/ תוכנית בארי

קהילת מורים עלי באר

על קהילת המורים של אזור אשדוד ובנותיה

דקה קלה על קהילה
והפעם על קהילת "עֲלִי בְאֵר"  – קהילת מורים הפועלת באשדוד ומשתתפים בה מורים לתרבות ישראל ולמדעי הרוח מאזור אשדוד, אשקלון והסביבה. מנחים: אסף קרסיק ואיציק רבי.

קהילת המורים עלי באר סיימה זה עתה את מחזורה החמישי ומונה כ- 18 אנשי ונשות חינוך מהמרחב שבין גבעת ברנר לכפר סילבר. בין המשתתפות והמשתתפים יש מי שנמצא בקהילה מיום הקמתה ויש גם כאלו שהצטרפו השנה.

במהלך השנים עסקה הקהילה בנושאים שונים הנוגעים בחברה ובתרבות הישראלית והביטויים החינוכיים והפדגוגים שלהם בסביבת בית הספר – המחלוקות שעצבו את התרבות היהודית, ארון הספרים היהודי, בניית לומד עצמאי ועוד.

הנושא שבה עסקה הקהילה השנה היה 'רעיונות גדולים'. במהלך המפגשים התבוננו בכמה מן הרעיונות הגדולים המהווים אבני יסוד בתרבות האנושית בכלל והיהודית בפרט, בעקבות המחשבה שדרך העיסוק ברעיונות גדולים ניתן לברר עמדות של זהות והתפתחות תרבותית וחברתית, לאורך ההיסטוריה וגם בזמנים אלו.

מפגש קהילת עלי באר
מפגש קהילת עלי באר

התחלנו משיתוף של תחנות תרבות מחיינו האישיים כמצע למציאת 'רעיונות גדולים', ושאלנו – מהו רעיון גדול? כיצד והיכן ניתן למצוא אותו? איך אפשר לטפל בו ולעשות בו שימוש ערכי, חינוכי ופדגוגי.

 הרעיונות בהם התמקדנו:

  • מקום – על היחס למקום כמכונן זהות. ועל מערכת היחסים של היחיד והקהילה עם המקום בו היא נמצאת. האם אנחנו ניידים או נייחים?
  • גורל וייעוד – מהו המרכיב החשוב בבניית חיים משותפים של קהילה ועם? ברית גורל או ברית ייעוד? מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם? למה ראוי לחנך?
  • אלוהים – על התפתחות דמותו של האלוהים בתרבות היהודית ובכלל. מה ה"שימוש" הראוי ב"רעיון" הכביר הזה? מהו בשבילי? האם וכיצד ראוי לעסוק בו בכיתה?
  • אדם – על התפתחות ההומניזם וערכו של האדם.

בכל מפגש התחלנו במשימה המתאימה לנושא המדובר, כשהמפגש עצמו תמיד נפתח בשיח רעים סביב כוס קפה, סנדביץ' ועוגיות, או סביב צלחת מרק עשירה ומפנקת. המשך המפגש כולל ללימוד בית מדרשי של הנושא והעלאת תובנות ורעיונות.

בחלק השני של המפגש, אחד מחברי הקהילה משתף בייצוג הוראה מעולמו החינוכי והרעיוני, הלקוח מעבודתו בבית הספר. למשל:  איילת, מתוך עולמה הספרותי, העבירה את הקבוצה סדנת כתיבה סביב 'מקום וזהות'. מור, מתוך עולמה הפילוסופי, למדה אותנו קטעים ממשנתו של מרטין בובר סביב נושא האדם. כל מורה שמציג מביא גם את האתגרים שאיתם הוא מתמודד בהוראת הנושא, והמשתתפים משתפים מנסיונם ורעיונותיהם לגבי ייצוג ההוראה שהודגם.

כל מפגש מסתיים בשיר שנבחר על יד אחד המשתתפים.

הקולות המגוונים סביב השולחן והאווירה המיוחדת שנוצרה בין המשתתפות והמשתתפים הפכה את חווית הלימוד להיות מהנה, איכותית ומעמיקה.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics