/ ראשית - מיזם התנ"ך

ששת כובעי החשיבה

מתוך דף הפייסבוק: פיתוח עסקי - חוה ניסנבוים
מתוך דף הפייסבוק: פיתוח עסקי - חוה ניסנבוים

הרעיון שלפניכם יכול להתאים לכמעט כל פרק סיפורי בתוכנית הלימודים, והוא מבוסס על ספרו של אדוארד דה-בונו, "ששת כובעי החשיבה" (באנגלית: Six Thinking Hats), משנת 1985. להרחבה

בספרו, דה-בונו מציג שיטת חשיבה, שמטרתה שיפור תהליכי קבלת החלטות בקבוצות. במסגרת השיטה, המשתתפים בדיון מבצעים משחק תפקידים בהתאם לכובע הדמיוני שהם חובשים. כל כובע מדמה סוג אחר של חשיבה.

כובע לבן – עובדות ומידע
1. מה אני כבר יודע?
2. מה זה אומר?
3. איזה מידע אני עוד צריך?

כובע אדום – רגשות, תחושות ואינטואיציה
1. מה אני אוהב ברעיון?
2. מה אני לא אוהב?
3. איך אני ארגיש כשזה יצליח / לא יצליח?

עטיפת הספר שישה כובעי חשיבה מאת אדוארד דה בונו באנגלית
עטיפת הספר שישה כובעי חשיבה מאת אדוארד דה בונו באנגלית

כובע שחור – שיפוט שלילי, חשיבה ביקורתית
1. מה לא עובד עכשיו?
2. מה יכול להשתבש בעתיד?
3. איפה נקודות התורפה של הרעיון?
4. האם זהו הרעיון הטוב ביותר?

כובע צהוב – גישה חיובית ואופטימית, הזדמנויות, יתרונות
1. מהו הערך המוסף של הרעיון?
2. מהן החוזקות של הרעיון?
3. כיצד החוזקות יעזרו למימוש?
4. למה הרעיון הזה יעבוד?

כובע ירוק – יצירתיות וצמיחת חשיבה יצירתית, חיפוש חלופות
1. האם ניתן לעשות זאת גם אחרת? כיצד?
2. איזה רעיון נוסף יש לי?
3. האם אפשר ליצור משהו חדש?

כובע כחול – תהליך החשיבה
1. במה צריך להתרכז עכשיו?
2. איזה סוג של חשיבה נדרשת כאן?
3. מה עשיתי עד עכשיו?
4. מה הצעד הבא?
5. מהם החוקים שלא ניתן לשנות?

כיצד ניתן להשתמש בשיטה של דה-בונו בכיתה?

השיטה מעודדת את התלמידים להפעיל חשיבה יצירתית וגמישות מחשבתית, ומאפשרת להם לחשוב מחוץ לתבניות קבועות. ניתן להשתמש בכיתה בשיטה זו בכמה דרכים.

דרך אחת, לחלק לכל תלמיד.ה הסבר על הכובעים השונים ולבקש ממנו.ה לכתוב או להציג סוגיה / דמות מהפרק באמצעות אחד (או יותר) מהכובעים.

דרך שנייה – משחק קלפים. מפזרים באמצע הכיתה כמה עותקים מקלפי הכובעים (לפי מספר התלמידים). כאשר רוצים לחשוב על נושא מסוים, יש לחבוש ולהסיר לחילופין שישה כובעים מדומים. כל תלמיד.ה בתורו.ה שולפ.ת קלף ועליו.ה לשחק את אחת הדמויות בפרק לפי הקלף שלו.ה.

דרך שלישית – עבודה בקבוצות, בשיטת הדיבייט. כל קבוצה צריכה להציג את הפרק מנקודת המבט של הקלף שלה.

 

עוד בנושא
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics