבאר - קריאה מומלצת

למה בעצם צריך ללמוד תנ"ך? |  איתן כהן 
כאנשים פרטיים אנו מבינים שהמציאות שלנו יכולה להתהפך בין רגע בעקבות אירוע דרמטי או פגישה מטלטלת, לעומת זאת – העם, התרבות, המדינה והמורשת שלנו נראים לנו יציבים וקבועים. זה לא כך.

למאמר המלא


על פי הבאר - אירועים

מסליחות לשיחות: פיוטים ומחשבות לימים הנוראים
נאלצתם לוותר על סיורי הסליחות השנה? מכון הרטמן מציע לכם חוויית סליחות יומית, קצת אחרת. החל מהשבוע שחל בו ראש השנה ועד יום כיפור נפרסם מדי יום ביצוע של פיוט ואחריו שיחה מעוררת השראההחל מיום ראשון הקרוב ועד ערב יום הכיפורים, בכל בוקר בשעה 9:00, נפרסם סרטון קצרצר ובו ביצוע של פיוט/שיר מהסליחות, או בנושא הסליחות, ולאחריו מחשבה קצרה מאת חוקרות וחוקרי הרטמן שיעסקו בתשובה, בחשבון נפש, בסליחה ובחמלה. השיחות יכללו התייחסויות למחשבת חז"ל, לזוהר, לחסידות, לרמב"ם, למקרא, לספרות עברית ולמחשבה מודרנית.בין המרצים: הרב ד"ר דניאל הרטמן, ד"ר ביטי רואי, ד"ר רונית עיר-שי, הרב דני סגל, ד"ר חנה פנחסי, פרופ' משה אידל, הרבה תמר אלעד-אפלבום, פרופ' מנחם לורברבוים, יפה בניה.

קטעי הפיוטים ינוגנו על ידי הרכב מוזיקלי המגוון שכולל את הרב אורי קרויזר (שירה ועיבוד מוסיקלי), אלעד גבאי (עוד, קאנון ושירה), יהלה לחמיש (גיטרה, כלי הקשה ושירה), והרב שי זרחי (גיטרה ושירה).

להצטרפות לקבוצת הוואטס אפ לקבלת הסרטונים לחצו כאן
מכירים אנשים מתאימים? העבירו גם להם.


על פי הבאר - תעבירו הלאה

חשבתם שהידיעון שלנו, "על פי הבאר", מעניין במיוחד? התלמידים מתים על השיעורים שאנחנו מציעים? למה שלא תעבירו את הידיעון לחברים ועמיתים? לחצו כדי להעביר הלאה.

קיבלתם את הידיעון מחבר ואתם רוצים גם?
להרשמה לידיעון "על פי הבאר" לחצו כאן

רוצים להישאר מעודכנים תמיד?

הצטרפו לדף הפייסבוק של בארי


© כל הזכויות שמורות 2020
מכון שלום הרטמן
רחוב גדליהו אלון 11, ירושלים, 93113טלפון: 5320 567 2 972+ | פקס: 1913 561 2 972+ | דואר אלקטרוני