/ תוכנית בארי

שאלות של זהות – על קהילת המורים "חברותא חיפאית"

זרקור על קהילת המורים 'חברותא חיפאית'

יָשַׁבְתִּי בְּצֵל הַקִּיקָיוֹן
וְלֹא יָדַעְתִּי עוֹד
מַה שֵּׁם הַתַּחֲנָה
שֶׁהִגִּיעוּ אֵלֶיהָ חַיַּי.צל ההר הלבן, זלדה

מורים מקהילת חברותא חיפאית - תשפ"ב
מורים מקהילת חברותא חיפאית – תשפ"ב

בחרנו בציטוט משירתה של זלדה לעטר את ברושור קהילת המורים שלנו כיוון שהוא מצליח 'ללכוד רגע' של התבוננות רפלקטיבית, בזיקה לסוגיות של זהות: "ולא ידעתי עוד מה שם התחנה שהגיעו אליה חיי", כאשר התהייה הזהותית מובאת בתוך ההקשר של תרבות יהודית – כל זה קרה לי בשעה שישבתי ב"צל הקיקיון" – על מטעניו התרבותיים המוכרים לנו מספר יונה.

בהשראת שורותיה של זלדה, אנו עסוקים השנה בקהילת המורים שלנו בשאלות הקשורות לזהות: מי אני? מי אנחנו? ומנסים לבחון את השאלות הללו בזיקה למעגלי השייכות, התרבות היהודית הישראלית והאתגרים שמזמן לנו העולם הפוסט-מודרני.

בקבוצה משתתפים 25 מורים ומורות, חלקם צועדים עמנו ושותפים כבר כמה שנים בקהילת המורים, וכמה מצטרפים חדשים שמרעננים את השורות.

המפגש הראשון עסק בשם הפרטי כמכונן זהות ובשאלה האם בכוחו של השם להשפיע על היעוד והשליחות  שלי בעולם? בסבב הפתיחה ("צ'ק אין" בלשון הקהילה) תיארו המשתתפים את הזיקה שלהם לשמם הפרטי.

בבית המדרש התמקדנו בסיפור המאבק של יעקב עם איש האלוהים (בראשית ל"ב). עמדנו על רגע המעבר בין השם "יעקב" לשם "ישראל". מדוע נבחר לנו, כאומה, שם הכרוך במאבק? שאלנו, עד כמה החוויה של כל אחד מאיתנו מול שמו הפרטי כרוכה בקבלה והזדהות עם שרשרת הדורות ועד כמה היא כרוכה במרד ומאבק. לצד הסיפור התנכי, למדנו את השיר 'lover lover lover' של לאונרד כהן, בשפת המקור ובתרגומו של שלומי שבן 'אנא, אנא, אנא'. קראנו את השיר 'לכל איש יש שם' של המשוררת זלדה ואת מדרש תנחומא פרשת ויקהל, סימן א' ("אתה מוצא שלושה שמות שנקראו לו לאדם…").

כפרקטיקה פדגוגית, יצרנו לעצמנו מדרש שם. התכתבנו עם מבנה של פסוק נבחר מהתנ"ך המתאר את מדרש השם שניתן ל"גיבור" המתואר בפסוק.  מדרשי השם אפשרו התבוננות פרשנית מחודשת שהקלה על תחושת חוסר ההלימה ביני לבין שמי או העמיקה את תחושת ההזדהות ונתנה תוקף חדש ועכשוי לשם שניתן לי ברגע הולדתי.

במפגש השני שלנו עסקנו בתרבות כמחוללת זהות ובו התמקדנו בשפה ובתפקידה המשמעותי בהבניית הזהות. המפגש הבא שלנו יעסוק בערכי המשפחה ובתרומתם המכרעת לעיצוב הזהות על רבדיה השונים.

אנו מבקשים  להודות לקבוצה על המחויבות ללמידה, על השיחה הערה והנכונות לשתף מעולמם האישי והמקצועי.

יהודה טאובמן ועדי אפל טל, מנחי הקהילה.

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics