/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשיה – כסלו תש"ף

Image by RJA1988 from Pixabay
Image by RJA1988 from Pixabay

אנו מאחלות לכולם חג שמח ומאיר,
מלא בניסים ובבשורות טובות!

 

פעילות לקראת היציאה לחנוכה-

בהמשך לנושא השנתי של "פתוח סגור פתוח", הקדשנו  את ההכנה לחנוכה לנושא זהות יהודית ומפגש בין תרבויות. סיפור חנוכה מזמן עיסוק במאבק בין מתייוונים לחשמונאים, ובין תרבות יוון לתרבות ישראל, ומתוך כך, מצוות פרסום הנס על ידי הפצת אור מבפנים החוצה.

היוונים העמידו את היהודים מול בחירה קשה- או זהות יהודית או זהות הלניסטית. המתייוונים בחרו / נאלצו לוותר על זהותם היהודית, אולם  היוונים לא רצו שהיהודים יוותרו על יהדותם רק כלפי חוץ, אלא גם כלפי פנים.

לקראת חנוכה ביררנו עם הבנות מהן  מגמות ה'התיוונות' בעולם הפרטי והכללי שלנו ומה משמעותה של  הזהות היהודית של כל אחת מהן – היכן היא באה לידי ביטוי בחיים שלהן וכיצד הן  יוצקות תוכן משמעותי לתוך זהות זו. הבנות עסקו בנושא זה דרך שיעורי חינוך, באמצעות לימוד רב גילאי בחברותות, וכן שמעו שיחה מפי  רות רובינשטיין, שהייתה שליחה בקהילה היהודית בארגנטינה במשך 7 שנים, ודיברה על ההתמודדויות, אתגרים וכו'.

למידה משמעותית וחווייתית באופן שוטף-

גם במסגרת השיעורים "השוטפים", אנו נרתמות במדרשיה ללמידה משמעותית ומאתגרת, ואנחנו שמחות לשתף אתכם במספר דוגמאות מעניינות:

"פרקליטי התנ"ך" כיתות י'בשבועות האחרונים עבדו כיתות י' על הערכה חלופית מיוחדת ומרגשת בשיעורי תנ"ך, פרויקט שנעשה בשיתוף מוזיאון ארצות המקרא, במסגרתו נלמדת סוגיה תנ"כית ונלמדות לעומק פרשניות מקראיות מורכבות, ובעקבותיהם נערכים משפטים מבוימים לדמויות המקראיות, מתוך נקודת מבט של הדין הפלילי העכשווי. הפסוקים המקראיים, הפרשנויות הקלאסיות והמודרניות ואף המדרשים התלמודיים משמשים לנו כחומר הראיות. התלמידות נדרשו לשנן היטב את פרטי האירוע ואת הפרשנויות ולהבינן לעומקן על מנת לגייס אותן לטובת הטיעונים המשפטיים שלהן. אנחנו מוצאות כי הלימוד הופך חווייתי ומאתגר עבור הבנות במסגרת זו, כאשר עליהן ליישמו בשטח, לעיתים לאחר הכנה מוקדמת ולעיתים באופן ספונטני, בחקירה נגדית.

השנה הואשם פנחס בן אלעזר הכהן ברצח זמרי בן סלוא וכזבי בת צור, כאשר כיתה אחת שימשה תביעה והשנייה שימשה כהגנה. לצידנו עמדו עורכי דין מן השורה הראשונה (עו"ד שינקולבסקי ועו"ד ויטמן( אשר הדריכו את הכיתות ושופטת מחוזית (השופטת נאוה בן אור) אשר באולמה נערך המשפט.

הבנות תפקדו כעורכות דין חוקרות, כעדות אשר חוקרות במהלך המשפט, כתקשורת שהציגה סרטון פתיחה, כמעצבות וכותבות התוכן ללוח מודעות מדברי, כמעצבות תלבושות ותפאורה, כעורכות מצגת מלווה ואף כמדריכות במוזיאון. כל אחת בתפקיד שבחרה ושמתאים לה. עבודתנו הגיעה לשיאה באירוע המשפטי שנערך במוזיאון ארצות המקרא. פסק הדין, כמו החיים, היה מורכב. פנחס אמנם נמצא אשם אבל לא בסעיף החמור אותו בחרה לכתחילה התביעה. השופטת כתבה פסק דין מנומק ורציני, בו נתעמק בהמשך גם בכיתות. הייתה תקופה מאומצת ומרגשת בה  נהנינו ולמדנו הרבה.

כחלק מלימוד נושא השואה–  בנות כיתות י"א-י"ב נסעו  לניר גלים ועסקו בנושאים הקשורים לאנטישמיות, אמונה ונשים בשואה ושמעו שיחה מאשת עדות. בנוסף, הבנות שמעו גם שיחה מרתקת מד"ר מתי פוקס על רפואה ומוסר בשואה. הדברים נעשים כלימוד לשמה וכן כהכנה לנסיעה הקרבה למסע זיכרון בפולין.

במסגרת שיעורי מגדר, ובהתאמה מושלמת  לנלמד בשיעורי בית-חינוך- ומשפחה, התקיימה שיחה עם דפנה פלר לשכבת י"ב. דפנה היא עו"סית ומדריכה למיניות בריאה, ואמא לשתי תלמידות במדרשייה. השיחה עסקה בנשיות ומיניות ובתכנים חשובים שעולים בשיעורים, מתוך רצון להכין את הבנות בצורה המיטבית לחיים- בכל התחומים.

מגמת היסטוריה במרכז האמריקאי-

תלמידות מגמת היסטוריה משכבות י"א-י"ב יצאו ליום פעילות מיוחד במרכז האמריקאי. המרכז הוא סניף של משרד החוץ האמריקאי, וארגן עבור תלמידים יום מעניין שעסק במעמדם של השחורים בארצות הברית, במחאותיהם האזרחיות  על מצבם ובפעילותם להשגת זכויות. הנושא נלמד בשיעורי המגמה, ויום העיון במרכז האמריקאי העמיק את הלימוד והעשיר אותו.

הבוקר נפתח במפגש עם מנהלת המרכז, והמשיך בהרצאה מרתקת של ד"ר אלי קוק מאוניברסיטת חיפה על התהליך ההיסטורי שראשיתו בעבדות וסופו בנשיא שחור.

בחלק השני של היום הגיעו לארי ומינדי, זוג זמרים מוכשרים, למופע של שירי מחאה. במופע הם שרו שירי מחאה משנות השישים, ולימדו את התלמידות את הרקע לכל שיר ואת הסיפור שמאחוריו. המופע העלה הרבה שאלות ומחשבות על כוחה של מחאה. נשארנו עם השירים מתנגנים בראש.

תחרות אתלטיקה-

בתחרות האתלטיקה המחוזית לכיתות י'-יב' באצטדיון בהדר יוסף, השתתפו גם תלמידות המדרשייה. התלמידות השתתפו בשישה מקצועות שונים: קפיצה לגובה, קפיצה לרוחק, הדיפת כדור במשקל 3 ק"ג , ריצת 800 מ', ריצת 100 מ' ושליחים. התלמידות הצליחו להגיע למקומות מאוד יפים בתחרות, סה"כ זכו ב-5 מדליות: במקום שלישי בקפיצה לרוחק, במקום שלישי במרוץ שליחים ובמקום שלישי בניקוד הכללי בתחרות. הישגים טובים נוספים: מקום רביעי בהדיפת כדור, מקום רביעי בקפיצה לגובה. אנו גאות מאוד בבנות, ובמיוחד בתלמידות י"ב שהקדישו זמן גם למעט אימונים וגם לתחרות עצמה בתוך כל העומס הכללי שבו הן נמצאות.

טיול שנתי שכבת י"א-

שכבת י"א יצאה לטיול שנתי באילת. מזג האוויר היה נפלא. שמיים בהירים ושמש נעימה לאורך כל הטיול. ביום הראשון עלינו להר אמיר וירדנו דרך נחל אמיר. לנו בלינת שטח בחניון לילה גבעת יוכבד וזו הייתה חוויה נהדרת ומגבשת.

ביום השני יצאנו מוקדם ועלינו להר שלמה. למדנו על הטופוגרפיה של הרי אילת, נהנינו שוב ממזג אוויר נפלא ומאווירה נהדרת. ירדנו את נחל המפלים באמצעות יתדות וסולמות וגילינו בעצמנו הרבה כוח רצון ועוצמה. היה מסלול נהדר. בערב השני ביקרנו באנדרטת דגל הדיו ולמדנו אודות כיבוש אילת במלחמת העצמאות. הפעם ישנו בתנאים טובים יותר…ביום האחרון קמנו בנחת ויצאנו למסלול קצר של הר צפחות. עלינו על ההר וצפינו על ארבע מדינות: ערב הסעודית, מצרים, ישראל וירדן. קיבלנו הסבר מקיף ומרתק על ההיסטוריה והפוליטיקה של ארבע המדינות.

סיימנו את המסלול בנקודת הפתיחה/הסיום של שביל ישראל ואף הספקנו לשוט בספינה, לרקוד ולשמוח ואף לצפות  למטה במראות מרהיבים של אלמוגים. טיול שלא יישכח במהרה.

מעורבות חברתית-

מעורבות ואחריות הם ערכים שאנו מבקשות להטמיע בבנות כל העת. אנו מעודדות אותן לקחת חלק פעיל בקהילה, להתנדב ולתת מעצמן. להלן אירועים שונים שקרו החודש:

מעורבות חברתית שכבת ז':
תלמידות השכבה מתנדבות באירוע האדם שמולי שיתקיים בחנוכה, לזכרו של הילד החמוד מולי ספראי, אשר נאבק בסרטן ונפטר בגיל חמש וחצי. תלמידת השכבה היא אחותו הבכורה. מרים ספראי, אימו של מולי, הגיעה לבית הספר ושוחחה עם התלמידות על הסיפור המשפחתי. במהלך המסע הכואב, בחרה המשפחה להעלות על נס את הרגעים המשפחתיים היפים כדי לאפשר למולי לחיות חיים ארוכים ויפים ככל הניתן. המשפחה מפיקה לזכרו אירוע התרמת דם אשר מלווה גם בהפנינג לכל המשפחה. התלמידות מתנדבות בהפקת האירוע, הקמתו והפעלתו. בנוסף, גייסו התלמידות השבוע כספים להפעלת האירוע (אשר מתקיים כולו בהתנדבות). מדובר באחד הפרויקטים ההתנדבותיים הראשונים בשכבה, והן עושות אותו באופן נפלא. כל הכבוד! אנו מאחלות להן שנות עשייה חברתית יפות – במדרשיה ומחוצה לה.

מעורבות חברתית שכבת ח':

כבכל חודש יצאה שכבת ח' למסלולי ההתנדבות לפי בחירת התלמידות: תלמידות מסלול הגינון הקהילתי התנדבו הפעם במשתלת בית הצייר. הכנסות המשתלה הן קודש לסיוע לתלמידי בית הספר (בית ספר חינוך מיוחד). התלמידות עבדו בחממות המשתלה וכן מכרו את תוצרת המשתלה. תלמידות הליצנות הרפואית נסעו לראשונה לבית החולים שערי-צדק, שם שימחו את הילדים במיון ילדים לפי עקרונות הליצנות הרפואית. מסלול הקשר הבין-דורי התנדבו בבית מלב"ב בגבעת משואה בפעילות עם קשישים חולי אלצהיימר. תלמידות מסלול גן מבקשי מקלט התנדבו בגן בפעילות מיוחדת לקראת חנוכה שכללה הצגה ויצירה.

מעורבות חברתית שכבת י':

לקראת הקמת המיזם השכבתי פגשו תלמידות השכבה את רחלי חזון-טסלר, יזמית חברתית, לשיחת מנטורינג. רחלי סיפרה על היוזמות החברתיות הרבות בהן היא מעורבת, ומתוך הסיפור נבנה יחד עם התלמידות מודל להקמת מיזם חברתי. התלמידות קיבלו כלים למחשבה וביצוע של מיזם חברתי, החל משלב הרעיון ועד שלב ההפקה. נפלא לראות כיצד התלמידות מציפות רעיונות ונושאים למיזמים חברתיים לטובת החברה כולה.

פאנל בוגרות לבנות י"ב החודש קיימנו פאנל בנושא של בחירות לקראת שירות, לשכבת י"ב. הבוגרות המקסימות שתפו את הבנות בבחירות שלהן, בהתלבטויות, באכזבות ובשמחות שליוו את השנים שאחרי התיכון.  היה מרגש לשמוע את הבוגרות שכבר יש להן פרספקטיבה וראיית עומק מספרות ומשתפות בתובנות שלהן בצורה כל כך עמוקה ומרשימה. הבנות הרגישו שלמדו הרבה ושהאופק קצת פחות מפחיד…

שבוע מדרשות בנות י"ב- מתוך רצון לעודד את הבנות לבחור בשנה משמעותית בסיום לימודי התיכון, ולהכיר להן את עולם המדרשות אותו הן לא מכירות מספיק, פתחנו השנה במסורת חדשה של "שבוע מדרשות". בפועל, התוכנית התקיימה במשך יומיים כאשר הבנות התפזרו בין מדרשות ברחבי הארץ, אליהן השתבצו מבחירה מתוך היצע של מדרשות איתן יצרנו קשר.

ביומיים אלו הבנות השתלבו בלו"ז המדרשה הרגיל וזכו להכיר ולחוות את ההווי המדרשי, ללמוד שיעורים ולהיחשף לעולם התוכן של המדרשה.

יומיים אלו היוו נקודה משמעותית עבור הבנות, שחזרו ב"אורות" ועם רשמים נהדרים וחוויות טובות.

קצת מההווי…-

כיתה י"א יצאה יחד למופע של צמאה בבנייני האומה ונהנתה מחוויה רוחנית, חברתית ומוסיקלית נפלאה.

 יום המורה-

חגגנו בשמחה את יום המורה  בארוחה, דברי ברכה והקדשות אישיות לפי קטגוריות בסגנון האוסקר. בנות מועצת התלמידות השקיעו ושימחו אותנו מאוד. תודה רבה גם להורים כמובן..

שכבה י' בפעילות שכבתית בנושא יזמות חברתית- כחלק ממהלך גיבוש הפרויקט החברתי של השכבה קיבלו התלמידות משימות בישול שונות ובכך התנסו בהוצאה לפועל של הכוחות השונים של השכבה. פעילות זו היא חלק מהתהליך שאנו עוברות בכדי להתנסות ולקבל החלטות ביחס לפרויקט חברתי משמעותי אותו ניזום בהמשך!

כיתה ח'/2 בבוקר כיתה בנושא חורף בהובלת וועדת חודש-

נשתמע בחודש הבא…..

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics